• Anonym (Ajdå)

Om man ätit för mycket salt.

Jag hade på lite mer salt än vanligt på maten idag. Hade jobbiga diarréer igår och förlorade mycket vätska. Vilka symtom bör man hålla koll på om man fått i sig för mycket?

• Svar på tråden Om man ätit för mycket salt.
  • Duckan

Kan inte tänka mig att för mycket salt på en måltid skulle ge några större men.
    Drick mycket vatten.

• Anonym (Ajdå)
    Duckan skrev 2018-06-05 14:41:21 följande:

Kan inte tänka mig att för mycket salt på en måltid skulle ge några större men.

Drick mycket vatten.

Inte jag heller egentligen. Men allt jag åt idagvhade lite extra salt i sig.
  • Annita
    Anonym (Ajdå) skrev 2018-06-05 14:55:54 följande:
    Inte jag heller egentligen. Men allt jag åt idagvhade lite extra salt i sig.
    För att bli saltförgiftad ska man äta extrema mängder under längre period än bara en dag. Att salta lite extra några måltider kan knappast vara någon fara. Om något så återställer det kanske saltbalansen om du nu hade diarré igår. När det är varmt och man svettas ska man ju också tänka på vätskebalansen.
  • LFF

Det kan vara så att du haft på mer salt idag just för att du var risig i magen igår. Med den här värmen och en risig mage så tappar man mycket vätska och balansen i kroppen blir helt fel. Detta kompenserar man genom att maten smakar mindre salt och att man då saltar extra tills dess att kroppen är mer i balans igen.

För egen del så tappar jag saltsmaken helt när jag är ur balans vätskemässigt. Kan äta chips eller jordnötter och inte känna ett dugg saltsmak. Det bästa då är att ta någon form av vätskeersättning eller elektrolytblandning (som smakar apa) för att snabbt få i sig det man behöver i form av salter och mineraler.

Så oroa dig inte för att du ätit lite extra salt idag. Det är bara kroppens sätt att självbalansera sig (och ett bra sätt att få i sig mer vätska eftersom man blir törstig).

Svar på tråden Om man ätit för mycket salt.