• Anonym (Lin)

Har inte råd att behålla barnen!

Lång historia kort. Jag sitter och gråter och ser knappt vad jag skriver och jag kommer inte att orka skriva ordentligt/rätta stavfel.

Min pojkvän och jag har varit tillsammans i 6 år. Han har ett barn sedan innan som är 9 år.

Han är sjukpensionär pga krossad fot efter en arbetsplatsolycka och jag får ut strax över 15 varje månad.

Vi har en dyr hyra och en 9-åring som så klart kostar pengar. Barnet har en katt som hen håller kär och den kostar också en del.

Vi vill ha ett gemensamt barn (hans barn är som mitt barn, men jag vill så gärna vara gravid och gå igenom allt "från början, ja, ni förstår säkert).

Vi väntadd länge, såg över allt med ekonomin och sedan bestämde vi oss efter många år att försöka. Vi kände att vi skulle klara av en liten.

Efter några månader bara så blev jag gravid och vi var så lyckliga - alla tre i familjen.

Jag vad på RUL för några dagar sedan(vet inte ens när för jag blandat ihop alla dagar för jag sovr inge äter inte bara gråter!!!).

DETÄR TRE!!! Vi skullepå sin höjd ha råd att ta han om ett! det här är tre!!! Trillingar! Vi har inte råd med tre! Det går inte! Men Jah vill inte göra abort jag kan inte det går inte!!! Jag vill bara hoppa framför tåget och dööööö bort från allt!!!

Jag vet inge ens varför jag skriver här. Jag är bara så förstörd ledsen mår skit!

Snälla hjälp mig nån!!!!!!!!!!!!!!

• Svar på tråden Har inte råd att behålla barnen!
  • Anonym (Lissiana)
    Anonym (Lin) skrev 2018-06-06 23:03:54 följande:

Alltså ni är så fina och stöttande!!! Nu gråter jag igen! Att ni bar tar er tid för min tråd, läser och svarar. Ni är så snälla, tack!!!

Ni har kanske rätt men alla kläder som alla ska ha, blöjor och mat. En burk kostar 15 kronor och en räcker ju inte! Säkert 9 burkar varje dag! Och välling! Förskola och jag som ville vara mammaledig men jagmåsgd jobba för min man kan inte!!! Hur ska han klara tre? Och vår stora han är inte så stor att han klarar sig själv! Och katten! Tänk om nån är allergisk! KATTEN MÅSTE VARA KVar! Det är hans enda varma minne från hans mamma och den betyder allt!

Och mediciner, läkarbesök, vitaminer, matsäck i skolan, KALAS!!! Sporter, busskort. Alltså det är ju hela livet allt!

Jag orkar inte! Orkar orkar ORKAR INTE!!! Men jag kan ju inte MÖRDA tre barn! De lever där inne drar man ut de nu så dör de!!! Jag kan inte säga "gör det!" JAG KAN VÄLINTE TVINGAS BESTÖMMA DET!!? Varför kan ingen ta beslutet åt mig - då är det deras fel, de som mördar, inte jag!

Kan inte nån bara sparka mig i magen! Bilolycka! Vadsom helst så jag slipper VÄLJA bort de.

Jag kan inte föda och välja ett och sedan adoptera bort två!!! Jag kan inte adoptera bort nån! Men hag vill inte ha de. Fast jag vill men inte tre! Inte nu! Aldrig!

Jag vet inget om bebisar! hur ammar man tre? Byter blöja på tre? Finns det ens barnvagn för tre!?

Bilen??? Vi får inge plats! Cyklar!? Pulkor!? Skridskor!?

Jag förstår att du är chockad och rädd. Och att du oroar dig över allting. Men som objektiv utomstående Flört kan jag tex säga att man inte måste KÖPA barnmat. Visst, nu kommer ni förstås få er än händerna fulla med hela tre bebisar, men när ni ändå lagar mat åt er själva kan ni lägga lite åt sidan och mixa. Det enda man ska tänka på är att göra det innan man har saltat maten.

Det går också utmärkt att frysa ner sådan här hemgjord barnmat och ta upp vid ett senare tillfälle. Men visst, ni kommer ha händerna fulla ändå.. men kan kanske passa på när ni ändå lagar vanlig mat till er själva. 

Vad det gäller barnkalas kommer de ju mest troligt att fylla år samma dag, ja, eller möjligen två dagar efter varandra. Men i båda fall går det ju bra med ett gemensamt kalas. 
    Men jag tycker som även andra har gett tips om, att du ska försöka få komma till en kurator för att prata igenom det här. Ja, och så kan du ju se om du inte hittar någon grupp för trillingföräldrar på facebook, där kan du säkert få mycket stöd och tips. 

