txiapu skrev 2018-05-31 15:23:37 följande:
Som sagt förän, jag är inte svensk, så jag vet inte vad ett fack är. Kan någon förklara?
Vi är bara 7 på mitt företag, och vi är alla invandrare, även vd. Vi har aldrig varit säker om våra rättigheter.. och kontraktet säger inte mycket heller. Problemet ät att det är ett ungt företag och den första anställd signerade vad som helst i sitt kontrakt. Vi gjorde samma sak efter och nu finns det många saker som aldrig har angivits. Naturligvits har vi inte ett kollektivavtal. Hur kan man förändra saker och skapa ett kollektivavtal? var kan man få hjälp?
tack för dina svar!
Det finns massa fackliga organisationer i Sverige som hjälper arbetare med olika saker. De har a-kassa, inkomstförsäkringar, sjukförsäkringar och hjälper till vid konflikter. Du kan alltid vara med i ett fackförbund oavsett om din arbetsgivare har kollektivavtal eller inte.
I Sverige finns det arbetslagar som alla måste följa oavsett vilket typ av bolag man är, sen har vi kollektivavtal som ungefär 90% av alla har i Sverige. Kollektivavtalen bestämmer tjänstepension, sjukersättning och andra saker som arbetsgivaren betalar. Det är facket och arbetsgivarens "fack" Svenskt Näringsliv som kommer överens om villkoren
Om ni vill ha kollektivavtal så ska arbetsgivaren ansluta sig genom Svenskt Näringsliv. Ni kan också förhandla om villkor som liknar kollektivavtal utan att ha ett.
Om du går med i facket kan de hjälpa dig.