• Anonym (Jag)

Får värden kräva att vi städar gården?

Bor i en hyreslägenhet i ett hus format som en kvadrat, med gemensam innergård i mitten.

Gården har en lekplats med sandlåda osv.

Nu har värden skickat ut brev att det bestämts att vardera trappuppgång har ansvaret att städa gården, sopa gångar rena från sand och grus, plocka undan leksaker osv en gång var åttonde vecka (alltså åtta uppgångar totalt).

Har värden verkligen rätt att kräva sånt?

• Svar på tråden Får värden kräva att vi städar gården?
  • Anonym (Jag)
    EmberEyes skrev 2018-05-31 14:44:38 följande:

När värden skriver "att det bestämts", menar hen att hyresvärden har bestämt eller att det bestämts efter diskussion/förhandling med hyresgästföreningen eller med någon grann-gemenskap?

På min gård har vi en grannsämja-grupp som har dessa diskussioner med värden, de kommer överens om vad värden resp. vi hyresgäster har för ansvar (som trappstädning, utemöbler, blommor och växtlighet, trivselregler, osv) och det är fritt för alla att delta på dessa möten.

Hyresgästföreningen.
  • Anonym (Jag)
    smulpaj01 skrev 2018-05-31 16:22:51 följande:

För att inte riskera onödiga hyreshöjningar samt för att lära känna och ha en trevlig dag med sina grannar.

Har själv bara städat när med mina grannar i BR föreningen, men vet att detta är vanligt förekommande och då brukar de bli bjudna på mat och dryck av hyresvärden och har jättetrevligt.

Grannarna känner vi redan och det skulle inte vara nåt trevligt alls.

Under alla år vi bott här har det inte varit tal om att vi ska sopa och plocka fimpar på gården. Plocka upp leksaker efter barnen gör man givetvis när man är med på gården, men inte mer än så.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (123) skrev 2018-05-31 17:55:43 följande:

Tror knappast dom kan tvinga er att vara med. Kom dock inte och klaga sen om dom höjer hyran.

Höja hyran när vi inte behövt betala för det under alla år vi bott här? Kan knappast vara okej.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (123) skrev 2018-05-31 21:25:59 följande:

Klart det är ok om hyresvärden måste täcka kostnader för tex ett företag som kommer dit och gör det.

Det har hen gjort i alla år hittills, så varför inte?
  • Anonym (Jag)
    Tavelramen skrev 2018-06-01 17:18:20 följande:

Det tycker jag man kan fixa. Du har dock ingen skyldighet. Värden har ju inte heller en skyldighet att ha en trevlig innergård så hen kan ju asfaltera över allt om hen känner gör det.

Plocka upp era leksaker och skit. Det är inte särskilt jobbigt. Handlar om ett vuxet beteende

Det är inte bara leksaker, det är att plocka fimpar osv också och sopa hela gångvägen (som är lång) fri från sand och grus som sprids från lekplatsen.

Jag är i princip aldrig ute där och mina barn stökar inte ner.
Svar på tråden Får värden kräva att vi städar gården?