• Anonym543

Gravid trots negativt test??

Hej! Jag har haft p-stav ungefär 7-8 månader, tog ut den för en månad sen, innan jag satte i p-staven hade jag mens regelbundet och varje månad och har haft regelbunden mens sen jag fick den när jag va 11 år. Även när jag hade p-staven hade jag regelbunden mens, dock oftare än vanligt och vissa gånger lite mer mens. Hade även mens samma dag jag tog ut den, har haft oskyddat samlag var och varannan dag med min pojkvän sen jag tog ut den för en månad sen. (Vi planerar barn) nu är mensen ca 3 dagar sen, har även haft lite små symptom då och då. Har tagit graviditetstest dem senaste 3 morgnarna men fortfarande negativt. (Dock är det såna billiga tester som går sönder så fort man pillar på dem, så kan vara dem de är fel på, så har beställt nya ?bättre? tester), så jag undrar ifall någon här har känt samma? Eller fått negativt test trots missad mens och sen visat sig vara gravid endå? Och plussat någon dag senare kanske? Berätta gärna era historier!!

• Svar på tråden Gravid trots negativt test??
  • Anonym (Sigrid)

Menscykeln kan vara rubbad flera månader efter avslut från preventivmedel. Så är testen negativa så har ingen graviditet påbörjats.

• EpicNurse

Det är inte riktig mens man har när man har pstav. Så du kan inte veta när din mens ?uteblir? eftersom din cykel inte är etablerad än. Blödning du hade när du tog ut den var inte mens, utan en bortfallsblödning (föregås inte av ägglossning) därför kan du inte utgå ifrån den.

Sannolikt kommer du känna dig gravid med alla möjliga symtom, för så blir det ofta när man slutat med en hormonellt prevmedel.

Ägglossningen kan komma igång någon vecka efter uttag men oftast dröjer det någorlunda månad. Upp till 6 månader utan ägglossning (alltså även utan mens) är normalt.

Du får helt enkelt vänta in mensen. Ta ett test i veckan eller så till du får mens eller positivt gravtest.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym543

Haha vadå det är inte riktig mens jag har? Hon som satte in min p stav sa ju tydligt till mig ?du kan ha mens när du har p stav och den kan utebli helt, det är från person till person? det står även på ungdomsmottagningens hemsida och överallt där jag googlar, har aldrig hört någon prata om mens som inte är riktig?

• EpicNurse
    Anonym543 skrev 2018-06-01 13:08:18 följande:

Haha vadå det är inte riktig mens jag har? Hon som satte in min p stav sa ju tydligt till mig ?du kan ha mens när du har p stav och den kan utebli helt, det är från person till person? det står även på ungdomsmottagningens hemsida och överallt där jag googlar, har aldrig hört någon prata om mens som inte är riktig?

Majoriteten av de som har pstav får ingen ägglossning och således inte heller någon mens. Blödning kan man få ändå men om man inte har ägglossning så är det inte mens.

Men ja, visst kan du vara en av de som får ägglossning ändå. Men man kan inte utgå ifrån att ägglossning och mens ska följa samma schema när man slutat med preventivmedlet. Så du har inget att gå på, så man vet inte när mensen ska komma.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Negativt)

Ja är testen negativa så är du inte gravid. Köpte jätte billiga test som visade två tydliga streck när jag var gravid, att alla dina tre test skulle visa fel är ju inte så troligt visar dem negativt så är du ju inte gravid.

Svar på tråden Gravid trots negativt test??