• Anonym (Lin)

    Har inte råd att behålla barnen!

    Lång historia kort. Jag sitter och gråter och ser knappt vad jag skriver och jag kommer inte att orka skriva ordentligt/rätta stavfel.

    Min pojkvän och jag har varit tillsammans i 6 år. Han har ett barn sedan innan som är 9 år.

    Han är sjukpensionär pga krossad fot efter en arbetsplatsolycka och jag får ut strax över 15 varje månad.

    Vi har en dyr hyra och en 9-åring som så klart kostar pengar. Barnet har en katt som hen håller kär och den kostar också en del.

    Vi vill ha ett gemensamt barn (hans barn är som mitt barn, men jag vill så gärna vara gravid och gå igenom allt "från början, ja, ni förstår säkert).

    Vi väntadd länge, såg över allt med ekonomin och sedan bestämde vi oss efter många år att försöka. Vi kände att vi skulle klara av en liten.

    Efter några månader bara så blev jag gravid och vi var så lyckliga - alla tre i familjen.

    Jag vad på RUL för några dagar sedan(vet inte ens när för jag blandat ihop alla dagar för jag sovr inge äter inte bara gråter!!!).

    DETÄR TRE!!! Vi skullepå sin höjd ha råd att ta han om ett! det här är tre!!! Trillingar! Vi har inte råd med tre! Det går inte! Men Jah vill inte göra abort jag kan inte det går inte!!! Jag vill bara hoppa framför tåget och dööööö bort från allt!!!

    Jag vet inge ens varför jag skriver här. Jag är bara så förstörd ledsen mår skit!

    Snälla hjälp mig nån!!!!!!!!!!!!!!

  • Svar på tråden Har inte råd att behålla barnen!
  • Fjäril kär

    Ta det lugnt och andas.

    Självklart fixar ni att försörja era barn!

    Ni får tre barnbidrag + flerbarnstillägg för trillingar. Ni får ansöka om bostadsbidrag.

    Sätt er ner tillsammans med block och penna och gå igenom er ekonomi och se vad ni kan göra för att få ekonomin att gå ihop.

    Skulle definitivt börja leta alternativt boende för att få ner kostnaden på den biten.

  • Anonym (:()

    Låter som att du behöver prata med någon. Prata med barnmorska? Be om rådgivning? Ring till vårdcentralen, boka tid för samtal?

    Jag kan inte föreställa mig hur det måste kännas att överväga abort fastän man inte vill :( hoppas det löser sig för er! Jag kan tyvärr inte ge några andra råd

  • Anonym (Det löser sig)

    Till att börja med bör du bli medveten om att du troligen har fått en känslomässig reaktion på att din graviditet och dina bilder om hur det kommer att bli har ställts på ända.

    Jag har en vän med mycket stabil familjesituation och ekonomi som ändå blev ledsen när hon fick veta att de väntade tvillingar. Hur skulle det gå och bli med allt? När hon fått smällta situationen blev allt väldigt bra.

    Det är inte alls konstigt att du är chockad. Att få trillingar är ändå ganska ovanligt. Men med barnbidrag, flerbarnstillägg och kanske även bostadsbidrag kommer det säkert att lösa sig fint.

  • Anonym (Skämt?)

    Jag hoppas du skämtar? Klart du har råd. Nu komplicerar det självfallet bilden om din sambo delar sitt barn med barnets mamma på halvtid, men har han barnet på heltid så är det ju bara att flytta till en liten kommun i glesbygd, skaffa jobb där och köpa ett billigt hus. Då får du både ekonomi som räcker och utrymme för barnen. Att få trillingar är väl mer värt än allt annat du drömt om?

  • Fjäril kär

    På Facebook finns flertalet grupper med trilling/tvilling-föräldrar.

    Sök upp någon grupp och prata med dom som verkligen vet hur det är.

  • Anonym (Lin)

    Alltså ni är så fina och stöttande!!! Nu gråter jag igen! Att ni bar tar er tid för min tråd, läser och svarar. Ni är så snälla, tack!!!

