• EmberEyes

kan fingerpulla vara ett övergrepp?

Anonym (vvvv) skrev 2018-06-02 23:12:11 följande:
    När man har sex är man lite som i ett berusat tillstånd när man är helt uppe i det som du säkert märkt själv nån gång. Som sagt så försvarar jag inte Ola utan säger att han får skylla sig själv som har sex med en okänd person när han vet hur sårbar han skulle va om någon skulle ångra sig och han inte reagarar fort nog, bra kille eller inte hör inte till saken, bägge sorterna är rökta.
    För det första så nej, när jag har sex så är jag helt uppe i upplevelsen med min partner, dvs jag har fullt fokus på henom och vad vi gör tillsammans, och inte på bekostnad av min partner.
    För det andra så kan jag bara upprepa  vad jag skrev innan om BRB kap 1 §2
    Har gärningen begåtts under självförvållat rus eller var gärningsmannen på annat vis genom eget vållande tillfälligt från sina sinnens bruk, skall detta inte föranleda att gärningen inte anses som brott. Lag (1994:458)
  • EmberEyes
    Anonym (vvvv) skrev 2018-06-02 23:28:06 följande:
    Berätta för mig snälla. Vem är jag?
    Bilden du har i huvet nu vore intressant och se.
    Jag har ingen aning om vem du är. En anonym person på ett internetforum. Det du skrivit i tråden visar dock på följande:
    En person som av okänd anledning tror att alla kvinnor anser att alla män är sexualbrottslingar och använder falska anklagelser om sexualiserat våld som vapen. En person som av okänd anledning tycker att en person som begår  brottsliga handlingar inte ska hållas ansvarig för sina brott. En person som tror det går att avtala bort en individs rätt till sin egen kropp.
  • EmberEyes
    Anonym (vvvv) skrev 2018-06-02 23:56:12 följande:
    Ungefär vad jag skulle gissa du trodde.

Påstående 1 korret och 2,3 fel.

En person som börjar bli väldigt rädd för vad som blivit av feminismen med manshatarna i spätsen. En person som inte vill tvingas säga hen till mina barn. En person som vet hur det är att bli utsatt för fördommar (eller hatbrott som vissa skulle kalla det) känner sig
    Okay, så du menar att du inte skrivit följande?
    Anonym (vvvv) skrev 2018-06-02 22:07:50 följande:

Att man ens funderar på om man vågar ta risken att ha sex med någon random på fyllan nu för tiden är skrämande utväckling. Det där med sex-kontrakt låter verkligen inte som en så dum ide som det gjorde först. 

Det markerade uppfattar jag som en tro på att ett sex-kontrakt gör att deltagarna inte kan ändra sig under akten.
    Anonym (vvvv) skrev 2018-06-02 22:42:06 följande:
    Ola tog ju upp sin hand så fort han "snapped out of the mood" men då var det redan försent
    Att Ola inte hörsammar Gertrud är brottsligt. Att Ola är fyllekåt gör ingen skillnad. Du ursäktar att Ola inte agerar direkt, vilket betyder att du inte håller Ola ansvarig för hans brottsliga handling.

Att du är rädd för att kvinnor vill ha sina röster och kroppar respekterade (eller vad menar du med "feminismen med manshatarna i spetsen"?) gör dig inte direkt till ett helgon.
    Vad jag vet finns det ingen som står med en pistol mot ditt bakhuvud och hotar att skjuta dig för att du kallar ditt barn "han" eller "hon". Du får kalla dina barn vilka pronomen du vill och ingen annan än du (och barnen och ev andra föräldern till barnet) kommer bry sig minsta lilla. Jag lovar, du och dina barn är inte tillräckligt intressanta för att ditt val av pronomen kommer hamna på Rapport eller ens Expressen.

Att du har blivit utsatt för fördomar och hatbrott kan jag bara beklaga.

