• Lillian87

    Hur fördelar ni hushållssysslor och bebistid mellan föräldraledig/den som jobbar?

    Som rubriken lyder: Hur fördelar ni med bebis hushållssysslor och tid med bebis mellan er?

    Jag har en bebis på 6 veckor och är hemma med honom. Min man jobbar heltid.

    Jag har vår bebis ca 22-23 timmar om dygnet på vardagar (alla nätter). Tar hand om 90% av städ, tvätt och undanplockning. Om jag träffar vänner gör jag det hemma samtidigt som jag har bebisen.

    Han har bebis ca 1timme på kvällen kanske två om hans barn inte är här, handlar och lagar middag på vardagarna. Träffar vänner/släkt eller har aktiviteter utanför hemmet ca 2 dagar i veckan. Varannan vecka bor hans två äldre barn här (9-6 år) och då har han hand om dem.

    På helgerna tar jag bebis på nätterna samt större delen av dagen, han ca 2-4 timmar beroende på om han är hemma på kvällen eller inte. De helger de stora barnen är här har jag bebisen i stort sätt dygnet runt eftersom han har fullt upp med de andra två.

    Är detta en vanlig fördelning? Jag känner ibland att jag aldrig kan slappna av för jag konstant har ansvaret för vår bebis.

    Jag förstår att han har ett krävande jobb och behöver vara ledig på helgerna när han inte har de stora barnen och ha lite fritid på kvällarna men jag känner samtidigt hur det börjar växa fram en liten bitterhet över att han inte visar mer intresse för sin bebis. Det börjar dessutom bli tröttsamt att behöva be honom passa barnet så att jag kan duscha, kanske sova en timme om natten varit dålig eller bara dricka en kopp kaffe och läsa en tidning utan att bli avbruten.

    Men det kanske är normalt att det är så här första tiden? Kan tillägga att vi både ammar och ger ersättning så båda skulle kunna mata.

  • Svar på tråden Hur fördelar ni hushållssysslor och bebistid mellan föräldraledig/den som jobbar?
  • Anonym (Nej)

    Nej det är inte normalt. Varför vill han inte vara med ert barn? Ville han inte ha barnet?

    Varför bryr han sig så lite om ditt välbefinnande? Är relationen på väg att ta slut? Brydde han sig om dig innan barnet kom?

  • Anonym (hemmafru)

    Jag gör i regel allt inom hemmet oavsett om vi har en bebis eller inte. Om det är något jag inte hinner eller orkar göra så gör min man det när han kommer hem. Ofta är det någon liten pryl(typ byta en lampa) per dag, också detta oavsett om vi har en bebis eller ej. Maken umgås dock nästan all sin hemmatid med barnen och med mig. Om nätterna ammar jag och tar de vaken och maken går upp om blöjan behöver bytas. Om det bara allmänt skriks brukar jag gå upp.

  • LitenBlomma

    Jag tar hand om bebisen och nästan allt här hemma. Min man är trött efter jobbet och på helgerna vill han spela golf eller vila.


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Hunny B

    Mannen har bebisen i princip från han kommer hem tills hon ska sova för natten och så har det varit från dag ett. Jag har tagit de allra flesta nätterna på vardagarna men då har hon sovit väldigt bra från start. En natt var på helgen. Jag gör ofta något litet hemma dagtid som tvättar en tvätt eller tar hand om överbliven disk men resten av hushållsarbetet har jag tagit hand om när mannen kommit hem och har tagit bebisen. På helgerna har vi delat lika på hushållsarbete och bebistid. Jag har börjat jobba ett par dagar i veckan nu och de dagarna är mannen föräldraledig med lillan. Vi kör samma princip: den som jobbar tar bebisen när denna kommer hem, den andra sköter hushållet. Detta så att vi båda ska få ordentligt med tid med henne. Dottern mår lika bra hos pappa som hos mig eftersom hon tidigt varit mycket med honom och knutit an till honom också, något som varit viktigt för oss båda sen start.

  • Anonym (Kvinna)

    Jag tog vardagsnätterna då mannen jobbade, men han tog barnet en eller båda helgnätterna. Pappan hade barnet på kvällen helt själv ca1timme medan jag gick ut och tog en paus, och tog barnet kortare stunder kvällar, mornar och under helger så att jag kunde duscha, pusta ut osv. Han tog huvuddelen av hushållsarbetet.

  • Anonym (Inte rimligt)

    Normalt är det väl tyvärr, men inte rimligt. 


    Jag hade det så med de äldsta barnens andra förälder. Honom lämnade jag, jag vill inte vara tillsammans med en mansgris som anser att hans behov av att utöva intressen och vila går före resten av familjens behov. 


