• txiapu

kan man bli tvungen att resa med jobbet?

Först och främst vill jag be om ursäkt för min svenska. det är inte så bra eftersom det är inte mitt modersmål.

Vi är alla invandrare på mitt job och känner inte till lagar i Sverige, så jag frågar ni. Mitt företag har skapat en förhållande med ett annat företag i Sydafrika, och min chef vill att jag ska resa till Sydafrika en vecka per månad under ett helt år. Det har aldrig varit såhär förän, vi har resat utomlands kanske en gång om året.

Sanningen är jag inte vill resa utomlands så ofta. 
    Så min fråga är: kan min chef tvinga mig att delta i en sånt project coh resa en gång i veckan för ett helt år? elle får man förhandla eller säga nej? tack för dina svar!
  • Svar på tråden kan man bli tvungen att resa med jobbet?
  • Anonym (Häpp)

Om det i din tjänst ingår att ta ansvar för vissa kunder eller ta hand om leverantörer så kan det bli så att du måste resa till nya kunder.

Om det är nya arbetsuppgifter som du tidigare inte haft så skall de förhandlas om ni har kollektivavtal.

• Kjell2

Formellt - ja. Det som brukar hindra arbetgivaren för denna typ av upplägg är att kostnaden ofta blir hög pga flyg, hotell, traktamenet, övertid mm.

I slutändan är det dock en förhandlingssak. Hur gärna vill du jobba kvar och hur enkelt är det för chefen att hitta någon annan som kan göra jobbet?

• txiapu

Jag glömde att säga att enligt mitt kontrakt, det är inte mitt ansvar att ta hand om kunder eller leverantörer. Det nämns inget om att jag måste resa (Resor är inte en av mina uppgift). Det säger bara att "det finns inte kompensation för resor eller övertid".

Och jag tänker att det är inte lätt att hitta någon som kan jobba i företagen. Vi använder mycket speciell teknologi.

tänker ni att jag kan vara tvungen att resa i alla fall? eller att jag kan vara tvungen att resa utan att få en kompesation eller lönförhöjning?

tack för dina ansvar!

• Anonym (Hutlöst)
    txiapu skrev 2018-05-31 14:40:31 följande:

Jag glömde att säga att enligt mitt kontrakt, det är inte mitt ansvar att ta hand om kunder eller leverantörer. Det nämns inget om att jag måste resa (Resor är inte en av mina uppgift). Det säger bara att "det finns inte kompensation för resor eller övertid".

Och jag tänker att det är inte lätt att hitta någon som kan jobba i företagen. Vi använder mycket speciell teknologi.

tänker ni att jag kan vara tvungen att resa i alla fall? eller att jag kan vara tvungen att resa utan att få en kompesation eller lönförhöjning?

tack för dina ansvar!

Att det skulle ske utan kompensation finns inte på kartan! Jag skulle kontakta facket på en gång!

Sen så visst krasst kan arbetsgivaren tvinga fram resor, om det sker inom den rollen man har och med skälig ersättning! Men så ofta som varje månad om det inte var något som sagts sedan innan låter inte ok. 

Men som sagt kolla med facket på en gång!

• EmberEyes

Jag tycker att du i första hand ska prata med ditt fack, de kan ditt kollektivavtal och ditt anställningsavtal och kan göra en korrekt bedömning.

Rent generellt får arbetsgivaren leda och fördela arbetet, men när det gäller denna typ av förändring av arbetsuppgifter så tror jag (kan inte garantera dock) att de måste förhandla. Det verkar dessutom vara en distinkt schema-ändring (vara på resande for 1 vecka av 4).

• Kjell2

tack för dina ansvar!

Arbetsgivaren har stora rättigheter att leda och fördela arbetet så bara för att det står att du inte har kundansvar är du inte befriad från resor.. Har ni kollektivavtal? "det finns inte kompensation för resor eller övertid" låte skummt.

Du bör nog prata med ditt fack. 

Resor ger generellt inte rätt till löneförhöjning, däremot traktamente och ersättning för tid. Exakt hur beror på avtal. Finns därmot inget som hindrar att du tar upp en frågan om löneförhöjning nu när arbetgivaren vill att du ska resa mycket.

• Anonym (Häpp)

tack för dina ansvar!

Om resorna kommer att vara en del av ditt arbete kan du förhandla om en ny eller utökad tjänst. Det är inte säkert att det innebär en löneförhöjning. Däremot skall du ha ersättning för resorna, traktamente, ersättning för utlägg. Beroende på avtal så får du antingen resa på arbetstid, ersättning för restid eller kompensation för restiden i form av ledighet.
  • txiapu

Som sagt förän, jag är inte svensk, så jag vet inte vad ett fack är. Kan någon förklara?

Vi är bara 7 på mitt företag, och vi är alla invandrare, även vd. Vi har aldrig varit säker om våra rättigheter.. och kontraktet säger inte mycket heller. Problemet ät att det är ett ungt företag och den första anställd signerade vad som helst i sitt kontrakt. Vi gjorde samma sak efter och nu finns det många saker som aldrig har angivits. Naturligvits har vi inte ett kollektivavtal. Hur kan man förändra saker och skapa ett kollektivavtal? var kan man få hjälp?

tack för dina svar!

• Anonym (Hutlöst)
    txiapu skrev 2018-05-31 15:23:37 följande:

Som sagt förän, jag är inte svensk, så jag vet inte vad ett fack är. Kan någon förklara?

Vi är bara 7 på mitt företag, och vi är alla invandrare, även vd. Vi har aldrig varit säker om våra rättigheter.. och kontraktet säger inte mycket heller. Problemet ät att det är ett ungt företag och den första anställd signerade vad som helst i sitt kontrakt. Vi gjorde samma sak efter och nu finns det många saker som aldrig har angivits. Naturligvits har vi inte ett kollektivavtal. Hur kan man förändra saker och skapa ett kollektivavtal? var kan man få hjälp?

tack för dina svar!

Facket är det som hjälper till så ni får rätt lön, rätt semester osv osv... Finns olika fack för olika typer av yrken, men Unionen täcker många.

Ring dem och fråga om hjälp! På engelska kallas det Workers union eller bara Union. De kommer hjälpa dig och dina kollegor! NI har rättigheter och det får inte utnyttjas att ni är invandrare och därmed inte vana vid vad som gäller! 

www.unionen.se/

• Anonym (Häpp)
    txiapu skrev 2018-05-31 15:23:37 följande:

tack för dina svar!

Det finns massa fackliga organisationer i Sverige som hjälper arbetare med olika saker. De har a-kassa, inkomstförsäkringar, sjukförsäkringar och hjälper till vid konflikter. Du kan alltid vara med i ett fackförbund oavsett om din arbetsgivare har kollektivavtal eller inte.

I Sverige finns det arbetslagar som alla måste följa oavsett vilket typ av bolag man är, sen har vi kollektivavtal som ungefär 90% av alla har i Sverige. Kollektivavtalen bestämmer tjänstepension, sjukersättning och andra saker som arbetsgivaren betalar. Det är facket och arbetsgivarens "fack" Svenskt Näringsliv som kommer överens om villkoren

Om ni vill ha kollektivavtal så ska arbetsgivaren ansluta sig genom Svenskt Näringsliv. Ni kan också förhandla om villkor som liknar kollektivavtal utan att ha ett.

Om du går med i facket kan de hjälpa dig.
Svar på tråden kan man bli tvungen att resa med jobbet?