• EmberEyes

Vill bara reiterera. En normalt funtat individ har inga problem att hålla sig på rätt sida av gränsen för vad som gäller för våldtäkt, övergrepp, sexualiserat våld och sexuella trakasserier, både som nykter och som berusad.

Det försvinnande lilla antal individer som inte förstår var gränsen går borde faktiskt avhålla sig från sex alls, både för sin egen skull och för andras skull. Det är heller ingen större förlust för genpoolen om dessa individer inte får sprida sina gener till nästa generation...

• EmberEyes
    Anonym (Vafan) skrev 2018-06-03 08:52:34 följande:
    Vad är det som skiljer? Kan tänka mig Ola tolkade Gertrud fel ovh tog det som ett samtycke då hon drog i hans hand... Han slutade ju genast hon sa sluta, så förstår inte vad det är för skillnad du menar :) dedär 10sec var ju mellan hamddragningen och ordet sluta, det var inte 10sec efter sluta..
    Rent krasst så är vad din man gör ett övergrepp, men om du inte känner dig utsatt så finns det ingen anledning för dig att anmäla? Dessutom kan du och din man kan tolka varandras signaler, medans Ola och Gertrud är ett krogragg där parterna inte känner varandra tillräckligt väl för att göra godtyckliga tolkningar istället för strikta.

Ungefär som att jag vet att jag kan skoja om vissa saker och ha en viss jargong med mina vänner som jag inte skulle göra i en grupp personer jag aldrig har träffat förr. Det kallas social kompetens.
  • EmberEyes
    Anonym (Glenn) skrev 2018-06-03 09:41:56 följande:
    Jag personligen tycker att våldtäkt är när man fysiskt håller fast en person med fysiskt våld och begår sexuella handlingar men inte om mannen eller kvinnan säger nej under ett samlag och den ena partnern kvinnan eller mannen gör en kort fortsättning.

Som det beskrivs här i tråden har ett flertal kvinnor som jag varit tillsammans med återkommande velat röra min penis under flertaliga uppmaningar om nej.

Ska jag anmäla dessa för våldtäkt?
    Din personliga åsikt har ingen juridisk bäring.

Om du anser att du blivit utsatt så ja, då ska du anmäla. Ingen har rätt att nyttja en annan människas kropp mot dennes vilja.
  • EmberEyes
    Anonym (Glenn) skrev 2018-06-03 10:32:41 följande:
    Ja de var flertal tillfällen jag var trött hon försökte jag sa nej.

Bra då anmäler jag henne för våldtäkt hänvisar till dig.
    Du tycker inte att det är bättre att hänvisa till lagen och inte till ett diskussionsforum?
  • EmberEyes
    Anonym (P) skrev 2018-06-04 09:57:10 följande:
    10 sekunder är då inom ramen för "direkt" för mig. Människor är inte robotar som omedelbart reagerar på olika intryck.
    10 sek är nästan lika lång stund som det tar att sjunga "lilla snigel" (tar 11-12 sek).
    Jag föreslår att du gör följande experiment.
    Sätt en timer på 10sek. Starta timern och gör något du finner obehagligt, t. ex. peta dig i ögat. Fundera sedan på om dessa 10 sek känns "direkt" för dig.

• EmberEyes
    Anonym (P) skrev 2018-06-04 10:15:51 följande:
    Det experimented har man gjort flera gånger - tar ju längre tid än så att pilla bort en ögonfrans från ögat.
    Ska jag tolka det som att du anser att när någon annan petar i ditt öga i 10 sek efter du sagt till dem att sluta, har slutat "direkt"? Det är helt OK om/att du tycker det, men jag (och säkert många fler) tycker 10 sek är en lång tid för någon att reagera på att man försöker freda sig.
  • EmberEyes
    Anonym (P) skrev 2018-06-04 10:36:16 följande:
    Jag vill ju naturligtvis att alla obekvämligheter ska upphöra omdelbart, men jag är också realistisk och inser att det finns en hel del trögheter inbyggd i all kommunikation, så jag skulle aldrig förvänta mig millisekuders reaktioner från andra människor.
    Men just nu pratar vi inte millisekunder. Vi pratar 10 sek. Från indikationen att avbryta till faktiskt avbrytande hinner du i princip en sjunga en hel barnsång. Du tycker att 10 sek fördröjning är att agera "direkt", många andra tycker inte det.

