Inlägg från: tyst nu |Visa alla inlägg
  • tyst nu

Komma igång med släktforskning hur börjar man

Så här gör du:

Googla fram ett bibliotek som har tillgång till Sveriges Befolkning 1990 och knata dit. Sök fram dina föräldrar och då kan du se deras födelseförsamlingar. Funkar givetvis även på mor- och föräldrar. Sveriges Dödbok används på samma sätt för avliden släkt.

Riksarkivet är numera gratis och där finns SCB:s födelseböcker år för år fram till 1947 (släpps ett år i taget). Därifrån kommer du vidare.

Anonym (ace) skrev 2018-06-05 14:34:12 följande:

Ingen av mina föräldrars generation (fastrar, mostrar osv) som är livet är klara i huvudet. Mamma är yngst och är född 1945. Mina kusiner har ingen information som kan hjälpa mig.

Födelsedatum, nej. Eller jo, pappas och mammas har jag, men inte längre bak än så. Och jag vet inte födelseort på någon av dem, men gissningsvis i Malmö, men mamma kan vara född på annan ort i Skåne och pappa kan vara född i Skåne eller Göteborgsområdet eller Värmland (vet att vi hade släkt där som barn). Vanliga "-son"-namn så inte lätt att söka på det hållet.

• tyst nu

Sluta nu.

Att få veta att en faster är ens biologiska faster är ju kul i ungefär 0,3 sekund.

För att få något mer utav det än det behöver man ha ett eget gediget släktträd i ryggen, helst omfattande till början av 1700-talet. Då funkar det inte att snylta på andra.

Och du, MyHeritage har nog marknadens sämsta rykte...

Anonym (Dna) skrev 2018-06-05 14:19:54 följande:

Det står ju på sidan att det kan visa olika på olika familjemedlemmar beroende på hur mycket dna som blir med på topsen bl.a . De rekommenderar ju att andra i familjen också ska göra dna prov om man vill veta mer eftersom det kan visa lite olika beroende på men dna är iallafall det som är mest pålitligt.

Svar på tråden Komma igång med släktforskning hur börjar man