Inlägg från: Mella-Bella |Visa alla inlägg
  • Mella-Bella

kan fingerpulla vara ett övergrepp?

Anonym (Hur fungerar det med analen och samtycke?) skrev 2018-06-03 16:35:12 följande:

Om hon har gett samtycke till sex, är ovanpå mig och jag, utan att fråga smeker runt hennes anal och för in ett finger har jag då gjort mig skyldig till ett övergrepp? Hon säger inte nej, utan stönar lite mer och kommer vad jag upplever som snabbare och hårdare än normalt.

Nu tror jag inte hon skulle anmäla mig för detta, men man vet aldrig. Är det bättre att fråga innan, och skulle jag rent teoretiskt kunna åka dit för detta?

Lite samma undran för oralsex. Hon vill att jag ger henne oralsex, och det är underförstått att det är vaginalt. Jag gör det ett tag, men sedan utan att fråga utför jag oralsex analt på henne. Hon säger inte nej, verkar uppskatta det enormt men jag har egentligen inte frågat om samtycke till detta utan hon har bara sagt "slicka mig" vilket förmodligen avsett vaginalt och inte analt. Skulle det kunna vara ett övergrepp också? Bör jag, för att vara på den säkra sidan fråga om detta först? Jag antar ju att hon skulle säga nej om hon inte ville det men det

Jag tycker på din beskrivning att det verkar som att hon samtycker genom att visa att hon vill. Om hon däremot försöker ta bort din hand så bör du sluta.
  • Mella-Bella
    Bjoer skrev 2018-06-04 13:22:52 följande:

Den här tråden handlar EXAKT om relationer och samspel mellan män och kvinnor! Vi kan till exempel beskriva exemplet i trådstarten på två olika sätt och få väldigt olika  resultat.

"Ola och Gertrud har under kvällen småflörtat och det har blivit intensivare och intensivare. Framåt småtimmarna går hångel över till petting och Ola smeker Gertrud med ett par fingrar under bordet. Gertrud tycker det är skönt och andas häftigt men försöker behålla lugnet eftersom hon inte vill att någon ska se. Efter ett litet tag så börjar det bli för skönt så hon tar tag i Olas hand och drar i den uppåt. Han fortsätter och hon tycker det är så skönt att hon släpper den och andas häftigare och hennes kropp följer med i rörelserna. Efter 10 sekunder skärper hon till sig och säger "Nej, nu får du sluta." varpå Ola tar upp handen och slutar."

"Ola och Gertrud har under kvällen småflörtat och det har blivit intensivare och intensivare. Framåt småtimmarna börjar de hångla och Ola trycker in sin hand i Gertruds trosor. Hon vill inte det och rycker upp handen och kollar argt på honom. Ola trycker ner sin hand igen och håller den där mot henne i 10 sekunder trots att hon drar i den. Sen säger hon "Nej, sluta!" varpå han slutar."

Båda de här passar in på orignalberättelsen men den ena är flörtande och samspel medan den andra är ett uppenbart övergrepp. Det är därför det är viktigt med nyanser, viktigt att vara tydlig i sin kommunikation och viktigt att vara försiktig när man försöker ta nästa steg. Men att påstå att de har nyanserna inte finns är att blunda för verkligheten.

Så hon ville ju egentligen inte i första exemplet heller. Det spelar ingen rollom hon eventurllt upplever att det är skönt, hon ville av nnågon anledning inte ha skönt just där och då, har hon försökt avbryta den sexuella handlingen så bör han respektera det.
  • Mella-Bella
    Bjoer skrev 2018-06-04 13:43:27 följande:

Snarare så kunde hon inte bestämma sig. Visar att hon inte vill samtidigt som hon visar att hon vill. Dvs, helt normalt flörtbeteende.

Menar du att den första versionen är ett övergrepp?

om samtycke är oklart eller

m dubbla budskap visas så är dwt nog säkrast att låta bli.
  • Mella-Bella
    Bjoer skrev 2018-06-04 13:43:27 följande:

Snarare så kunde hon inte bestämma sig. Visar att hon inte vill samtidigt som hon visar att hon vill. Dvs, helt normalt flörtbeteende.

Menar du att den första versionen är ett övergrepp?

Hon bestämde ju sig för "sluta" eftersom du skrev att hon skärpte till sig då tolkar jag det som att viljan och beslutet är nej men fittan kände ankorlunda
  • Mella-Bella
    Bjoer skrev 2018-06-04 13:55:20 följande:

Ja, det är klart det är säkrast att låta bli. Det är också säkrast att inte visa dubbla budskap. Men så enkla och logiska är tyvärr inte vi människor.

Tänker att ett visat nej måste vinna över ett uppfattat eventuellt ja.