Ekonomiskt är jag säker på att ni kommer att klara det. Ni får ju barnbidrag och flerbarnstillägg. Kanske även bostadsbidrag. 

Vad det gäller katten och ev allergi, tycker jag inte du ska ta ut något i förskott. Människor har djur som de älskar, och vågar ändå ta risken att skaffa barn som skulle kunna bli allergiska. Den risken finns ju dessutom antingen ni skaffar ett barn eller tre. 
  • legomum

Du är chockad.

Klart det kommer fungera.

Finns fb grupper för oss flerbördsföräldrar och bortskänkes för tvilling/trillingföräldrar finns även säljgrupper.

Börja planera nu vad ni behöver ordna för räkna med en graviditet på ca 30 veckor. Samt med flera i magen... man blir stor trött och väldigt otymplig.

Stort grattis och kom i håg att dessa barn har valt Dig som mamma för att de vet att du klarar det <3

• elyse

Ersättning/välling kostar såklart, men barnmat kan du lätt göra själv. Jag har två barn - ett i taget - och förstår inte varför man lägger pengar på sådant. Det mesta i en burk är vätska och många rätter är med pasta. Det är superenkelt att göra själv med en mixer.

Kläder köper ni billigt på klädbytardagar som skolor och kyrkor anordnar. Och sälj vidare.

Blocket, lokaka Facebookgrupoer och Tradera är bland det bästa som finns för småbarnsföräldrar! Spjälsäng, matstolar (Är inget fel på IKEA:s), babygym, sele... Det enda som kan vara värt att köpa nytt är babyskydd/bilbarnstol för att vara säker på att det inte är krockat. Biltema har billigt och godkänt.

När jag är liten, på 90-talet, fick trillingföraldrar hjälp av kommunen. Alltså, en person som kom hem till dem och avlastade. Vet inte hur många timmar eller om det fungerar så idag.

Det finns absolut vagnar för trillingar. Syskonhuset har. Annars kan du ha för vana att ha ett barn i sele och köra de andra två i vagn. Så ser jag ofta att föräldrar med tre barn relativt tätt gör.

• Anonym (Jenny)

Du kan via BVC och kommunen få tillgång till avlastning/hjälp för att ni får trillingar. Många kommuner erbjuder den hjälpen.

Framförallt första tiden så man får hjälp med struktur och rutiner. Tex hur man byter blöja på tre stycken och hur man ammar smidigast.

• legomum
    Anonym (Lin) skrev 2018-06-06 23:03:54 följande:

Alltså ni är så fina och stöttande!!! Nu gråter jag igen! Att ni bar tar er tid för min tråd, läser och svarar. Ni är så snälla, tack!!!

Ni har kanske rätt men alla kläder som alla ska ha, blöjor och mat. En burk kostar 15 kronor och en räcker ju inte! Säkert 9 burkar varje dag! Och välling! Förskola och jag som ville vara mammaledig men jagmåsgd jobba för min man kan inte!!! Hur ska han klara tre? Och vår stora han är inte så stor att han klarar sig själv! Och katten! Tänk om nån är allergisk! KATTEN MÅSTE VARA KVar! Det är hans enda varma minne från hans mamma och den betyder allt!

Och mediciner, läkarbesök, vitaminer, matsäck i skolan, KALAS!!! Sporter, busskort. Alltså det är ju hela livet allt!

Jag orkar inte! Orkar orkar ORKAR INTE!!! Men jag kan ju inte MÖRDA tre barn! De lever där inne drar man ut de nu så dör de!!! Jag kan inte säga "gör det!" JAG KAN VÄLINTE TVINGAS BESTÖMMA DET!!? Varför kan ingen ta beslutet åt mig - då är det deras fel, de som mördar, inte jag!

Kan inte nån bara sparka mig i magen! Bilolycka! Vadsom helst så jag slipper VÄLJA bort de.

Jag kan inte föda och välja ett och sedan adoptera bort två!!! Jag kan inte adoptera bort nån! Men hag vill inte ha de. Fast jag vill men inte tre! Inte nu! Aldrig!

Jag vet inget om bebisar! hur ammar man tre? Byter blöja på tre? Finns det ens barnvagn för tre!?

Bilen??? Vi får inge plats! Cyklar!? Pulkor!? Skridskor!?

När bebisarna kommer så behöver de inga cyklar.. tänk på sånt sedan istället. En sak i taget, ta bebistiden först.

