• uglybetty91

Att inseminera

Hej!

Jag är ny här och detta är mitt första inlägg.

Jag har länge funderat på att skaffa barn men tyvärr aldrig hittat rätt kille som jag blivit kär i. Känns som om klockan tickar iväg och jag känner mig lite stressad att bilda familj och jag är så rädd att jag aldrig komma hitta en partner...

Så jag har kollat runt lite på att inseminera i Danmark men jag har aldrig lyckats hitta information om vad dom har för krav för att få göra det? Är det någon som vill berätta för mig vad som ställs för krav och hur det går till?
    Kram!

• Svar på tråden Att inseminera
  • Anonym (A)

Kraven är att du tar vissa blodprover, är under 46 (tror jag det är) och att du kan betala. Du kontaktar en klinik och sen får du instruktioner. De kommer be dig ta några blodprov och cellprov, fylla i formulär osv. och skicka in. Sen ber dom dig ringa för att boka tid för samtal där ni ska prata om hur det hela kommer att gå till, vilken typ av donator du vill välja (öppen/anonym osv.).

• uglybetty91

Tack så jättemycket för ditt svar. Det gjorde mig superglad! Glad

Är där heller inga krav angående hur ens ekonomiska sits ser ut, hur man bor osv?

• Anonym (Samma)

Hej!

Jag har gjort insemination i Danmark och innan en insemination ska du

1. Testa för könssjukdomar och göra cellprov.

2. Fylla i en elektronisk journal och ha ett journalsamtal.

Utöver detta kan du även behöva kolla olika hormoner samt göra spolning av äggledare. Det sista är enbart aktuellt om din menscykel inte är regelbunden och/ eller att du tex har nån sjukdom som kan ställa till det typ pco.

Sen när det börjar närma sig är det dags att fundera över donatorn, har du några specifika önskemål kan du gå in på tex cryos och själv hitta donator annars brukar kliniken kunna bistå med det.

Hoppas du fick lite svar, bara att fråga om du funderar på nåt mer!

• Anonym (Samma)
    uglybetty91 skrev 2018-06-01 19:10:46 följande:

Tack så jättemycket för ditt svar. Det gjorde mig superglad! 

Är där heller inga krav angående hur ens ekonomiska sits ser ut, hur man bor osv?

Inga sådana krav, kan dessutom tänka lite som så att har man kommit fram till ett så här stort beslut och har ekonomi att genomföra det så är man nog på rätt plats i livet oavsett.
  • askyfullofstars
    uglybetty91 skrev 2018-06-01 19:22:52 följande:

Tack så jättemycket för svar! Vad kostar det ca att göra inseminationen?

Hej!

Det beror på om du använder klinikens sperma eller går via cryos. På Vitanova kostar det omkring 7-8000 kr per försök. :)
  • Biet

Ett alternativ till att åka till Dk och lägga pengar där kan vara att spara dem och använda en privat donator här hemma.

Jag har fungerat som privat donator och har erfarenhet av det. Har hjälpt andra i samma sits som du där de kunnat spendera pengarna på barnet efteråt istället.

Är du nyfiken på hur det skulle kunna fungera så hör av dig. Sedan är ju valet alltid ditt.

• Aliona
    askyfullofstars skrev 2018-06-01 19:49:22 följande:

Hej!

Det beror på om du använder klinikens sperma eller går via cryos. På Vitanova kostar det omkring 7-8000 kr per försök. :)

Svårt att säga, det beror på om du har kontaktbar donator, behöver hormonstimulering etc. Kolla på klinikernas hemsida så får du en uppfattning. Nu är valutakursen kass också. Tror vi betalade runt 7000 per försök för några år sedan.

Uppfyller du kraven så kan du göra det gratis via landstinget.

Privat donator är också ett alternativ, även om det inte är tillåtet i Sverige, sperman är inte lontrollerad och tvättad som på klinik och du är inte juridiskt skyddad.
  • Jomape

Hej

Är en donator i Göteborg på Sahlgrenska och börjat fundera på ifall jag även ska vara en privat donator eftersom köerna som finns. Hör av dig om du funderar på det.

Svar på tråden Att inseminera