    Ni har kanske rätt men alla kläder som alla ska ha, blöjor och mat. En burk kostar 15 kronor och en räcker ju inte! Säkert 9 burkar varje dag! Och välling! Förskola och jag som ville vara mammaledig men jagmåsgd jobba för min man kan inte!!! Hur ska han klara tre? Och vår stora han är inte så stor att han klarar sig själv! Och katten! Tänk om nån är allergisk! KATTEN MÅSTE VARA KVar! Det är hans enda varma minne från hans mamma och den betyder allt!

    Och mediciner, läkarbesök, vitaminer, matsäck i skolan, KALAS!!! Sporter, busskort. Alltså det är ju hela livet allt!

    Jag orkar inte! Orkar orkar ORKAR INTE!!! Men jag kan ju inte MÖRDA tre barn! De lever där inne drar man ut de nu så dör de!!! Jag kan inte säga "gör det!" JAG KAN VÄLINTE TVINGAS BESTÖMMA DET!!? Varför kan ingen ta beslutet åt mig - då är det deras fel, de som mördar, inte jag!

    Kan inte nån bara sparka mig i magen! Bilolycka! Vadsom helst så jag slipper VÄLJA bort de.

    Jag kan inte föda och välja ett och sedan adoptera bort två!!! Jag kan inte adoptera bort nån! Men hag vill inte ha de. Fast jag vill men inte tre! Inte nu! Aldrig!

    Jag vet inget om bebisar! hur ammar man tre? Byter blöja på tre? Finns det ens barnvagn för tre!?

    Bilen??? Vi får inge plats! Cyklar!? Pulkor!? Skridskor!?

  • Snuttis2

    Självklart har ni råd!! Det löser ni galant. Just nu är du hormonell o behöver ta in detta i lugn o ro. Ta hjälp av någon att bolla situationen. Ni har ju faktiskt 9 mån på er att bli redo. Som någon skrev innan har ni ju rätt till både barnbidrag, bostadsbidrag o flerbarnstillägg. Du skriver dyrt boende så hur kan ni hitta ett mer prisvärt ?. Sen kan jag ju tycka att en långsiktig plan framåt för att öka din inkomst vore logiskt att planera för.

    Väntade själv med barn för att livet skulle vara perfekt - höll på att sluta med att det aldrig kom några! Efter kämpande blev det en älskad son o han är det viktigaste i livet . Allt löser man av kärleken till de små!

  • Anonym (Skämt?)
    Anonym (Lin) skrev 2018-06-06 23:03:54 följande:

    Alltså ni är så fina och stöttande!!! Nu gråter jag igen! Att ni bar tar er tid för min tråd, läser och svarar. Ni är så snälla, tack!!!

    Ni har kanske rätt men alla kläder som alla ska ha, blöjor och mat. En burk kostar 15 kronor och en räcker ju inte! Säkert 9 burkar varje dag! Och välling! Förskola och jag som ville vara mammaledig men jagmåsgd jobba för min man kan inte!!! Hur ska han klara tre? Och vår stora han är inte så stor att han klarar sig själv! Och katten! Tänk om nån är allergisk! KATTEN MÅSTE VARA KVar! Det är hans enda varma minne från hans mamma och den betyder allt!

    Och mediciner, läkarbesök, vitaminer, matsäck i skolan, KALAS!!! Sporter, busskort. Alltså det är ju hela livet allt!

    Jag orkar inte! Orkar orkar ORKAR INTE!!! Men jag kan ju inte MÖRDA tre barn! De lever där inne drar man ut de nu så dör de!!! Jag kan inte säga "gör det!" JAG KAN VÄLINTE TVINGAS BESTÖMMA DET!!? Varför kan ingen ta beslutet åt mig - då är det deras fel, de som mördar, inte jag!

    Kan inte nån bara sparka mig i magen! Bilolycka! Vadsom helst så jag slipper VÄLJA bort de.

