Kalciumtabletter!
Dricker inte mjölk och får knappast i mig det kalcium som behövs, har kalciumtabletter hemma men de är med D-vitamin, undrar bara om det kan vara dåligt eller om jag vågar ta dom? Skulle nog va bra för bebis med mer kalcium.
Dricker inte mjölk och får knappast i mig det kalcium som behövs, har kalciumtabletter hemma men de är med D-vitamin, undrar bara om det kan vara dåligt eller om jag vågar ta dom? Skulle nog va bra för bebis med mer kalcium.
Inga problem, ta dem du! Jag dricker massor av mjölk men de få dagar jag ej får i mig tillräckligt tar jag kalciumtabletter, är värsta fanatikern.
Hörde dock om en intressant artikel I NY Times som jag ska försöka få tag på. Den handlade om att kalcium ej skulle hjälpa mot exempelvis osteoporos/benskörhet, det kan dock ha varit om den sjukdomen redan har konstaterats. Annars skulle ju kalcium ej vara bra för skelettet och det verkar högst otroligt!
Farligt kan det iaf INTE vara!
Tänkte just på D-vitaminet, om det kan vara dåligt för bebis?
Jag gillar varken mjölk eller ost, så jag äter kalciumtabletter. De jag äter är från Friggs, brukar köpa dem på Ica Maxi för ca 60kr. Det står på dem att de är lämpade för gravida o ammande. Har inte kollat vad de innehåller iofs.. men det kanske kan va ett tips! En brun glasburk med vitt lock.
Ok, ska kolla, tack!
Jag köpte kalciumtabletter på apoteket, de innehåller inte d-vitamin. Finns både enormt stora som man ska svälja hela (Kalcipos) och sug-/tuggtabletter som jag äter (Kalcitena).
d-vitaminet är till för att hjälpa kroppen ta upp kalciumet bättre, så skadligt tror jag knappast det är. jag äter själv sådana eftersom jag är laktosintolerant och det är på rekommendation av bm.
Saxat från Apotekets tidning, senaste numret; "D-vitamin är skadligt i stora mängder. Kan ge illamående, sämre matlust och förkalkningar i njurar och lungor."
Vad som är "stora mängder" står dock ej... Däremot är dagsbehovet enligt samma tidning 7,5 mikrogram per dag. För gravida och ammande är det mer, 10 mikrogram per dag.
Det står också att D-vitaminbrist är ovanligt i Sverige så kanske är det bara dumt att ta ngt som innehåller tillskott av det men många kalciumtabletter gör ju det tyvärr. Kroppen måste ju tydligen ha sol/dagsljus för att förvandla D-vitaminet till "aktivt D-vitamin" så man får väl hålla sig inne!
Antagligen är det just brist på solljus som gör att benskörhet bara finns i länder där det är mkt mörker...
Tack för infon, ska köpa utan d-vitamin tror jag, för att vara på den säkra sidan