• Anonym (Vikt)

Räkna kalorier och ändå äta choklad/chips?

Jag har lagt om kosten för att gå ner i vikt. Har tidigare frossat mycket och haft skyhöga kaloriintag per dag som lett till övervikt. Nu har jag börjat räkna kalorier och ligger på 1500 kcal per dag. I slutet av dagen, efter att ha ätit nyttigt frukost, lunch, middag och mellanmål kan det finnas 200-300 kcal kvar beroende på vad jag ätit. Jag brukar lägga dem på något gott men onyttigt, t.ex 50 g chips eller 50 g choklad. Påverkar det viktnedgången, så länge jag håller mig till 1500 kcal om dagen? Klart det vore bättre för kroppen om jag käkade morötter i stället, men med tanke på viktnedgången endast? Jag är inte en person som klarar av att helt sluta med socker och sånt nämligen, det funkar inte i längden.. Och eftersom det ändå blir kalorier över ibland så är det väl win-win där?

• Svar på tråden Räkna kalorier och ändå äta choklad/chips?
  • Anonym (m)

Jag tror inte man ska klämma i sig mer än en 200grammare per dag.

• Anonym (KL)
    Anonym (m) skrev 2018-06-05 19:39:32 följande:

Jag tror inte man ska klämma i sig mer än en 200grammare per dag.

Läste du öht trådstarten?

Ts: Kalorier som kalorier, är du mätt och nöjd på 1200-1300 kcal så skadar det väl inte att äta ngt onyttigt för det sista ibland. Ditt intag låter dock väldigt, väldigt lågt. Vad äter du på en dag? Hur mycket övervikt har du?
  • Deacon

Strikt viktmässigt bör det inte göra någon sklilnad. Däremot kommer du förmodligen må sämre (vara lite tröttare, svårare att koncentrera dig, mer lättirriterad , lite långsammare i tankarna m.m.). Blodsockret kommer åka lite berg-och-dalbana på kvällen.

• Aniiee
    Anonym (KL) skrev 2018-06-05 19:43:54 följande:
    Läste du öht trådstarten?

Ts: Kalorier som kalorier, är du mätt och nöjd på 1200-1300 kcal så skadar det väl inte att äta ngt onyttigt för det sista ibland. Ditt intag låter dock väldigt, väldigt lågt. Vad äter du på en dag? Hur mycket övervikt har du?
    1500 kcal är inte "väldigt väldigt lågt" om man vill gå ner i vikt. Tvärtom är det lite lagom så där.

Till TS: Nej, det är ingen fara. Tvärt om är jag big proponent av att unna sig något gott så länge man håller sig i sin "kaloribudget".
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (Ej läkare)

Mörk choklad (minst 70% kakao) är nyttigare än chips.

Svar på tråden Räkna kalorier och ändå äta choklad/chips?