• nununu

Stor skillnad på bf från sista mens vs. ultraljud

Fick precis min journal utskriven och hoppas att någon kan hjälpa mig förklara hur detta funkar. Jag har BF 25/6 baserat på ul i v 13 och kan nu se att BF baserat på SM (som jag gissar är sista mens) är beräknat till 13/6. Min egen beräkning baserat på ägglossning är någonstans däremellan. Hur kan det skilja så lång tid mellan de olika bf datumen baserat på ul vs. sm?

• Svar på tråden Stor skillnad på bf från sista mens vs. ultraljud
  • halfbaked

Ja. Det kan vara så. Min första grav hade jag bf enligt SM 30/7. Jag räknade ut enligt äl att det borde vara ca 5/8. På tidigt ul var beräknat datum 5/8, på kub var det 6/8 och slutligen på rul 10/8. Dottern föddes 9/8 snäppet mindre än genomsnittet, 3400/49. Hade relativt regelbundna cykler men inte helt synkade. De var rätt långa ca 32-35 dar eller så.

Hann ha mens 3 ggr efter avslutad amning och dessa cykler var helt regelbundna med 28 dar emellan. Sen blev jag gravid. Enligt SM är bf 10/6 och enligt rul 10/6 Så tror det överensstämmer bättre nu då min mencykel var mkt mer regelbunden och att det oftast är därför man blir flyttad. Ingen bebis här ännu. Enligt 2 st TUL ska bebis vara 3500/50 cm (färdig) den 8/6.

• Anonym (Hur)

Ja du, det kan vara helt ologiskt. Min bebis skulle liksom blivit till innan min ägglossning utifrån 3 olika ultraljud ( tidigt vul, kub och RUL) . Jag tog dessutom ägglossningstest samt hade ägglossningskänningar och tiden för när jag plussade ( Äl +10) stämmer med detta. Enligt detta borde bebis vara ca 7 dagar yngre än vad det är i storlek.

• Anonym (Hur)

Ja du, det kan vara helt ologiskt. Min bebis skulle liksom blivit till innan min ägglossning utifrån 3 olika ultraljud ( tidigt vul, kub och RUL) . Jag tog dessutom ägglossningstest samt hade ägglossningskänningar och tiden för när jag plussade ( Äl +10) stämmer med detta. Enligt detta borde bebis vara ca 7 dagar yngre än vad det är i storlek.

• Jsv17

Enligt sista mens var bf 30/11, baserat på ägglossning gissade jag runt 4/12 på rul blev bf 7/12 och han föddes 9/12

Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • nununu

Tack för svar! Det känns tryggt att veta att det är normalt. Är det ul som är mest tillförlitligt eftersom barnmorskan knappt nämnt sm?

• Anonym (Hur)
    nununu skrev 2018-06-08 05:45:04 följande:

Tack för svar! Det känns tryggt att veta att det är normalt. Är det ul som är mest tillförlitligt eftersom barnmorskan knappt nämnt sm?

Ja, det är absolut mer tillförlitligt. Sedan kan det vara svårt att mäta exakt på tidigt vul då det handlar om delar av millimetrar. Stämmer bättre med kub och RUL-ultraljud.
Svar på tråden Stor skillnad på bf från sista mens vs. ultraljud