• Micckki

Kaskadkräk 1 månad

Hej,

vid 5 imorse kaskadkräktes min 1 månads pojke jättemycket! Det kom till och med genom näsan!

Han hade precis fått ersättning (HIPP) men fick inte honom till att rapa, som alltid går annars?

Blev jätteorolig och ringde 1177. De sa bara att vid skulle hålla koll så han inte blir slö nu i värmen osv.

Efter ett tag ville han amma så det var skönt.

Sen har han sovit lite och nu fick han lite ersättning igen.

Fick inte honom till att rapa ännu en gång och lite spya (ingen kaskad) kom nu igen. Har alltid lyckats rapa innan.

Vet att det är normalt att de kräks men är även detta normalt? Samt att min pojke inte har kräkts från början (föddes v 36+6) utan små uppstötningar har börjat sedan ca 1-2 veckor sedan.

Han har haft ersättning+ammat sedan han föddes, inga konstigheter mer än magknip så därför får han Sempers magdroppar och även minifom. Om dessa hjälper vet jag inte, han har fortfarande magknip men inte lika mycket.

Någon sa att de får magknip när de får både ersättning och bröstmjölk?

Har detta att göra med att ämnesomsättningen sätter igång? Läste något om utvecklingsprång vid 5 veckors ålder? Han är 4 v och 6 dagar.

Snälla hjälp?

Behöver jag oroa eller är allt detta okej?

• Svar på tråden Kaskadkräk 1 månad
  • Anonym (MP?)

Vissa barn är verkligen kräkbarn, och i de fall är det bara att gilla läget.

I vårt fall visade det sig att dottern är allergisk mot mjölkprotein. Hon kaskadkräktes enorma mängder, men hade också utslag på hela kroppen.

Jag skulle testa att ge helt mp-fritt och eftersom att du även ammar behöver du äta mjölkfritt (inte laktosfritt som det lätt förväxlas med). Och då inte ge ersättning alt ge mjölkfri ersättning; som dock bara kan köpas på apotek och kostar ca 200 kr/burk.

Mp-allergi kan ge olika symptom; allt ifrån kräkningar, utslag, blod i bajset, magont.

Nu behöver det inte vara allergi utan kan vara ren slump. Rap på tvären och luft i magen.

• Anonym (Nina)

Tror att magmunnen är omogen. Min son kräktes så ända till han började äta fast föda. Ingen fara så länge han går upp i vikt och mår bra för övrigt.

• Anonym (Kaskad)

Min tremånaders började kaskadkräkas helt plötsligt och ammade och kaskadkräktes igen. Han var inte heller någon kräkbebis från början och orsaken till kräkningarna visade sig vara mycket allvarlig. Jag vill inte oroa dig men om det fortsätter under dagen så skulle jag ta barnet och åka till akuten för koll. Speciellt om kräkningarna är i kombination med att bebis vill sova mer än vanligt. Det min bebis fick är mycket ovanligt men det händer.

• Anonym (puker)

Vid 6mån blev min son opererad för Pylorusstenos (trångmagmun) efter att ha kaskad kräkts ett bra tag,men det behöver ju inte alls vara detta i ditt fall.

• Micckki
    Anonym (Kaskad) skrev 2018-06-03 10:54:48 följande:

Min tremånaders började kaskadkräkas helt plötsligt och ammade och kaskadkräktes igen. Han var inte heller någon kräkbebis från början och orsaken till kräkningarna visade sig vara mycket allvarlig. Jag vill inte oroa dig men om det fortsätter under dagen så skulle jag ta barnet och åka till akuten för koll. Speciellt om kräkningarna är i kombination med att bebis vill sova mer än vanligt. Det min bebis fick är mycket ovanligt men det händer.

Usch då, vad obehagligt!

Hur länge höll det på så? :(
  • Micckki
    Anonym (puker) skrev 2018-06-03 11:18:06 följande:

Vid 6mån blev min son opererad för Pylorusstenos (trångmagmun) efter att ha kaskad kräkts ett bra tag,men det behöver ju inte alls vara detta i ditt fall.

Ja, det jag funderar över? Kaskadkräktes han vid varje måltid?
  • Micckki
    Anonym (MP?) skrev 2018-06-03 09:58:55 följande:

Vissa barn är verkligen kräkbarn, och i de fall är det bara att gilla läget.

I vårt fall visade det sig att dottern är allergisk mot mjölkprotein. Hon kaskadkräktes enorma mängder, men hade också utslag på hela kroppen.

Jag skulle testa att ge helt mp-fritt och eftersom att du även ammar behöver du äta mjölkfritt (inte laktosfritt som det lätt förväxlas med). Och då inte ge ersättning alt ge mjölkfri ersättning; som dock bara kan köpas på apotek och kostar ca 200 kr/burk.

Mp-allergi kan ge olika symptom; allt ifrån kräkningar, utslag, blod i bajset, magont.

Nu behöver det inte vara allergi utan kan vara ren slump. Rap på tvären och luft i magen.

Ska utforska detta också! Tack!
  • Anonym (Kaskad)
    Micckki skrev 2018-06-03 11:47:36 följande:

Usch då, vad obehagligt!

Hur länge höll det på så? :(

Det höll på i nästan ett dygn utan förbättring.
  • Anonym (MP?)
    Micckki skrev 2018-06-03 11:50:18 följande:

Ska utforska detta också! Tack!

MP är inte ovanligt och växer bort för de första inom det första året. Dottern är snart tre år och reagerar fortfarande.

I alla fall, det är ganska vanligt att symptomen visar när barnet är omkring 4 - 6 veckor. Dottern var fem veckor om jag inte missminner mig (är ju ett tag sen).
  • Micckki

Åkte in till akuten, han slutade inte skrika och kom ut hårt bajs. De fick hjälpa honom med slang i rumpan och vi blev ordinerade laktulos...ännu ingen förbättring och tycker att han är ?surare? än vanligt? Inget mer kräk efter den gången dock.

Skriker vid bröstet efter ett tag och vill inte ha det men är fortfarande hungrig så blir bara nöjd efter ersättning...känns nästan onödigt att amma emellanåt. Ammar dessutom med amningsnapp.

• Anonym (Nina)

Kommer det ut avföring varje dag?

Du kan även ge resulax det är ofarligt.

Barn läkaren sa att jag kan ge det varje dag ända tills det knappt kommer något med det.

Kanske behövs Lactulos dosen höjas?

Prata med läkaren.

• Jsv17

Vår son kräktes så mycket där runt 1-2 månader (hade också bara uppstötningar i början) att jag gick ner på mellanvägningar på bvc (sådana man gör själv) då jag sa att han kan omöjligt få i sig tillräckligt som han kräks (jag helammar) men hans viktkurva var spikrakt uppåt. Nu är han snart 6mån och han kräks fortfarande ganska mycket, men det har blivit bättre. I vårt fall så har det inte varit ngn fara, förmodligen lite omogen magmun. Se till bebisens allmäntillstånd verkar han påverkad på något annat sätt slö eller vill helt plötsligt sova mycket mer eller så då skulle jag åka in med honom men så länge han är pigg och går upp i vikt så tror jag inte det är någon fara.

Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Anonym (Sol)

Hej!

En del bebisar kräks mycket bara.

I vårt fall visade det sig att bebisen kaskadkräktes pga pylorusstenos. Om kräkningarna ökar ju längre tiden går ska du be att dem gör ett ultraljud för att kolla upp det!

Svar på tråden Kaskadkräk 1 månad