Speciellt när någon tar handen och för undan den, så flyttar personen tillbaka handen, alternativt att personen som vill ha bort handen inte är stark nog att få bort den utan kämpar emot i 10 sek. Kan du själv tänka dig en situation när du försöker fösa bort en hand hand och någon fortsätter lägga tillbaka den, alt vägrar flytta på den, i hela 10 sek?

Du verkar vara ganska vettig, du hade säkert inte själv kunnat vägra att flytta din hand om någon kämpade emot i 10 sek, eller fortsatt lägga tillbaka handen under 10 sek innan du fattar att vänta, detta blir inte bra. Inte ens om det är mer eller mindre asexuellt, en hand på någons arm, eller axel. Du (eller jag iaf) märker och reagerar direkt.
  • EmberEyes
    Anonym (P) skrev 2018-06-04 11:10:47 följande:
    "En hel barnsång", ja som endast är 10 sekunder.
    Då håller väl med om att omdelbar reaktion är omöjlig? Vi har vissa millisekunders rekationer när det kommer till reflexer, men att ta in vebal eller ickeverbal kommunkation från andra människor så kommer vi upp i sekunder skulle jag vilja påstå.
    Så då blir frågan exakt hur länge? Om man sätter en exakt gräns kan man ju alltid dra absurda tankeexperiment där en halvsekund plus eller minus gör något förkastligt eller godtagbart.

Att föra och styra med händer är ju en ganska subtil form av kommunikation, och det innebär ju ännu mer tröghet, så ja, 10 sekunder är inom rimligheten för mig där. Detta var ju i också i en krogmiljö och man kan anta att alhohol var iblandad, vilket försämrar ens reaktionsförmåga - som sagt, det finns många faktorer som alla har ett litet moment av tröghet.
    När det sades högt och tydligt "sluta" så upphörde ju tydligen detta.

Så av endast informationen att döma i första inlägget? Det är inom ramen för min tolerans.

Detta betyder ju inte att jag tycker att det som hände var ok på något sätt, dvs att man alltid skulle få våldföra sig på någon i 10 sekunder, självklart inte - men ur ett teoretiskt resonemang tycker jag inte just denna händelse ger fog för t ex en polisanmälan.
    Då har vi helt enkelt en väldigt olika tidsuppfattning och reaktionsförmåga. 10 sek är för mig en halv evighet (när vi pratar reaktion). Jag tycker att det är fog för anmälan, just för att tiden är så lång. Hade vi pratat om 3-4 sek så hade jag kunnat förstå att en fylle-kåt hjärna tar tid på sig att reagera, men 10 sek... Det är alldeles för lång tid. Dessutom, som jag nämnt flera gånger, tar lagen inte hänsyn till om förövaren är full eller inte, det är inte en ursäkt i juridisk bemärkelse.
  • EmberEyes
    Anonym (P) skrev 2018-06-04 11:28:45 följande:
    4 sekunder är okej, 10 sekunder en halv evighet?
    Så, max 4 sekunder, men 5 sekunder är det våldtkt igen? 4.5 sekunder?
    Du ser, det blir helt absurt på en sån detaljnivå.

Lagen tar definitivt hänsyn till alkohol (och andra droger).
    Så du menar att BRB kap 1 §2

Har gärningen begåtts under självförvållat rus eller var gärningsmannen på annat vis genom eget vållande tillfälligt från sina sinnens bruk, skall detta inte föranleda att gärningen inte anses som brott. Lag (1994:458).

är en lögn?
Svar på tråden kan fingerpulla vara ett övergrepp?