• Anonym (Nora)

Det här med frukost

Jag skulle vilja gå ner 2-3 kilo. Funderar på detta med frukostens nyttighet som det ofta pratas om i samband med viktnedgång. (Jag är dålig på att äta frukost, skippar det 5 av 7 dagar i veckan).

Är det så att frukosten är viktig för att den måltiden i sig påverkar viktnedgången i form av bättre förbränning?

Eller är det enbart så att den är viktig för att den minskar hungern under dagen? Att risken för att småäta blir mindre? Och om man då är superdisciplinerad och inte småäter, kan man i så fall hoppa över frukosten och spara in de kalorierna?

Förstår ni hur menar?

• Svar på tråden Det här med frukost
  • sextiotalist

Om du småäter istället för att äta frukost, såklart det inte är bra.

Men om du väljer att äta något som håller dig mätt och du slipper småäta, senare än frukosttid, så är det precis som att äta frukost.

• EmberEyes

Det finns naturligtvis en uppsjö av teorier om hur metabolismen påverkas av vilka tidpunkter du äter på, vilken andel av dagens kaloriintag du äter vid vilken tidpunkt, kaloriintagets näringsmässiga sammansättning osv. Det finns teorier om att kroppen skapar högst metabolism om du äter regelbundet var 3-4 timmar dygnet runt. Det finns teorier om att kroppens metabolism optimeras om du har ditt största kaloriintag till frukost och sedan minskar kaloriintaget för varje måltid under dagen. Bara som exempel.

Vad jag känner till finns det ingen konsensus bland forskarna om vilken/vilka teorier är sanna eller mest effektiva för ändamålet.

Det vi vet med säkerhet är dock att om du äter 1800kcal/dag så har du det kalori-intaget oavsett om du äter alla kalorierna när du vaknar, uppdelat under dagen, eller precis innan du lägger dig.

• lövet2

Det där har de ju stött och blött länge. Det enda de är överens om, är att en genomsnittlig frukostätare har mindre problem med övervikt.

En släkting till mig började äta frukost. Hon gick från att skippa frukost till att äta en jättefrukost (tänk 4 mackor, en tallrik filmjölk, en frukt och te). Byggde upp frukosten lite i taget under några veckor, tills hon klarade av att äta en riktigt stadig en. När hon åt en stor frukost, så försvann automatiskt kakan till förmiddagskaffet (hon var ju inte hungrig!) och den där godbiten efter lunch. Hon gick i alla fall ner över 10 kg på ett halvår, trots att hon aldrig var hungrig och inte följde någon speciell diet.

• Anonym (Arc)

Att äta en rejäl frukost kan hjälpa med viktnedgång. Lågt blodsocker kan öka kortisol produktionen som är dåligt för viktnedgång. Och att skippa frukosten kan orsaka lågt blodsocker.
    Ät något rejält som är hälsosamt. Med kolhydrater, fett & protein i sin hela form (inte processat), gärna bär också.

Men vissa har även bra resultat med intermittent-fasting (hoppar över frukosten och har en längre fasta och mindre lucka för kostintag). 

• Glinda från Oz

Nja, man förbränner mer under dagen än man gör under natten, många äter en lätt frukost och lunch för att sen äta en större middag det är helt feltänkt. Men förbränningsmässigt är det inte en mirakelkur att äta frukost, dricka äppelcidervinäger, äta chili eller någon av alla ?mirakelkurer?som finns, främst är frukost bra för att man blir piggare, äter mindre under dagen och risken är mindre att man äter en massa fikabröd och annat onyttigt. Det är svårare att stå emot bullen på kafferasten om man är hungrig.

• Anonym (xyz)

Jag gick från att vara frukostätare till att använda 16:8-dieten och endast äta/dricka kalorier mellan kl 12-20, dvs periodisk fasta varje dygn. Jag är aldrig hungrig och har gått ner ca 4 kgt till en bra normalvikt. Jag upplever att det hade varit enkelt att gå ner mer, men jag behöver inte det.
    HUvudsyftet med periodisk fasta 5:2 eller 16:8 är att det ska vara nyttigt för kroppen. Att det för många dessutom gör det lättare att gå ner i vikt är bara en trevlig bieffekt.

