• detskulleinteblisåhär

Vad är rimligt att betala vid gemensam vårdnad

Vi har 2 barn, 12 och 8 år och har nu separerat. Jag tjänar omkring 37.000 kr/mån och barens mamma omkring 27.000 kr i månaden. Vi har gemensam vårdnad och har löst boendet så att jag köpt en lite större lägenhet och barnens mamma en liten lägenhet. Barnen kommer att bo i min större lägenhet hela tiden och vi föräldrar flyttar mellan lägenheterna varannan vecka. Jag kommer att betala omkring 3.000 kr mera i avgift + mera ränta och amortering /månad för den större lägenheten jämfört med vad barnets mamma betalar för sin lilla lägenhet.
    Vi har tänkt att betala in lika mycket varje månad på ett gemensamt konto för barnens utgifter. Med tanke på att jag betalar så mycket mera för ett boende som jag inte kan utnyttja mer än varannan vecka så tycker jag att det är en rimlig fördelning.

Nu har jag helt plötsligt fått en ny tjänst och en lön på 45.000 kr i månaden.
    Att jag nu betalar mera på större inköp, tex cykel, skidor osv är ju naturligt
    men jag osäker på om jag borde betala en större del till barnens konto också.

Kan tilläggas ett jag och barnens mamma inte kan prata med varandra.

Tacksam för råd och synpunkter

• Svar på tråden Vad är rimligt att betala vid gemensam vårdnad
  • Anonym (.)

Den där lösningen att ni byter lägenhet kommer aldrig funka i längre , speciellt om ni inte kan tala med varandra. Dessutom så hindras ni från att träffa nya partners... alternativt så kommer denna boendelösning sluta funka när någon av er träffar en partner.

Tänk om

• BurningDiamond

Jag förstår inte riktigt hur ni ska kunna skifta boende på det sättet om ni inte kan prata med varandra. Hade ni haft god kommunikation och skilts åt som vänner hade denna lösningen varit fantastiskt i detta skedet.

Min enda tanke är att ni kanske istället för att röra till det med att du betalar 3000kr extra för boendet helt enkelt delar procentuellt på boende-kostnaderna (eftersom ni i realiteten delar lika på två lägenheter) och kostnaderna för barnens utgifter, och sparande till barnen. Er totala inkomst blir ca 72000, så du borde betala ca 63% och mamman ca 27%.

• detskulleinteblisåhär

Vi har alternerat på det här sättet i snart ett år fast med det gemensamma huset som bas för barnen och det har fungerat. Visst då har vi kunnat kommunicera bättre än vad vi kan just nu, och på sikt vet jag att vi kommer att kunna kommunicera bättre igen, det har bara varit lite mycket just nu

Och visst kommer det att bli problem i längden då/om någon träffar en ny partner,
    men just nu är det den lösningen som finns då barnens mamma inte har råd att köpa en större lägenhet.

"Min enda tanke är att ni kanske istället för att röra till det med att du betalar 3000kr extra för boendet helt enkelt delar procentuellt på boende-kostnaderna (eftersom ni i realiteten delar lika på två lägenheter) och kostnaderna för barnens utgifter, och sparande till barnen. Er totala inkomst blir ca 72000, så du borde betala ca 63% och mamman ca 27%"

Jag förstår inte hur du menar. Hur menar du att vi delar lika på två lägenheter. Jag betalar allt för min lägenhet och mamman betalar allt för sin lägenhet.

• BurningDiamond

Jag menar att i realiteten bor ni lika mycket I båda lägenheterna, som jag förstod det i TS. Oavsett vilka boendekostnader varje lägenhet har så verkar det mer rätt att om ni bor 50% i vardera lägenhet ska betala lika stor andel av er inkomst till båda boenden.

• Anonym (Vänta lite nu...)

Om ni ska betala för båda boendena, båda två, så finns där inget "mitt och ditt". Isf ska ni båda få ta del av vinsten på båda lägenheterna vid en ev försäljning.

Om inte, så står du för ditt och hon för sitt.

• detskulleinteblisåhär

När det gäller alla boendekostnader så står var och en för sina kostnader.
    Barnens kostnader delar vi på, och frågan var vad som är rimligt att jag betalar.

• mamaleona

[quote=78768206][quote-nick]Anonym (.) skrev 2018-06-04 22:50:47 följande:[/quote-nick]

Den där lösningen att ni byter lägenhet kommer aldrig funka i längre , speciellt om ni inte kan tala med varandra. Dessutom så hindras ni från att träffa nya partners... alternativt så kommer denna boendelösning sluta funka när någon av er träffar en partner.

Tänk om

[/quote

Exakt.

Det här kommer ni märka inom typ några månader. Man kan inte laga sig ett "hem" med allt vad det innebär om man skall bo sådär. Hur tänkte ni där. Att kommunikationen inte fungerar gör det ännu svårare.

• Anonym (rättvisa)

Det mest rättvisa är att ni betalar hälften var av bostadarätternas avgifter men sköter era lån själva. Om det inte skiljer så mycket i era inkomster (överskott) tycker jag att ni kan skita i underhåll men att du kanske tar fritidsavgifterna och kanske betalar barnens fritidsaktiviteter typ simskoleavgift etc.

• BurningDiamond
    Anonym (rättvisa) skrev 2018-06-06 14:40:04 följande:

Det mest rättvisa är att ni betalar hälften var av bostadarätternas avgifter men sköter era lån själva. Om det inte skiljer så mycket i era inkomster (överskott) tycker jag att ni kan skita i underhåll men att du kanske tar fritidsavgifterna och kanske betalar barnens fritidsaktiviteter typ simskoleavgift etc.

Hon tjänar under 30 och han ca 45, om du missade att läsa trådstarten. Det är en väsentlig skillnad, i alla fall i min värld.
  • Anonym (mmm)

du behöver inte lägga en krona mer än vad barnen de facto kostar. Ni delar 50/50, + att du kanske lägger något mer för att du vill göra det. Hon har tillräcklig lön för att kunna täcka in sin del av kostnaderna, och det finns ingen anledning när man är skild, att den som får mer lön ska lägga mer pengar och exet tar dem till "annat". Om ni har räknat ut vad allt kostar som ni ska dela på och är överens om hur ni ska fördela, så spelar din löneökning ingen roll. 

• BurningDiamond
    Anonym (mmm) skrev 2018-06-06 21:49:35 följande:

du behöver inte lägga en krona mer än vad barnen de facto kostar. Ni delar 50/50, + att du kanske lägger något mer för att du vill göra det. Hon har tillräcklig lön för att kunna täcka in sin del av kostnaderna, och det finns ingen anledning när man är skild, att den som får mer lön ska lägga mer pengar och exet tar dem till "annat". Om ni har räknat ut vad allt kostar som ni ska dela på och är överens om hur ni ska fördela, så spelar din löneökning ingen roll. 

En vettig förälder som har tillgångarna till det lägger gärna mer till sina barn än strikt överlevnad. Varför skulle jag vilja att mina barn ska äta havregrynsgröt varje dag om de kan äta oxfilé ibland liksom?
  • Tiina87

Om ni föräldrar inte kan kommunicera så är det lönlöst att byta lägenhet med varandra varannan vecka. Bättre att du bor i din och mamman i sin. Så kan barnen bo hos dig och hos mamman varannan helg. Mamman betalar då underhållstöd till dig som är på 1573kr per barn (då är det lättast att anaöka via fk) eller att ni själva kommer överens om en summa i underhållsbidrag. Här även att ta hjälp av fk för att räkna ut underhållsbidrag.

Svar på tråden Vad är rimligt att betala vid gemensam vårdnad