• Anonym (dagis)

Hur är det att jobba på förskola om man själv har småbarn hemma

Jag har ett tag funderat på hur det är att arbeta på förskola om man själv har småbarn hemma. Någon som kan berätta hur det är? Själv arbetar jag inom en annan bransch och undrar av nyfikenhet hur det känns att lämna bort sitt egna barn för att sen gå till jobbet och ta hand om andra. Spenderar kanske mer tid med andra barn under en vanlig dag än ens egna?

Detta är altså inte tänkt som en kritik eller så, tänker bara att det måste vara lite jobbigt. Är det för en förskollärare/barnskötare en helt annan grej kanske? Man slipper vissa av de trista sakerna (som att laga mat och städa, kanske) och man har kollegor man kan snacka med. Eller är det bara jobbigt, och man gör det enbart för pengarna?

• Svar på tråden Hur är det att jobba på förskola om man själv har småbarn hemma
  • legomum

Det är jättejobbigt. Inget någon (pedagog) rekommenderar. Har man valet att vänta tills småbarnen blir stora så ta den.

• Anonym (dagis)
    legomum skrev 2018-06-06 21:31:00 följande:

Det är jättejobbigt. Inget någon (pedagog) rekommenderar. Har man valet att vänta tills småbarnen blir stora så ta den.

Hur länge var du hemma med barnen? Varför gick du tillbaka till jobbet vid den tidpunkten som du gjorde?
  • Aliona
    legomum skrev 2018-06-06 21:31:00 följande:

Är det därför så många pedagoger på fl tycker att man ska stanna hemma så länge som möjligt? Fòr att ni själva tycker att det är jobbigt?
  • legomum
    Aliona skrev 2018-06-07 14:56:59 följande:

Är det därför så många pedagoger på fl tycker att man ska stanna hemma så länge som möjligt? Fòr att ni själva tycker att det är jobbigt?

Du gör precis så som du vill, tom vränger orden jag säger.

Jag har arbetat på förskola med ett litet barn hemma. Det Är inte kul. Ta hand om andras barn vid den tidpunkten i ens liv.

Att arbeta med barn är hela känsloregistet av känslor vid olika tillfällen.

Att pedagoger säger stanna hemma med era barn så länge du kan ligger i forskning om små barn (anknytning, stress, psykisk ohälsa mm) inte för att pedagogerna tycker det är jobbigt.

Är du intresserad finns forskningen länkad från hemmaföräldrars nätverk (HFN). Mycket fakta och nyttig information.

Förskoleupproret är också en bra och nyttig sida att läsa på om.
    Anonym (dagis) skrev 2018-06-07 14:31:33 följande:

Hur länge var du hemma med barnen? Varför gick du tillbaka till jobbet vid den tidpunkten som du gjorde?

Med första barnet började jag arbeta när han var 11 månader (pappa hemma) och då på förskola. Jag gick tillbaka då för någon i famiöjen var tvungen att dra in lite pengar.

Med mina små nu kommer jag vara hemma tills de börjar skolan nästa höst (då har jag varit hemma i nästan 6 år)
  • Aliona
    legomum skrev 2018-06-07 15:13:24 följande:

Jag har arbetat på förskola med ett litet barn hemma. Det Är inte kul. Ta hand om andras barn vid den tidpunkten i ens liv.

Att pedagoger säger stanna hemma med era barn så länge du kan ligger i forskning om små barn (anknytning, stress, psykisk ohälsa mm) inte för att pedagogerna tycker det är jobbigt.

Är du intresserad finns forskningen länkad från hemmaföräldrars nätverk (HFN). Mycket fakta och nyttig information.

Förskoleupproret är också en bra och nyttig sida att läsa på om.Med första barnet började jag arbeta när han var 11 månader (pappa hemma) och då på förskola. Jag gick tillbaka då för någon i famiöjen var tvungen att dra in lite pengar.

Med mina små nu kommer jag vara hemma tills de börjar skolan nästa höst (då har jag varit hemma i nästan 6 år)

På vilket sätt vränger jag dina ord? Du säger ett påstående - att det inte är kul att jobba med andras barn när man själv har småbarn - och jag ställer en följdfråga för att förstå bättre.

En sak som jag tycker är intressant är att så många (?) förskolepedagoger själva är negativ till verksamheten som de jobbar i. Hade jag haft samma grundläggande misstro till vad jag jobbar med så hade jag lagt om karriär för länge sedan.