Ja efter att ha läst den här teåden kanske dwt ör böst att som kvinja inte visa mågot intresse eller något som kan uouppfattas som ett intresse, någonsin, för att undvika atttsättas fle ett övergrepp.
  • Mella-Bella
    Bjoer skrev 2018-06-04 13:55:20 följande:

Ja, det är klart det är säkrast att låta bli. Det är också säkrast att inte visa dubbla budskap. Men så enkla och logiska är tyvärr inte vi människor.

Om kvinnan vill bli smiskad då och njuter veverkligen av det säger hon men samtidigt visar kroppen att den inte gillar det och hon verkar ha ganska ont? Det är väl också dubbla budskap isåfallså ssom hon då är ologisk i att visa
  • Mella-Bella
    Bjoer skrev 2018-06-04 14:16:10 följande:

Fast de två är inte olika saker. De är bara inputs till ett beslut. Du kan både vilja och inte vilja samtidigt. Man kan vilja flera saker samtidigt. Sen vad man gör och hur man agerar beror på hur man prioriterar, just då, mellan olika saker man vill.

När jag skrev att hon "skärpte till sig" menade jag att hennes intellekt tog över (hon ville inte att andra skulle se) över hennes känslor (hon tyckte det var skönt och ville att han skulle fortsätta). Båda sakerna är ju något hon vill/inte vill. Beslutet blev tillslut nej, men i stunden var det både jag och nej av olika anledningar.

Jo jag har föratått att du menar att kvinnan i exemplet kände sig kluven men trots det så ville hon avbryta och det var ovockså det hon förmedlade genom att försöka avbryta. Villhn inte ha skönt så är det hennes huvudvärk att inte fittan får sitt, inte upp till mannen att avgöra konflikten därinne i kvinnan.
  • Mella-Bella
    Bjoer skrev 2018-06-04 14:41:08 följande:

Alltså, jag menar inte att hon gör fel som visar dubbla budskap. Jag menar bara att vi är komplexa och att det inte alltid är så lätt att vara tydlig eller att tyda signaler.

Så kan det vara och därför bör man sluta om man är osäker på om man gör någon sexuell handling med eller mot någons vilja
  • Mella-Bella
    Anonym (zzzz) skrev 2018-06-04 19:19:20 följande:

Herre Gud! Har du inte lärt dig suga kuk på ett adekvat sätt?

Du kommer aldrig få en pojkvän. Tyvärr.

Det är inte relevant för diskussionen om hon kommer få en ppojkvän. Det intressanta är resonemanget om det är ett öveegrepp eller ej och hur det argumenteras i tråden.
  • Mella-Bella
    Anonym (zzzz) skrev 2018-06-04 20:35:09 följande:

Jo, och tekniskt sett ska varje nytt moment föregås av ett godkännande, enligt lagen.

"Nu vill jag ge dig kuk i rumpan. Är det ok"

"Ja, jag är redo för leverans"

Enligt lagen så kan ett samtycke ske genom att man aktivt visar det och deltar också men är man osäker så bör man fråga ja, om man vill undvika att göra ett övergrepp.
  • Mella-Bella
    Anonym (Hur fungerar det med analen och samtycke?) skrev 2018-06-07 10:57:11 följande:

Jo. men jag skall börja fråga först för att vara på den säkra sidan. Jag är kanske överdrivet paranoid nu, men jag vill vara på den säkra sidan.

ja om du är osäker på om hon vill så är det säkrast att fråga.
  • Mella-Bella
    Anonym (Hur fungerar det med analen och samtycke?) skrev 2018-06-09 19:12:24 följande:
    Det jag är rädd för är att hamna i en situation där jag skulle kunna bli anmäld för övergrepp. Ja, jag är väldigt dålig på att läsa signaler och har en del sociala problem (Det märks inte på mig men autism. Väldigt mild sådan jämfört med andra, men ändå). Till exempel där hon gett samtycke till sex, hon är överst och jag pillar henne i rumpan under tiden. Hon verkar gilla det, först försiktigt utanpå och sedan finger i men jag har inte frågat. Borde jag fråga?

Sedan kan du tycka att jag är raljerande, patetisk och fånig. Jag har inte haft särskilt mycket sex i mina dagar jag är socialt handikappad och jag vill helt enkelt inte göra fel. Så jag skall börja fråga henne mer rakt ut, tack för rådet.
    Själv brukar jag dra mig undan eller föra bort honom om det är något som längre inte känns OK, går inte det så säger jag något istället. Personligen tycker jag det räcker, han ska inte behöva fråga för varenda grej. Men om han då ändå fortsätter så känns det som ett övergrepp.
    I alla fall enligt lagen så kan ett samtycke vara att aktivt delta. Man behöver alltså inte ge ett verbalt samtycke men om du är osäker på hur du ska tyda hennes kroppsspråk så är det nog bäst att du frågar rakt ut ja.
Svar på tråden kan fingerpulla vara ett övergrepp?