• Anonym (??)

Måste man ha gudföräldrar?

Jag undrar om man verkligen måste ha gudföräldrar till sina barn. Jag vill inte ha några gudföräldrar till min son. Min svärmor blev jättesur när sambon och jag sa att vi inte ska ha några gudföräldrar till våra barn. Alla som barnet har/får en god relation till kan vara en bra förebild för honom. Men svärmor menar på att man måste ha gudföräldrar för det har med juridik och göra osv. Men vi, framförallt jag, vill inte ha några gudföräldrar till våra barn. Måste man ha gudföräldrar till sina barn?

• Svar på tråden Måste man ha gudföräldrar?
  • Ejjami

Jag har inga gudföräldrar och jag lever ett helt normalt liv. :P kan tillägga att dottern inte heller har (hon är 2 år). Har aldrig hört talas om att man måste ha det. Lycka till med svärmor!

• elyse

Det är väl brukligt om man döper sina barn? Juridiskt bindande är det däremot inte. Om något händer föräldrarna letar man upp släktingar.

• Klaralokghdy

Det där med juridik är ett missförstånd, som bygger på hur det var för typ tvåhundra år sen. Då var gudföräldrarna/faddrarnas uppgift att ta hand om barnet om föräldrarna dog. Idag har det ingen som helst juridisk betydelse, och alla fall där föräldrarna dör tar socialtjänsten hand om det, helt oavsett eventuella gudföräldrar (sen skulle de ju kunna placera barnet hos gudföräldrarna eller annan närstående, men det är inget som sker automatiskt). Gudföräldrar får man också bara om man döps, vilket ju långt ifrån alla barn gör idag. Den enda uppgiften de har är att vara "förebilder och förebedjare" för barnet, det nämns under dopgudstjänsten. I praktiken är det såklart inget juridiskt åtagande det heller (vem skulle kunna bevisa att någon inte varit förebild eller inte bett för någon?) utan kyrkans tanke med uppgiften. Sä kör på ni, gudföräldrar är inte nödvändigt!

• lövet2

Nej, det där är en trendig grej just nu. När vårt äldsta barn föddes, så var det i princip ingen som hade gudföräldrar. När yngsta barnet föddes, så hade det blivit lite vanligare. Efter det har det blivit så att nästan alla har det. Men - det är helt frivilligt! Inget av mina barn har gudföräldrar.

• Anonym (??)

Tack för alla svar! Vi ska ha namnceremoni, inget dop alltså. Men svärmor är sur som en citron att vi inte vill ha gudföräldrar.

• elyse
    Anonym (??) skrev 2018-06-03 23:03:33 följande:

Tack för alla svar! Vi ska ha namnceremoni, inget dop alltså. Men svärmor är sur som en citron att vi inte vill ha gudföräldrar.

Det heter inte ens gudföräldrar längre utan faddrar. Det är de som ska ett övergripande religiöst inflytande, men det är ju inte juridiskt bindande.

Däremot kan det ju finnas en poäng med att ha något skrivet i t.ex. ett testamente kring ert barn.
  • Klaralokghdy
    Anonym (??) skrev 2018-06-03 23:03:33 följande:

I så fall skulle det ju inte ens finnas ett dokument som talar om vilka som är gudföräldrar. Din svärmor har nog missförstått. Hoppas att ni slipper bli osams om detta!
  • Iowhannah

Jag är döpt men har inga gudföräldrar/faddrar. Vad ska man med det till?

Vårt barn är inte döpt (vilket upprörde flera i pappans släkt, men de har skött det betydligt bättre än din svärmor), vi orkade inte ens ha en namngivningsceremoni, och jag tvivlar starkt på att han kommer sakna att ha faddrar när han växer upp.

• Mullbär

Jag vill inte heller utse några gudföräldrar/faddrar.. Har inga vänner o ser inte poängen med att utse våra föräldrar osv.. Jag tycker det är en religiös grej o eftersom vi inte vill ha dop känns det logiskt att inte heller ha gudföräldrar.. 

Min egen gudmor har jag aldrig märkt av närvaron av i mitt liv, fick väl nån present till mitt dop o kanske min första födelsedag i livet.. Men uppenbarligen ingen person som haft någon plats i MITT liv även om hon var mammas väninna på den tiden.. 

• Anonym (Hm)

Nej, det behöver man inte.

Svar på tråden Måste man ha gudföräldrar?