Ska Sverige ta efter Danmark och införa burkaförbud?
Absolut inte, vilket sjukt samhällsklimat vi lever i, där kvinnor får betalt för att klä av sig men får betala böter för att täcka sig.
Absolut inte, vilket sjukt samhällsklimat vi lever i, där kvinnor får betalt för att klä av sig men får betala böter för att täcka sig.
Såklart vi ska stå upp för mäns rätt att förtrycka kvinnor genom att kvinnor ska täcka sig men inte män. Viktiga värderingar att stå fast vid.
Vad är det du vill ha sagt? Att det är slampigt eller dåligt om kvinnor vill klä sig lätt? Lägger du samma värderingar i män som är lättklädda? "Gå runt och se ut som en prostituerad". Jag är inte alls förvånad att du och de med sämst kvinnosyn är de som tycker att burkaförbud är dåligt. Du kanske är muslim själv?
Annars så läs på lite om koranen och islam, prata med muslimer varför de täcker sig.. Så kanske du får en lite annan bild för nu låter det som du bara hittar på saker själv.
Burka, slöja m.m är till för att kvinnan ska täcka sig dvs öron, hals, hår, bar hud etc. De ska "klä ned sig" så de inte ska väcka begär hos män. Det är alltså kvinnan som ska täcka sig för att inte få män efter sig, och inte tvärtom männen som ska ge fan i tjejer oavsett hur hon är klädd. Vad sänder det här ut för signaler i samhället? Med pojkar/män som växer upp med de föreställningarna? Att alla kvinnor som är lättklädda är bara att ta för sig av!?
Det är en helt skev bild att man skulle vara mer "värdig" eller liknande för att man täcker sig. Det är värderingar som inte platsar i Sverige.
Varför skulle det vara ok att bära burka när ingen annan får mask offentligt?
Jag vill vända på frågan. Får kvinnor gå topless i muslimska länder? Om inte.
Varför ska då muslimska kvinnor få bära burka.
Den dagen muslimerna säger ja ni får gå topless den dagen kommer jag säga ok ni får burka här. Ge och ta principen. Eller så får man tillämpa ta seden dit du kommer.
Inget av det du nämnde är heltäckande. Det finns lag om maskering på offentliga platser i Sverige. Jag får tex inte gå med rånarluva på stan. Poängen är att det ska gå att identifiera en person. Går jag med halsduk och mössa garn polisen rätt att stoppa mig och begära att jag tar av mig det för identifikation.
Inget av det du nämnde är heltäckande. Det finns lag om maskering på offentliga platser i Sverige. Jag får tex inte gå med rånarluva på stan. Poängen är att det ska gå att identifiera en person. Går jag med halsduk och mössa garn polisen rätt att stoppa mig och begära att jag tar av mig det för identifikation.
Är du feminist eller vänster måntro??
Att vara medmänsklig är bra. Vad anser du om islam och koranen, ur den synpunkten?
Jag vill heller inte ha ett förbud. Men det var inte det jag frågade. Jag anser också att folk får tro vad de vill, men jag får också kritisera vad jag vill. Det ingår i min rättighet att kritisera dåliga åsikter, lika som det ingår att ha dessa dåliga åsikter.
Vilken var din fråga?
Ja, att bunta ihop alla är fel. Jag brukar adressera det folk skriver, annars frågar jag vad de tycker. Dock visar de flesta undersökningar att det inte är bara ett fåtal muslimer som har dålig kvinnosyn, dålig syn på homosexuella, dålig syn på otroende.m.m.
Dessutom får inte muslimer tolka koranen,den ska tas bokstavligt. (även om det nästan är omöjligt).
Hade jag bott i USA hade jag säkert haft denna diskussion, fast om kristna. Om jag nu själv inte varit indoktrinerad ....
Jag har en fråga till dig; du skriver att du känner muslimer - är det från det som du hämtar all din information om muslimer och islam och bygger hela din bild på? Var hämtar du annan kunskap ifrån gällande muslimer och islam? Eller inhämtar du annan kunskap? Hur mycket och hur länge har du läst på om islam och muslimer (i Sverige och utomlands)?
Det är koranen som lägger värderingar i att lite kläder är oanständigt. Att kvinnan inom islam därför ska täcka sig.
Jag har också vuxit upp med kompisar som är muslimer och jag kände ett stort behov av att "ta fighten" för muslimer precis som du, innan jag läste på en massa och lärde mig. Du verkar tro att sekulära muslimer hör till majoriteten och är det vanligaste. Att du som, sekulär kvinna (antar jag?) har haft kontakt med muslimer som är sekulära eller som inte är lika bundna till sin religion, säger ju ingenting om alla de som du inte haft kontakt med och som är bundna till religionen. Så din bild blir inte särskilt objektiv.
Tyckte jag svarade på den frågan när jag påstod att folk får tro vad de vill,men att det även är fritt fram att kritisera det jag tycker är dåligt.
Som jag förstått det så ska muslimer tro bokstavligt på koranen, inget får tolkas. Det är även därför det påstås att det bästa sättet är att läsa på arabiska. Koranen är Guds sista budskap till mänskligheten. Inget mer kommer. Ett ganska farligt och absolut synsätt. Vem som har bestämt detta vet jag inte, men du får gärna visa att det inte stämmer. Och nej, det är inte endast extremister som anser detta.
Att det nu finns olika tolkningar är bra och kanske visar att islam är på väg att utvecklas. Framtiden får utvisa hur det blir med detta. Än tycker jag islam i stort är emot mycket av det jag står för, jämlikhet, medmänsklighet m.m.