Inlägg från: Gryntroll |Visa alla inlägg
  • Gryntroll

Bör Sverige göra som Danmark och införa förbud mot Niqab och Burka?

hipsterpappan skrev 2018-05-31 19:27:37 följande:

Nu bestraffas kvinnor som bär heltäckande ansiktsmaskering på offentliga platser i Danmark med höga böter och vid tredje regelbrottet hela 10000kr. Ett parti ville även införa fängelse men så långt gick det inte. Men bör vi följa efter och risken är väl att vi nu få en ström av dessa kvinnor med familjer över sundet?

Det var ju inte bara kvinnors maskering i burka och niqhab det gällde även om det är en följd och det media väljer att rikta in rapporteringen på. Det var ju hårdare maseringsförbud överlag om jag förstog det rätt. Undantagen var väl i princip endast om man måste täcka ansiktet pga kyla eller är på väg till maskerad.

Så dina svarsalternativ blev lite snea tycker jag. Men ja, jag tycker att maskeringsförbud på offentliga platser och i offentliga roller är bra.
  • Gryntroll
    anonym4 skrev 2018-06-02 00:01:37 följande:

Har inte läst tråden men lagen är inte riktad mot specifikt burka mm utan maskering på offentlig plats, som nijab, halsduk över ansiktet, masker osv.

Exakt vad jag skrev innan. Men den faktan vill ingen ta in... varken media eller folk i tråden. Mer sensationellt om det endast handlar om burka och nijab
  • Gryntroll
    anonym4 skrev 2018-06-02 09:51:51 följande:
    Utgick från att någon redan skrivit men kunde inte låta bli. Nej sensation och fördomar är mer intressant än verkligen.
    Oj, det var inte menat att vara "snäsigt", utan ett konstaterande att ingen bryr sig om den biten av nyheten... Så det tål ju helt klart att att upprepas
Svar på tråden Bör Sverige göra som Danmark och införa förbud mot Niqab och Burka?