• Gravörn

Vill inte opereras (trång förhud)

Hej!

Har ett jobbigt problem. Har på senare tid snabbt fått rätt trång förhud. Inte så att jag inte kan dra den tillbaka, men ändå tight. Har varit hos läkaren på St Görans sjukhus i Stockholm som gav mig en remiss till en urolog. ?Där ska du opereras?, sa läkaren. "Finns det inga andra alternativ", sa jag. "Nja, det här är jättevanligt. Det går fort, oroa dig inte", blev svaret.

Har läst mycket om trång förhud, och det verkar bara finnas två alternativ till att lösa problemet som vuxen. Antingen omskärelse eller några snitt i förhuden. Det första alternativet verkar dock läkarna gilla bäst. Alternativet med salva (?) ges tydligen bara till yngre patienter.

Problemet är nu - jag vill inte operera mig. Inte alls, överhuvudtaget. Har inte ont, det är bara tight. Har fått en kallelse till undersökning nu på fredag. Hur säger man till en erfaren kirurg att man inte vill bli opererad, samt frågar om det finns andra alternativ? Han/hon kommer ju bli rasande om man säger till.

Tips?

• Svar på tråden Vill inte opereras (trång förhud)
  • Anonym (Tess)

Läkaren kommer inte bli rasande för att du inte vill opereras. Självklart ska du kontakta läkaren igen och säga att du inte vill opereras och fråga vilka alternativ du har. Det är din kropp.

Du skulle ju alltid kunna be att få försöka med salvan först och se om det fungerar, eller bara göra snitt som du skriver också är alternativ.

• Anonym (Men va?)
    Gravörn skrev 2018-06-04 08:13:22 följande:

Hur säger man till en erfaren kirurg att man inte vill bli opererad, samt frågar om det finns andra alternativ? Han/hon kommer ju bli rasande om man säger till.

Varför i hela friden har du fått för dig att en läkare skulle bli "rasande"? Det låter jättemärkligt. Speciellt bara för du säger att du inte vill genomgå ett frivilligt kirurgiskt ingrepp. Du har bestämmanderätt över din egen kropp och det är inget konstigt med det.

Är du väldigt ung eller har du någon form av lättare funktionsnedsättning? Isåfall kanske du kan be en närstående följa med som stöd när du träffar läkaren.
  • Gravörn

Jag är 32, men vill ändå inte operera mig. Jag har Asperger. Så ja, funktionsnedsättning. Men vi hakar inte upp oss på det.

Hade nageltrång för ett antal år sen och opererades hos en läkare som inte var speciellt rolig. Där höll man bara klaffen. Det var dock tvunget för min hälsa, och det blev ett bra resultat.

Finns det någon annan här som har/har haft samma problem med trång förhud? Vad gjorde du?

• Anonym (.)

Risken finns ju att om du inte opereras att du kommer få mer problem i framtiden. 

• Anonym (Men va?)
    Gravörn skrev 2018-06-04 08:52:45 följande:

Jag är 32, men vill ändå inte operera mig. Jag har Asperger. Så ja, funktionsnedsättning. Men vi hakar inte upp oss på

Misstänkte just Aspergers. Du låter precis som en närstående till mig som också kan få såna hangups och rädslor pga sin autism. Be en släkting du litar på följa med till läkaren och föra din talan. Sånt har jag fått göra många gånger, det är ingen som höjer på ögonbrynen åt det.
  • Gravörn
    Anonym (Men va?) skrev 2018-06-04 13:30:10 följande:

Misstänkte just Aspergers. Du låter precis som en närstående till mig som också kan få såna hangups och rädslor pga sin autism. Be en släkting du litar på följa med till läkaren och föra din talan. Sånt har jag fått göra många gånger, det är ingen som höjer på ögonbrynen åt det.

Fast för det ska jag inte behöva opereras om jag inte vill, eller hur? Min fråga var främst hur man på bästa sätt framför det till läkaren utan att denna blir irriterad eller sur.
  • Anonym (Men va?)
    Gravörn skrev 2018-06-04 15:24:12 följande:

Fast för det ska jag inte behöva opereras om jag inte vill, eller hur? Min fråga var främst hur man på bästa sätt framför det till läkaren utan att denna blir irriterad eller sur.

Och mitt svar var att läkare inte blir arga av sådant men att du kan råka tolka misstolka läkarens reaktion pga din autism. Min närstående är som sagt likadan och då hjälper det att någon hänger med till läkarbesöket och förtydligar lite vid behov.
  • Studentpappa

Jag gjorde det som ung, dicken såg väl lite trasig ut en tid men jag kunde ruska tupp efter ca tre veckor. Nu har jag ingen toppluva men kan inte säga att jag saknar den.

Min var dock fastväxt så jag hade nog inget annat val än kniven.

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Gravörn
    Anonym (Men va?) skrev 2018-06-04 19:45:20 följande:

Och mitt svar var att läkare inte blir arga av sådant men att du kan råka tolka misstolka läkarens reaktion pga din autism. Min närstående är som sagt likadan och då hjälper det att någon hänger med till läkarbesöket och förtydligar lite vid behov.

Nädå, misstolkar inte. Bara lite dålig erfarenhet av läkare. Har väl inte haft de bästa genom åren.
Svar på tråden Vill inte opereras (trång förhud)