    Min nuvarande och jag delar lika på allt med ungar och hushåll.
    Under spädbarnstiden är det naturligtvis svårt att få till en jämn fördelning, men det minsta jag tycker är rimligt är att den som arbetat tar vid och hugger i med barn/hushåll när hen kommer hem. Sen tillbringar vi nästan all ledig tid ihop och det är skönt att vara två om allt och inte hamna i det där att man i princip turas om att en har egentid och en passar barnen och sen hinner man knappt umgås som familj.  


    Nu har vi inga småbarn längre men tänk på att en dag tar föräldraledigheten slut, då ska ni förhoppningsvis jobba heltid båda två och rodda i lämningar/hämtningar, vab, middagar, hushåll, träningar, kompisar, kalas mm och då kommer båda vara lika trötta efter jobbet men likförbannat ska allt göras ändå.

  • Anonym (ace)

    Hur såg diskussionen ut om detta innan ni valde att bli gravida? Vilken fördelning av ansvar för bebisen utöver att den som är föräldraledig tar ansvar när den andre jobbar? Hur bestämde ni att fördela hushållsarbetet? När ska pappan vara pappaledig? 

    Verkar helsjukt att inte ha en plan (även om den går åt helvete) innan ni beslutar er för att bli gravida.

  • Rödtjärnens Anna

    Min sambo jobbar skift och kommer hem vid 23:10-23:30 var tredje vecka och de veckorna får jag ta hela barnbiten + nästan hela hushållsarbetet. Sonen är 10 månader och går upp vid 06:30-07, då sover min sambo, han stiger upp vid 9-9:30 och då när han ätit frukost så är det dags för lunch och middagssov för sonen och då han vaknar har sambon ofta gått till jobbet. När han kommer hem då har vi båda gått och lagt oss och sover. Sambon går och lägger sig vid tidigast vid halv ett.

    Så jobbar man kvällar så missar man en hel del som arbetande förälder.

    Min sambo har två andra skift som gör att de har hela eftermiddagar som de umgås.. Och min sambo gör mycket av hushållsarbetet, då han har möjlighet. Vi hade inte talat om hushållsuppdelningen innan, det här fallit sig naturligt och vi har kvar samma uppdelning av hushållsarbetet som innan vi fick barn.

  • Mascaraklumpar

    Jag hade huvudansvaret för dottern efter jobbet och fram till läggdags medan han skötte matlagning, städning och tvätt samt läxläsning med äldre sonen och dylikt under dessa timmar - på så vis fick vi båda umgås med henne ungefär lika många timmar var. På lördag förmiddag brukade han ta en promenad med barnet medan jag tog storstädningen, och sen umgicks vi tillsammans resten av helgen. Jag tog alla nätter i och med att jag ammade. 

  • Anonym (Cecilia)

    Min sambo jobbar borta. Han åker vid 21 tiden på söndag och kommer hem på torsdagar runt 14. Ibland tidigare, ibland senare. Vi har städdag på fredagar då vi storstädar men det tar inte lång tid eftersom jag håller undan under veckodagarna. Sambon brukar ta nätterna under helgen men vaknar hon ofta turas vi om. Eftersom sambon ska kunna nyttja mycket tid med dottern så har vi vant henne med nappflaska. Är hon med oss båda ammar jag, men ska jag iväg och träffa vänner eller han vill åka iväg och ha dottern med sig så tar han med nappflaska så han och dottern inte ska vara bunden till mig. Han ska kunna vara borta hur länge han vill utan att känna att det blir panik runt matfrågan. Lagar mat gör vi båda tillsammans om dottern tillåter. Ibland går det ju inte men då löser vi det. Söndagar görs det matlådor så han har på jobbet och så jag har hemma. Där hjälps vi också åt eller så gör någon av oss maten.

    Vi har mycket tid att umgås själva och tillsammans och vi mycket tid till att träffa vänner ock släkt, både tillsammans och enskilt. Det har aldrig vart nå problem.

  • Mimosa86

    Så såg det ut för oss:

    Vardag:

    Han: jobb 8-18.

    Jag: jobb -18.

    Därefter bådas ansvar med barnet.

    Jag ammade och tog nätterna så han kunde sova och orka med jobbet. Han tog alla vaknätter under sin föräldraledighet.

    Helgerna: delat ansvar för VÅRT barn och respekt för bådas behov av återhämtning och egentid.

    Städ och matlagning och tvätt under min föräldraledighet: jag.

    Städ, tvätt och matlagning under hans föräldraledighet: han.

    När båda jobbar: delat ansvar.

Svar på tråden Hur fördelar ni hushållssysslor och bebistid mellan föräldraledig/den som jobbar?