• Monchich

Jobbar för mycket?

Hej! 

Hur hinner/orkar ni som jobbar heltid med allt annat ni vill göra i livet? Jag åker till jobbet sju på morgonen och är hemma igen vid 18. Väl hemma är jag helt slut (har ett jobb framför datorn så det är inte ens fysiskt ansträngande). Jag orkar inte träna, orkar inte träffa någon och orkar inte laga mat. Äter oftast något snabbt och ligger sedan i soffan resten av kvällen. När jag pluggade (3 dagar i veckan) tränade jag regelbundet, lagade mat varje dag och hade ett rikt socialt liv. 

jag planerar varje dag att jag ska till gymmet och fram till ca 15 på dagen känner jag mig peppad och pigg men sen vänder det och jag vet knappt hur jag ska släpa mig hem på grund av utmattningen efter en lång dag på jobbet. 

Helgerna är oftast helt fulla för att ta igen allt som inte hunnits med i veckan som t.ex hälsa på familj, handla, tvätta och andra måsten.

Jag skulle vilja gå ner i arbetstid men jobbar med systemutveckling som konsult och vet att det på företaget jag jobbar inte är möjligt att gå ner i tid. Söker ofta efter deltidsjobb inom mitt yrke men hittar inget....

Börjar bli riktigt väldigt deprimerad över att tiden inte räcker till. Har sedan jag började med kontorsjobb för ett år sen gått upp 10 kg och har jättesvårt att vända på det. Är så trött efter jobbet att jag inte ens orkar tänka eller bry mig och bara skjuter på problemet till en annan dag. Tänker dagligen på att jag vill hitta något sätt att kunna jobba mindre och orka mer men kommer inte på någonting jag kan göra förutom att fortsätta titta efter deltidsjobb.

Någon som har tröst/tips/tanke?

• Svar på tråden Jobbar för mycket?
  • LittelG

Jag tänker så här: Jag jobbar heltid och har två barn (5 och 10 år). Vi väljer båda att jobba heltid, men det innebär också att vi köper tjänster så som städhjälp och matleverans till dörren. Det är så lätt att bli dränerad på energi och jag känner igen mig i din beskrivning. Jag prioriterar att springa 2-3 ggr per vecka men det är klart att jag därmed också prioriterar bort annat....

• Anonym (datanörden)

Känner med dig.
    Jobbar som mjukvarutvecklare och arbetar deltid pga småbarn. Den möjligheten antar jag du inte har.
    Har du verkligen talat med chefen om inte trots allt skulle vara möjligt att gå ner i tid? Annars att söka nytt jobb och nämna sen under anställningsintervjun att du vill jobba deltid kanske kan fungera? Du lär ju vara rätt eftersökt på arbetsmarknaden så du kanske kan få igenom ditt krav.

• Anonym (datanörden)

Jag kom att tänka på en annan grej, jag upplever att jag blir piggare och får mer energi om jag prioterar att träna efter jobbet.

• Anonym (varierar)

Man är olika som personer, har olika kapacitet i grunden och olika förutsättningar på hemmaplan.
    När jag var yngre/utan barn jobbade jag lätt femtio timmar i veckan på det ljusa halvåret och tyckte bara det var kul. Jobbade deltid när barnen var mindre och orkar knappt något efter att jag gick upp till heltid när de var uppe i skolåldern. Tror det handlar mest om mer att göra på hemmaplan och kanske också om ålder/småkrämpor. Har tack och lov promenadavstånd till jobbet efter att alltid ha haft tre-kvart-en timme till jobbet tidigare. Är också övertygad om att jag skulle få mer energi om jag verkligen tog mig iväg och rörde mig och gick ner i vikt men fastnar med slösurfande när jag inte somnar när jag läser för min minsting.

• Anonym (jagockså)

Känner igen mig så väl. Arbetar på kontor och har ett stressigt jobb så motivationen att ta mig iväg att träna sjunker under dagen. Orkar liksom inte med några krav utanför jobbet utöver att få i mig mat och typ tvätta/städa.

• Anonym (Maria)

Stå upp och jobba. Ta bara med nyttig mat. Byt ut mackorna mot grönsaker.

Och sluta jobba över. Att vara hemifrån 11 timmar per dag är inget liv.

• Anonym (Motion)

Om du inte har för långt till jobbet hade jag rekommenderat att cykla/gå till jobbet så får du mer motion och inte lika dåligt samvete om du inte går och tränar. Träna hemma?

• nnnnnnnn

Låter som onödigt långa dagar, har du kollat på jobb på närmre håll?
    Jag kan flexa och är ofta på jobbet 7, åker 6.40 hemifrån, tar max 30 min lunch och om jag jobbar 8 h den dagen så är jag klar 15.30 och hemma igen 15.50.
    Men kan som sagt jobba längre ibland och kortare ibland.

• annabellelee

Det gäller att hitta knep som får det att fungera. Jag har småbarn och tränar på lunchen alternativt på morgonen de dagar mannen lämnar på dagis. Även om jag får gå upp 05.00 är jag ofta piggare då. Samlar på recept som tar max 30 min. Tvättmaskin i lägenheten gör det smidigare att tvätta. Det sociala livet kunde dock bli mer livaktigt...

• Anonym (m)

Känner igen mig.. Att jobba heltid suger riktigt musten ur mig.. Helt däckad när jag kommer hem. Energin räcker ungefär till att laga o äta middag. Ibland med en tupplur före. Fått veta nu att mitt järnvärde är riktigt kasst, så behöver gå o få infusion men vården drygar såklart så det drar ut på tiden.. 

Har påbörjat nya ansträngningar med kosten, sockerfritt, och mer rörelse. Mår definitivt bättre o är lite piggare på det. Har också lagt på mig en del kilon sen jag började arbeta.. Plötsligt hade jag liksom ingen energi att ut o röra på mig eller laga lika nyttig mat från grunden, mer snabblösningar o lite halvfabrikat.. Svårt att vända på det.. Men ja det är mitt tips, jobba med kosten..

Svar på tråden Jobbar för mycket?