Forskningen visar lite olika, som forskning generellt gör. För min del tycker jag inte att det är jätteintressant för vi har inte vårt barn på förskolan främst för hans skull utan för att vi alla, som en familj, ska fungera. Nu är det bara bra att han trivs och utvecklas där. Hade kan mått dåligt där så skulle vi ha funderar ut en annan lösning.
    legomum skrev 2018-06-07 15:13:24 följande:

Förskoleupproret är också en bra och nyttig sida att läsa på om.Med första barnet började jag arbeta när han var 11 månader (pappa hemma) och då på förskola. Jag gick tillbaka då för någon i famiöjen var tvungen att dra in lite pengar.

På vilket sätt vränger jag dina ord? Du säger ett påstående och jag ställer en följdfråga för att förstå.
  • Anonym (dagis)

Nån mer som har jobbat på förskola och kan berätta hur det är om man själv har barn? Hur länge var ni föräldrarlediga? Saknar och tänker man på sina egna barn när man arbetar? Är det helt annorlunda att ta hand om andra barn?

• Anonym (Bsk)

Jag jobbade på fsk när mina tre barn var 5,3 och 1. Börjat jobba när dom varit ca 1 år alla tre.

Det är tufft speciellt med ljudnivån att arbeta på fsk och ha småbarn hemma. Rätt sjukt att lämna bort sina egna och vara mer med andras barn under veckorna. Jag har i perioder jobbat på småbarnsavdelning när barna var små. Då kändes det som att jag alltid jobbade, bytte blöjor, snöt näsor matade osv.

Så här i efterhand förstår jag inte att jag orkade. Nu när barnen är stor och utflugna så älskar jag mitt jobb på fsk.

Jobbar på småbarn nu. Att få sitta och mysa och gosa med nyvakna ettåring och dessutom få betalt för det är en ynnest. Älskar mitt jobb.

• violis

När mitt äldsta barn föddes hade jag inte fast tjänst så jag var hemma och så kom småsyskonen tätt,äldsta var 3 när hen började o gick då 15 h eftersom jag var hemma med små syskon...yngsta var nästan 2 innan hen började...sparade på dagarna första året ,levde mycket sparsamt då. När jag började jobba igen och minstingen var nästan 2 så jobbade jag först inte heltid utan hade vik på lägre procent,första året jobbade jag på en småbarnsavdelning ..att jobba med barn i 2-3 årst " trots"( dåligt ord!) och själv ha barn som är i samma period är si så där..enklare sedan när jag gick upp och jobbade med äldre barn..och det är DET jag tror man ska göra i så stor utsträckning som möjligt..dvs jobba med en annan ålder än man har själv. Sen Är det en annan sak att jobba med andras barn än sina egna..just för att man inte är förälder så " skär det " inte i hjärtat på samma sätt när ett barn blir ledset och skriker för att de inte får som de vill,eller uppvisar ett oönskat beteende..därför Har man mer tålamod,kan vara pedagogisk på ett annat sätt när barnet för " sjuhundraåttioåttonde gången" bryter ihop för att någon annan öppnade dörrern/plockade upp just den leksak hen just tänkt ta etc... Saker man inte skulle ha alls samma tålamod med alla gånger när det är ens eget barn Man blir inte ledsen om ett barn kallar en för " dum" eller talar om att de inte älskar en när de fått en tillsägelse för att de gjort något dummt etc Jag skulle inte säga att man saknar sina egna barn,visst tänker man på dem men inte mer än man gör oavsett vilket jobb man har skulle jag tro Man är foccuserad på sitt jobb och allt man har att göra och som sagt att ta hand om andras barn där det är ens fulla focus är helt annat än att vara med sina egna barn. Men som sagt jag rekomenderar Inte att jobba med samma åldersgrupp som man har hemma...för sina Egna barns skull! ( så har man barn i 1-3 års åldern är inte yngrebarns avd att rekomendera..eller äldrebarns avd om man har 3-6 åring hemma..) Jag var hemma i ca 5 år och jobbade sedan deltid ,när minstingen var 6-7 år gick jag upp på heltid

• Anonym (dagis)
    violis skrev 2018-06-07 23:42:40 följande:

När mitt äldsta barn föddes hade jag inte fast tjänst så jag var hemma och så kom småsyskonen tätt,äldsta var 3 när hen började o gick då 15 h eftersom jag var hemma med små syskon...yngsta var nästan 2 innan hen började...sparade på dagarna första året ,levde mycket sparsamt då. När jag började jobba igen och minstingen var nästan 2 så jobbade jag först inte heltid utan hade vik på lägre procent,första året jobbade jag på en småbarnsavdelning ..att jobba med barn i 2-3 årst " trots"( dåligt ord!) och själv ha barn som är i samma period är si så där..enklare sedan när jag gick upp och jobbade med äldre barn..och det är DET jag tror man ska göra i så stor utsträckning som möjligt..dvs jobba med en annan ålder än man har själv. Sen Är det en annan sak att jobba med andras barn än sina egna..just för att man inte är förälder så " skär det " inte i hjärtat på samma sätt när ett barn blir ledset och skriker för att de inte får som de vill,eller uppvisar ett oönskat beteende..därför Har man mer tålamod,kan vara pedagogisk på ett annat sätt när barnet för " sjuhundraåttioåttonde gången" bryter ihop för att någon annan öppnade dörrern/plockade upp just den leksak hen just tänkt ta etc... Saker man inte skulle ha alls samma tålamod med alla gånger när det är ens eget barn Man blir inte ledsen om ett barn kallar en för " dum" eller talar om att de inte älskar en när de fått en tillsägelse för att de gjort något dummt etc Jag skulle inte säga att man saknar sina egna barn,visst tänker man på dem men inte mer än man gör oavsett vilket jobb man har skulle jag tro Man är foccuserad på sitt jobb och allt man har att göra och som sagt att ta hand om andras barn där det är ens fulla focus är helt annat än att vara med sina egna barn. Men som sagt jag rekomenderar Inte att jobba med samma åldersgrupp som man har hemma...för sina Egna barns skull! ( så har man barn i 1-3 års åldern är inte yngrebarns avd att rekomendera..eller äldrebarns avd om man har 3-6 åring hemma..) Jag var hemma i ca 5 år och jobbade sedan deltid ,när minstingen var 6-7 år gick jag upp på heltid

Tack för utförligt svar!
  • Anonym (Bytte)

Japp, jag arbetade som förskollärare med små barn hemma. Beslutade att läsa vidare för att arbeta med annat, då jag kände att bristande ork efter jobbet gick ut över mina egna barn. Ångrar aldrig beslutet, bättre lön, förmåner och arbetstider efter mina egna småbarnsår.

Sen är det väldigt annorlunda och går inte att jämföra att arbeta med barn som att ta hand om sina egna. Helt olika relationer, på jobbet hade jag ju min yrkesroll som jag inte har som mamma

• Anonym (dagis)
    Anonym (Bytte) skrev 2018-06-08 11:13:04 följande:

Japp, jag arbetade som förskollärare med små barn hemma. Beslutade att läsa vidare för att arbeta med annat, då jag kände att bristande ork efter jobbet gick ut över mina egna barn. Ångrar aldrig beslutet, bättre lön, förmåner och arbetstider efter mina egna småbarnsår.

Sen är det väldigt annorlunda och går inte att jämföra att arbeta med barn som att ta hand om sina egna. Helt olika relationer, på jobbet hade jag ju min yrkesroll som jag inte har som mamma

Tack för svar!
  • Anonym (Utbildning)

Du behöver ha en utbildning för att arbeta på förskola som pedagog!

• elyse

Jag är förskollärare och har ganska mycket planeringstid ifrån barngruppen - möten med andra förskollärare samt egen planeringstid (utvecklingssamtal, olika typer av dokumentationer, leta upp material för kommande aktiviteter mm.) och det underlättar. Barnskötare har främst sin arbetstid i barngruppen.

Jag har mest jobbat med småbarn och har inte tyckt att det varit jobbigt att ha barn i samma ålder.

• Anonym (dagis)
    Anonym (Utbildning) skrev 2018-06-10 23:40:51 följande:

Du behöver ha en utbildning för att arbeta på förskola som pedagog!

Jag är inte intresserad av att arbeta på förskola.

Jag bara undrar hur det är om man själv har barn. Det är bara nåt som jag tänkt på. t.ex. finns det vissa pedagoger på min sons förskola som har småbarn och jag har funderat på hur det är för dem. Altså hur känns det för dem att ta hand om andras barn.
Svar på tråden Hur är det att jobba på förskola om man själv har småbarn hemma