Inlägg från: Glinda från Oz |Visa alla inlägg
  • Glinda från Oz

Får värden kräva att vi städar gården?

Anonym (123) skrev 2018-06-01 09:19:13 följande:

Jo, om det innebär ökade kostnader. Om det ingår i hyran så kan hyran fortfarande höjas.

Du tänker på bostadsrätter.
    Anonym (123) skrev 2018-05-31 21:25:59 följande:

Klart det är ok om hyresvärden måste täcka kostnader för tex ett företag som kommer dit och gör det.

Det ska ingå i hyran värden får inte fux flux lägga på kostnader.
    smulpaj01 skrev 2018-05-31 16:22:51 följande:

För att inte riskera onödiga hyreshöjningar samt för att lära känna och ha en trevlig dag med sina grannar.

Har själv bara städat när med mina grannar i BR föreningen, men vet att detta är vanligt förekommande och då brukar de bli bjudna på mat och dryck av hyresvärden och har jättetrevligt.

Bostadsrättsföreningar har inget med det här att göra, det är två helt olika saker.
  • Glinda från Oz
    Anonym (123) skrev 2018-06-01 10:39:43 följande:

Nej. De som hyr ut hyresrätter är företag som måste gå med vinst. Allt blir dyrare i dagens samhälle. Även hyror.

Visst men hyrorna regleras enligt lag och enligt lag får man inte slå på en extra avgift för städningen. Det är värden som äger bostaden och har därför skyldighet att ta hand om den, man får ingen hyreshöjning om spisen går sönder och man får en ny heller.
    EmberEyes skrev 2018-06-01 11:04:29 följande:

Enligt TS så har värden inte gjort något "hux flux" utan haft en förhandling med hyresrättsföreningen och de har gemensamt kommit fram till detta upplägg.

Jag tror ts har missförstått. Visst kan det finnas en städdag som är frivilligt att vara med på men det här handlar om ett rullande schema, ska ts göra det här ska hon ha avtalsenlig lön för hon äger varken marken eller bostaden.
  • Glinda från Oz
    EmberEyes skrev 2018-06-01 11:54:14 följande:

Fast i diskussionstrådar ska man väl utgå från vad TS skriver och inte var andra personer i tråden tror eller inte tror. Eller i alla fall ställa frågan till TS istället för att bara anta att TS inte vet vad hon skriver och göra sina analyser utifrån det. Eller är jag helt ute och cyklar?

Du får gärna utveckla för jag förstår inte vad du menar alls.
Svar på tråden Får värden kräva att vi städar gården?