• Anonym (FK)

Vilken sjukpenning gäller efter varsel?

Anonym (...) skrev 2018-06-04 16:09:30 följande:

Personen sa fel. Din första dag som arbetslös kommer din dagsersättning vara max 543 kronor per dag

Vill bara bekräfta att detta är korrekt (jobbar med sjukpenning). Verkligen tråkigt att den du pratade med gav fel besked.

En annan aspekt är att din arbetsförmåga from första arbetslösa dagen kommer att bedömas i förhållande till alla normalt förekommande arbeten. Mitt råd är att diskutera detta m din läkare snarast möjligt så han / hon kan ta ställning till evt arbetsförmåga i annat arbete / uppdatera intyget.
  • Anonym (FK)
    Anonym (Walkin') skrev 2018-06-08 12:44:53 följande:

Jag får kolla med läkaren om det, hen har följt mig sen innan jag sjukskrev mig (och rekommenderade mig tidigare att sjukskriva mig pga att jag ständigt blev sämre, vilket jag själv vägrade se).

Går det att i värsta fall överklaga FK's beslut eller är det slutgiltigt?

Det går absolut att överklaga beslutet. Ha dock med dig att om du inte skulle få gehör så blir det ju ytterligare ett antal veckor utan inkomst.

Vad gäller att du har jobb som väntar när du blir bättre så är det svårt att råda. Personligen hade jag sett det som positivt att den försäkrade redan har en "plan för återgång i arbete". Å andra sidan, om det finns jobb (i teorin) som är mer lämpliga utifrån dina besvär så kan handläggaren inte invänta att du blir återställd nog för stt påbörja dessa specifika jobb.
Svar på tråden Vilken sjukpenning gäller efter varsel?