• EmberEyes

kan fingerpulla vara ett övergrepp?

Ola har gått över gränsen, ja. Gertrud visar klart motstånd när hon försöker dra bort handen.
    Den exakta brottsrubriceringen vet jag inte. Det kommer förmodligen inte hålla i en rättegång, men det skulle kunna klassas som våldtäkt.
    Enl BRB 6 kap
    1 § Den som genom misshandel eller annars med våld eller genom hot om brottslig gärning tvingar en person till samlag eller till att företa eller tåla en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst två och högst sex år.

• EmberEyes
    Anonym (xxx) skrev 2018-06-02 20:23:07 följande:

Jag håller med vvvv. Hon gillade det först och då måste man få försöka. Att locka, i detta fall oskyldiga män, att fingerpulla en och kåta upp honom så han vill fortsätta är minst lika illa som att efter en stund säga att man inte vill längre. I värsta fall anmäla honom för ett övergrepp. Det måste vara svårt som man att bevisa att hon var med på det och gillade det inledningsvis.

Jag tror inte du  förstår hur våldtäkt funkar. Hon kan vara på, ta kommandot, initiera och påbörja penetrerande sex, aktivt hålla på i 10 min, men samma ögonblick som hon försöker dra ur eller säger stopp och du inte avbryter DIREKT, så begår du våldtäkt. Och samma gäller omvänt. Han kan initiera och vara "drivande", men samma ögonblick som han visar eller säger nej, så är det våldtäkt om hon inte avbryter.
  • EmberEyes
    Anonym (zzzz) skrev 2018-06-02 20:32:13 följande:
    måste vara livsfarligt att knulla idag. lika bra att skriva kontrakt innan...
    Det hjälper inte om du skriver kontrakt. Ändrar sig ena parten under akten även med kontrakt så är det våldtäkt.

Det absolut enklaste är ju att träna upp din empati och dina färdigheter i kommunikation så att du slipper hamna i situationen alls. Jag skulle gissa på att 99% av normalbegåvade individer vet precis var gränsen går och har impulskontroll nog att inte gå över den.
    Jag kan bara beklaga de som inte har denna kompetens, det måste vara ett helvete för dem.
  • EmberEyes
    Anonym (zzzz) skrev 2018-06-02 21:01:14 följande:
    aLLVARLIGT, gjorde ola sig skyldigt till ngt genom att han fingerknullade i 10 sek mer än hon ville?
    Jag har redan svarat på den frågan i denna tråden. Prova att scrolla?
  • EmberEyes
    Anonym (xxx) skrev 2018-06-02 21:21:19 följande:
    Jo, det är det jag menar. Gertrud var med på det först och ångrar sig sen. Hur ska Ola göra egentligen? Gertrud skulle sagt nej på en gång och inte hånglat och låtit Ola fingra på fiffi. Jag hade då köpt ditt resonemang om BRB 6 kap.
    Är det verkligen så svårt att förstå? Ola ska respektera att Gertrud inte längre vill. Att Ola inte kan acceptera att Gertrud inte vill längre är kriminellt och straffbart.
  • EmberEyes
    Anonym (zzzz) skrev 2018-06-02 21:41:32 följande:
    Vilket straff ska Ola ha?
    Set ska rätten avgöra inte jag.
  • EmberEyes
    Anonym (xxx) skrev 2018-06-02 21:42:48 följande:
    Ja, idag är det straffbart, det var det inte tidigare. Det är inte lätt för Ola att veta hur han ska bete sig. Sen om Gertrud har tvetydig inställning till det hela gör det inte lättare för Ola.
    Problemet är inte vad som är straffbart eller inte, problemet är att Ola inte förstår att Gertruds rätt att bestämma över sin egen kropp alltid trumfar Olas kåt-ego.
  • EmberEyes
    Anonym (zzzz) skrev 2018-06-02 21:54:09 följande:
    Ola var väldigt full och kåt...
    BRB kap 1
    2 § En gärning skall, om inte annat är särskilt föreskrivet, anses som brott endast då den begås uppsåtligen.

Har gärningen begåtts under självförvållat rus eller var gärningsmannen på annat vis genom eget vållande tillfälligt från sina sinnens bruk, skall detta inte föranleda att gärningen inte anses som brott. Lag (1994:458).
  • EmberEyes
    Anonym (vvvv) skrev 2018-06-02 22:23:39 följande:
    Yes det är klart man vet vart gränsen går och skulle sluta om nångon sa nej.
    Att ni tar för givet att man inte kan det är problemet.

Nu blir man automatiskt misstänkt som en sexförbytare bara för att man är man. Den här häxjakten har spårat ur totalt. Vet inte hur många procent av män i sverige som är sexförbytare, men det är mest oskyldiga som får ta smällen av alla fördommar.
     LOL, du lever ju inte i verkligheten. Det finns ingen häxjakt på män, alla män förväntas inte vara sexförbrytare, och det är definitivt ett försvinnande litet urval av män som för det första blir falskt anklagade, och för det andra blir dömda till sexualbrott.

Att det ens kommer diskussioner om huruvida Ola gör fel i exemplet ovan betyder att det finns individer som inte förstår att Olas handlingar är brottsliga, och tror att de blir falskt anklagade i liknande situationer.
  • EmberEyes
    Anonym (vvvv) skrev 2018-06-02 22:42:06 följande:
    Ola tog ju upp sin hand så fort han "snapped out of the mood" men då var det redan försent
    Nej, Ola drog upp sin hand när Gertrud gjorde sin andra protest. Ola skulle ha hörsammat den första protesten.
Svar på tråden kan fingerpulla vara ett övergrepp?