• Anonym (A)
    Glinda från Oz skrev 2018-06-02 11:13:35 följande:
    Nja, man förbränner mer under dagen än man gör under natten, många äter en lätt frukost och lunch för att sen äta en större middag det är helt feltänkt. Men förbränningsmässigt är det inte en mirakelkur att äta frukost, dricka äppelcidervinäger, äta chili eller någon av alla mirakelkurersom finns, främst är frukost bra för att man blir piggare, äter mindre under dagen och risken är mindre att man äter en massa fikabröd och annat onyttigt. Det är svårare att stå emot bullen på kafferasten om man är hungrig.
    Håller med
  • Tow2Mater

Det är ju personligt, vad som gäller for en gäller inte nodvändigtvis for en annan.

Själv dricker jag bara kaffe och te fore lunch. Eftersom jag inte har fikaraster är det väldigt enkelt att "motstå" frestelser på dagen, och jag kan därfor lätt hålla kalorinivån nere under dagen. Det gor att jag kan äta/dricka mer på kvällen, när jag har svårare att stå emot. Du måste hitta vad som fungerar for just dig.

• Anonym (Arc)
    Anonym (xyz) skrev 2018-06-02 12:02:51 följande:

Jag gick från att vara frukostätare till att använda 16:8-dieten och endast äta/dricka kalorier mellan kl 12-20, dvs periodisk fasta varje dygn. Jag är aldrig hungrig och har gått ner ca 4 kgt till en bra normalvikt. Jag upplever att det hade varit enkelt att gå ner mer, men jag behöver inte det.
    HUvudsyftet med periodisk fasta 5:2 eller 16:8 är att det ska vara nyttigt för kroppen. Att det för många dessutom gör det lättare att gå ner i vikt är bara en trevlig bieffekt.

Vet att det fungerar för många just eftersom det blir svårare att få i sig samma mängd kalorier på endast 8 timmar. Av denna anledning skulle jag inte kunna göra det, utan vill ha mig mig så mycket vettiga kalorier jag kan.
    Sen svär vissa på de hormonella effekterna men jag tvivlar starkt på att det har någon större effekt.

Sen är det nog inte bra om man har lågt blodsocker på morgonkvisten?
    Åt du en ketogen kost?
  • Anonym (xyz)
    Anonym (Arc) skrev 2018-06-02 16:04:12 följande:
    Sen är det nog inte bra om man har lågt blodsocker på morgonkvisten?
    Åt du en ketogen kost?
    Det är efter lunch jag blir seg i skallen, men då dricker jag en kopp svart kaffe. Före lunch är det inget problem. Blodsockret blir inte lågt bara för att det gått 16 timmar sedan man fick kalorier i sig. På söndagar motionerar jag innan jag äter något, och det går också utan problem.

Jag äter vad jag känner för, så svaret blir nog nej, jag äter inte en ketogen kost. Oftast äter jag ganska lite till lunch, och sedan äter jag mig mätt innan fastan börjar kl 20.
  • Anonym (Arc)
    Anonym (xyz) skrev 2018-06-03 03:21:35 följande:
    Det är efter lunch jag blir seg i skallen, men då dricker jag en kopp svart kaffe. Före lunch är det inget problem. Blodsockret blir inte lågt bara för att det gått 16 timmar sedan man fick kalorier i sig. På söndagar motionerar jag innan jag äter något, och det går också utan problem.

Jag äter vad jag känner för, så svaret blir nog nej, jag äter inte en ketogen kost. Oftast äter jag ganska lite till lunch, och sedan äter jag mig mätt innan fastan börjar kl 20.
    Okej.
    Det är nog högst individuellt.
Svar på tråden Det här med frukost