• MrsB6

    Nattning av barn, hur gamla för att natta sig själva?

    Hej!

    Hur gamla tycker ni barn ska vara för att gå och lägga sig själva? Våran 10-åring skulle helst vilja att vi båda följer henne till sängen och ger henne nattekramar där. Samt att man är med och pratar med henne hela vägen genom tandborstning osv.

    När slutade ni följa med era barn vid nattningen eller vad tycker ni är en lämplig ålder för dem att natta sig själva?

  • Svar på tråden Nattning av barn, hur gamla för att natta sig själva?
  • zdudmwml

    Beror såklart helt på barnet själv. Vissa barn börjar väldigt tidigt med att inte vilja bli nattade, andra är väldigt sena. Så vad som är lämpligt är totalt omöjligt att säga generellt än att det är lämpligt att barnets behov får styra.

  • mammalovis

    Borstar tänderna på barnen gör vi och ger godnattkram, men sedan ligger de i sina sängar och somnar själva. Barnen är två syskon med 2,5 år emellan. Nu är de 5 och 7,5 år men de har delat rum i 2,5 år med samma rutin.

    Så alt beror väl på er tid som föräldrar och vad ni tycker är okej. 

  • Fru Ve

    Min äldsta son är 10,snart 11 har lite ofrivilligt fått lov att börja natta sig själv senaste året sen vi fick yngsta barnet. Jag har inte tid att natta tre barn i alla moment utan de två största får lov att vara mer självständiga nu. Jag brukar läsa för 6-åringen och erbjuder 10-åringen att vara med vilket han ibland vill. Sen hjälper jag 6-åringen med tänderna och följer med honom till rummet. Under tiden borstar 10-åringen tänderna och går och lägger sig. Jag går in dit en snabbis sist och säger godnatt bara.

  • Alexi

    Vi borstar tänder, går med barnen till rummen, läser bok högt för varsitt barn, följer med till sängen (om boken inte lästs i sängen), ger godnatt kram och går ut. Våra är snart 8 och 10 år och detta ser jag inte att det kommer förändras närmsta tiden.

  • Celaena

    Lämpligt är väl när de själva känner sig redo. Här har det varit i strax före eller precis i tidiga tonåren.
    Yngsten på 10 vill fortfarande nattas och de andra (en på snart 13 och en på 18) kommer och säger godnatt och vill ha en kram och går och lägger sig själv.

Svar på tråden Nattning av barn, hur gamla för att natta sig själva?