Jag flaskade mina tvillingar, inte vad jag hade räknat med men det fungerade jöttebra. Man får rutin på det och då går det fort.

Du kommer få 480 dagar för första barnet 180 dgar för nr 2 och 180 dagar för nr 3. Du kan vara hemma väldigt länge och första halvåret kan pappan också vara hemma som fl. Ni tar då ut dagar för olika barn.

Se till att skaffa en gravidförsäkring (betalvariant) med tre i magen så kommer ni mest troligt ha användning av den.

Med maten... skaffa en stavmixer och laga maten själv.

Det ordnar sig.
  • Cizi

Ni kommer få sammanlagt nästan 7000 kr i barnbidrag (tolkar det som att stora bor på heltid hos er). Det kommer ta många år innan barnen måste kosta mer än så! Tänk på att ni kommer få många föräldradagar, så du kan ta ut 7 dagar i veckan och ändå vara hemma länge.

Jag har visserligen bara ett barn, men min syster har tvillingar. Barn KAN kosta hur mycket som helst, men behöver inte göra det. Ett billigare sätt att introducera mat än att köpa burkar är tex BLW där barnen äter precis samma som familjen, eller att göra egen barnmat (men man har kanske inte så mycket tid över). Mitt barn har i princip ätit samma mat som oss hela tiden eftersom hon inte vill bli matad, burkmat vägrade hon, så hennes matkostnad är väldigt låg. Blöjor kanske 4-500 i månaden/barn. Tänk på alla kostnder som inte blir dubbla! Du behöver bara ett skötbord, bara en av de flesta leksaker osv. Kläder och saker finns mycket billigt begagnat, och många i bekantskapskretsen brukar vara ivriga att skänka bort sånt de är färdiga med.

Ni har dessutom ett storasyskon som säkert gärna hjälper till ibland med bebisarna, vilket gör att ni kommer ha 6 armar till 3 bebisar Och även om din sambo har en funktionsnedsättning så kommer ni ha möjlighet att vara hemma mycket båda två tack vare den.

Kontakta barnmorskan och be att få prata med en kurator eller liknande, de kan hjälpa dig att sortera tankarna!

• Anonym (trevid19)

Vi fick trillingar när jag bara var 19 år. Maken var två år äldre och hade jobb, men fick inte ut mycket. Det gick ändå. Nästan allt kan man göra billigare och enklare. Kolla med din kommun om ni dessutom kan få något extra startbidrag. Jag förstår att du är i chock just nu, det är helt normalt. Be att få prata med en kurator eller psykolog på mvc. 

• ventilera mera

Och du, tänk på att du/ni också får fler dagar med f-penning. 660 vanliga och 180 lägstanivå. Du kan alltså ta ut 7 dagar/vecka och ändå vara hemma nästan två år... och så kan du ta ut lägstanivådagar på lördagar och söndagar sen för att dryga ut jobbiga månader lite. Det gjorde jag när jag var ensam.

Vad ni förresten borde tänka på är att du har ensam vårdnad om barnen tills alla dagar är slut. Om ni har gemensam fastnar ett antal dagar på din sambo och är han så dålig i foten att han inte fixar att ta hand om barnen själv så kan det bli svårt att få ut de dagarna.

Gör nu som flera sagt, se till att få prata med nån, du ska INTE bära på det här själv.

• Anonym (Anonym)

Jag skulle vilja se din kalkyl. Så mycket dyrare kan det inte vara att ha trillingar.
    Den enskilt största extrakostnaden är troligen bilen, eftersom man inte klarar så många barn i en "vanlig" bil. Man måste dock inte köra omkring i en nästan ny bil, som många gör. Värdeminskningen är den största kostnaden på nyare bilar.
    Köp en välservad "familjebuss" som gått typ 15000-20000 mil.
    Jag åker omkring i en V70 från 2003 som har gått 30000+ mil.

Vill man ha barn så gör man inte abort bara för att det blir trillingar, tycker jag. Det går att lösa! Be om hjälp!

• Anonym (Lia)

Lugna ner dig och ta en dag i sänder <3

Självfallet kommer ni klara detta! Tufft med så många bebisar på en gång men ni klarar det. Du har fått många väldigt bra råd här i tråden, ta dem till dig och gör en sak i taget. Skriv en checklist på vad som behöver göras/införskaffas så känns det mer ordnat och du får bättre koll på allt. Du är i chock nu och har känslor därefter.

Stort lycka till <3

Kram, Lia

Svar på tråden Har inte råd att behålla barnen!