Inlägg från: Anonym (RöraOmBensinen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (RöraOmBensinen)

Varför köra manuellt?

Magnefico skrev 2019-03-30 11:20:35 följande:
    Att den drar under 0,5 liter milen innebär inte att en manuell inte är ännu snålare.
    Min erfarenhet är att moderna bilar med automat är bättre gällande ex. bränsleekonomi. Om man flyttar sig tillbaka till kanske 80:talet eller så var förhållandet det motsatta och generellt så var en automat ca 10% dyrare i bränsleförbrukning i jämförelse med en manuell.

Sedan kan det finnas andra fördelar med en manuell,
    - Lite roligare att köra i och med att du kan påverka körningen på ett annat sätt
    - Går lättare att bogsera vid fel
    - Kan puttas igång om det är startproblem

Jag har haft en hel del bilar i början mest manuella och numera automat
    Magnefico skrev 2019-03-31 14:04:48 följande:
    Din erfarenhet stämmer inte. Jämför deklarerad förbrukning så får du se.
    Det är klart att min erfarenhet stämmer då det just är min erfarenhet. Jag har haft förmånen att köra många olika bilar manuella såväl som automat och på detta har jag byggt min erfarenhet.

Du kanske har en annan erfarenhet och då är det så.
    Magnefico skrev 2019-03-31 20:56:14 följande:
    För att få reda på en bils faktiska förbrukning så måste man köra den länge. Helst ett helt år så att man vet hur den fungerar i olika temperaturer, med olika däck etc. Det har du knappast gjort om du kör så många olika bilar.

Men hur kommer det sig att tillverkarna nästan alltid deklarerar högre förbrukning för automat? Det är knappast för att missgynna automatlådor i alla fall..
    Jag påstår inte att det är något annat än min erfarenhet

Vad andra kommit fram till får stå för dem Glad
Svar på tråden Varför köra manuellt?