• Maddnesss

    Skuldsanering,söka på nytt

    Fick veta att min skuldsanering fick avslag.Även min överklagan. Min fråga är,finns det någon som sökt på nytt och fått det beviljat eller ska jag bara lägga ner alla försök?


    Klara
  • Svar på tråden Skuldsanering,söka på nytt
  • Kjell2
    Maddnesss skrev 2018-06-04 18:31:33 följande:

    Fick veta att min skuldsanering fick avslag.Även min överklagan. Min fråga är,finns det någon som sökt på nytt och fått det beviljat eller ska jag bara lägga ner alla försök?


    Kolla först varför det blev avslag. Har det skett någon förändring där?
  • Anonym (kjt56u)
    Maddnesss skrev 2018-06-04 18:31:33 följande:

    Fick veta att min skuldsanering fick avslag.Även min överklagan. Min fråga är,finns det någon som sökt på nytt och fått det beviljat eller ska jag bara lägga ner alla försök?


    Varför vill du försöka få skuldsanering? Hur mycket skulder har du egentligen???
  • Jamesdio

    Det går inte att svara på utan att veta grunden till avslaget. Du måste uppfylla vissa villkor för att komma ifråga. Det första handlar om kvalificerad insolvens, dvs om du har så stora skulder att du inte förväntas själv kunna betala av dem inom överskådlig framtid. Här tittar man på hur stora dina skulder är, vilken ränta du betalar på dem och din betalningsförmåga. Är det så att du idag studerar eller är arbetslös, sjukskriven eller jobbar deltid kan det vara svårt att sia om din framtida betalningsförmåga (inkomst minus boendekostnader och almänt normalbelopp mm). Då kan det vara lönt att söka igen när du är åter i arbete på heltid (eller har fått en permanent bedömning av nedsatt arbetsförmåga). Är du redan i heltidsarbete och det bedöms att du klarar av att betala av skudlerna är det ju ingen större idé att söka på nytt.
    Det kan ju också vara andra skäl som gör att du får avslag och då får du ju titta på dem och försöka ändra på det som orsakde avslaget (om det går) och sedan söka igen. Det kan också vara så att om skulderna härrör sig ifrån brott så anses det inte vara skäligt att bevilja skuldsanering. Eller om du äger fastigheter eller bilar med högt övervärde (dessa kan ju säljas och betala en del av skulderna).

  • Anonym (kjt56u)
    Anonym (Fattig riddare) skrev 2018-06-05 09:39:08 följande:

    Titta in på fattiga riddares forum och hitta en massa svar och tips!
    https://fattiga-riddare.se/forum/


    Syftar den på maten fattiga riddare, eller att man är en fattig men tapper riddare? Aldrig förstått det där. Dock är jag ju heller ej någon "Fattig Riddare"
  • Anonym (Fattig riddare)
    Anonym (kjt56u) skrev 2018-06-05 10:05:08 följande:
    Syftar den på maten fattiga riddare, eller att man är en fattig men tapper riddare? Aldrig förstått det där. Dock är jag ju heller ej någon "Fattig Riddare"
    Vet ej, den frågan får du ställa till de som startade sidan. Men skulle inte tippa på att det syftar på mat.
  • Anonym (kjt56u)
    Anonym (Fattig riddare) skrev 2018-06-05 12:35:15 följande:
    Vet ej, den frågan får du ställa till de som startade sidan. Men skulle inte tippa på att det syftar på mat.
    Aha, trodde du var en "Fattig Riddare", ditt alias är "Fattig Riddare" !
  • Anonym (Fattig riddare)
    Anonym (kjt56u) skrev 2018-06-05 13:03:42 följande:
    Aha, trodde du var en "Fattig Riddare", ditt alias är "Fattig Riddare" !
    Så du är kjt56u?
  • Anonym (Fattig riddare)
    Anonym (Fattig riddare) skrev 2018-06-05 14:06:43 följande:
    Så du är kjt56u?
    Men för att svara lite mer seriöst, jo, jag är medlem på sidan och jag har skuldsanering själv. Men inte vet jag varför sidan en gång döptes till Fattiga riddare och identifierar mig inte som en sådan.
Svar på tråden Skuldsanering,söka på nytt