    Jag kan inte föda och välja ett och sedan adoptera bort två!!! Jag kan inte adoptera bort nån! Men hag vill inte ha de. Fast jag vill men inte tre! Inte nu! Aldrig!

    Jag vet inget om bebisar! hur ammar man tre? Byter blöja på tre? Finns det ens barnvagn för tre!?

    Bilen??? Vi får inge plats! Cyklar!? Pulkor!? Skridskor!?


    Men stopp i backarna. Maten försöker du göra själv, blir till en tredjedel av priset. Mediciner och läkarbesök är gratis för barn. Busskort oftast gratis upp till 16 år.

    Kalas blir lika bra med tre glasstårtor och hembakta bullar. Klart du ska vara föräldraledig, samhället får stötta upp ekonomiskt. Gå och prata med någon professionell för dina tankar är inte sunda just nu.
  • Anonym (Skämt?)
    Anonym (Lin) skrev 2018-06-06 23:03:54 följande:

    Alltså ni är så fina och stöttande!!! Nu gråter jag igen! Att ni bar tar er tid för min tråd, läser och svarar. Ni är så snälla, tack!!!

    Ni har kanske rätt men alla kläder som alla ska ha, blöjor och mat. En burk kostar 15 kronor och en räcker ju inte! Säkert 9 burkar varje dag! Och välling! Förskola och jag som ville vara mammaledig men jagmåsgd jobba för min man kan inte!!! Hur ska han klara tre? Och vår stora han är inte så stor att han klarar sig själv! Och katten! Tänk om nån är allergisk! KATTEN MÅSTE VARA KVar! Det är hans enda varma minne från hans mamma och den betyder allt!

    Och mediciner, läkarbesök, vitaminer, matsäck i skolan, KALAS!!! Sporter, busskort. Alltså det är ju hela livet allt!

    Jag orkar inte! Orkar orkar ORKAR INTE!!! Men jag kan ju inte MÖRDA tre barn! De lever där inne drar man ut de nu så dör de!!! Jag kan inte säga "gör det!" JAG KAN VÄLINTE TVINGAS BESTÖMMA DET!!? Varför kan ingen ta beslutet åt mig - då är det deras fel, de som mördar, inte jag!

    Kan inte nån bara sparka mig i magen! Bilolycka! Vadsom helst så jag slipper VÄLJA bort de.

    Jag kan inte föda och välja ett och sedan adoptera bort två!!! Jag kan inte adoptera bort nån! Men hag vill inte ha de. Fast jag vill men inte tre! Inte nu! Aldrig!

    Jag vet inget om bebisar! hur ammar man tre? Byter blöja på tre? Finns det ens barnvagn för tre!?

    Bilen??? Vi får inge plats! Cyklar!? Pulkor!? Skridskor!?


    Men stopp i backarna. Maten försöker du göra själv, blir till en tredjedel av priset. Mediciner och läkarbesök är gratis för barn. Busskort oftast gratis upp till 16 år.

    Kalas blir lika bra med tre glasstårtor och hembakta bullar. Klart du ska vara föräldraledig, samhället får stötta upp ekonomiskt. Gå och prata med någon professionell för dina tankar är inte sunda just nu.
  • Anonym (det fixar du)

    Det finns massor av sidor på facebook med "bortskänkes" eller "säljes" där man kan köpa det mesta nästan gratis. Det går att få tag i en cykel för 100 kr osv.

    Du behöver inte spara ihop till hela livets alla utgifter på en gång. Ta en dag i taget. Folk med lägre inkomster än ni fixar massor av barn.

    1) Kan ni höja era inkomster? Kan du utbilda dig? Byta tjänst? För mig låter det lite märkligt att mannen inte kan jobba med någonting alls pga en skadad fot, men jag antar att det stämmer. Annars kanske han kan utbilda sig till kontorsjobb?

    2) Kan ni flytta till billigare ort/billigare boende? Ställe där ni inte behöver bilen så mycket?

Svar på tråden Har inte råd att behålla barnen!