• Anonym (Mamma)

Busskort till 7 och 9-åring?

Alltså jag skäms, men jag har precis fått veta att mina barn tydligen inte åker gratis med mig längre (sl). Hade inte en aning om det. Jag har med barnvagn, så jag betalar inte själv.

Hur gör man då? Måste vi köpa dyra sl-kort till barnen också?

• Svar på tråden Busskort till 7 och 9-åring?
  • Anonym (resa)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-06-08 10:07:40 följande:

Alltså jag skäms, men jag har precis fått veta att mina barn tydligen inte åker gratis med mig längre (sl). Hade inte en aning om det. Jag har med barnvagn, så jag betalar inte själv.

Hur gör man då? Måste vi köpa dyra sl-kort till barnen också?

Vi köper såna kort man kan fylla på med resor till barnen. Men det beror ju på hur ofta de reser om man måste ha ett månadskort eller om det räcker med reskassa.

Om barnen åker kollektivtrafik så måste ni ju såklart betala för det enligt de regler som gäller, eller hur tänker du?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (resa) skrev 2018-06-08 10:10:18 följande:

Vi köper såna kort man kan fylla på med resor till barnen. Men det beror ju på hur ofta de reser om man måste ha ett månadskort eller om det räcker med reskassa.

Om barnen åker kollektivtrafik så måste ni ju såklart betala för det enligt de regler som gäller, eller hur tänker du?

Hade ingen aning om det, alltid hört att barn åker gratis och ingen har nånsin ifrågasatt att jag inte betalar för dem.
  • Anonym (resa)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-06-08 10:12:30 följande:
    Hade ingen aning om det, alltid hört att barn åker gratis och ingen har nånsin ifrågasatt att jag inte betalar för dem.
    Nej, men nu vet du ju, och då får du ju lov att köpa SL-kort om de ska åka. Tror ingen kollektivtrafik har gratis för barn upp till 18 år utan det är kanske gratis för små barn och sen barnpris upp till en viss ålder.
  • Duckan

På  helgerna åker de gratis med dig, men inte vardagar.
    Vi köper sl´s reskassa och fyller på vid behov.

• LFF
    Barns resor och resor med barn

Det här är vad som gäller när barn reser på egen hand eller med andra i SL-trafiken.

Du som är under 20 år får alltid använda biljetter till rabatterat pris, alltså det pris som kallas "pensionär, student, ungdom"

Barn och unga som har fyllt 6 men inte 20 år får alltså köpa SL:s biljetter till rabatterat pris. Det finns också flera biljetter speciellt för dig under 20 år, och de biljetterna är extra rabatterade och benämns skolungdom.

Barn som har fyllt 6 år får resa ensamma med SL-trafiken, men de som är under 6 år får inte resa utan sällskap.

Barn som är under 7 år får åka med gratis när de reser med en annan person som har en giltig biljett (gäller alltså även om biljettinnehavaren är ett annat barn). Du får ta med dig hur många barn som helst under 7 år.

Helgrabatt för 7-11-åringar

Hos SL är det alltid helg från fredag klockan 12.00 till söndag klockan 24.00.

Då får sex barn som fyllt 7 men inte 12 år fritt följa med en vuxen som fyllt 18 år. (Gäller även när den som har med barnen reser på en biljett till rabatterat pris eller reser med barnvagn på buss.)

Rabatten gäller följande dagar och tider:

fredag klockan 12.00 - söndag klockan 24.00
    dag före helgdag klockan 00.00 - helgdag klockan 24.00
    fredagen efter Kristi Himmelsfärdsdag klockan 00.00-24.00
    dagen före midsommarafton klockan 12.00-24.00
    från 23 december klockan 00.00 till 6 januari klockan 24.00.

Helgrabatten gäller inte för dig som har Stockholmskort eller Resplusbiljett.

sl.se/sv/kop-biljett/

• Anonym (Mamma)

Givetvis blir jag tvungen att fixa det, men blev så snopen. Vi har inte bil och nu blev det plötsligt ytterligare en sak son kommer dra av det lilla jag har..

Måste barnen gå på själva fram då? För det kommer inte att gå.

• Duckan

Varför skulle en 7- och 9-åring inte klara av att gå på där framme menar du?
    Alternativet är att ni går på i mitten och de går fram och blippar sina kort.

• LFF
    Anonym (Mamma) skrev 2018-06-08 10:29:26 följande:

Givetvis blir jag tvungen att fixa det, men blev så snopen. Vi har inte bil och nu blev det plötsligt ytterligare en sak son kommer dra av det lilla jag har..

Måste barnen gå på själva fram då? För det kommer inte att gå.

Varför går inte det? Alternativt går de på med dig och sen fram och blippar sina biljetter.
  • Anonym (Mamma)

Det spelar ingen roll varför, det är bara ett faktum att de inte kan gå på/fram själva.

• Anonym (resa)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-06-08 10:37:35 följande:

Det spelar ingen roll varför, det är bara ett faktum att de inte kan gå på/fram själva.

Då får du ju se till att lösa det på något annat sätt då.
  • Duckan

Då får du komma fram till en lösning som passar er.
  • LFF
    Anonym (Mamma) skrev 2018-06-08 10:37:35 följande:

Då får de hålla i barnvagnen/du spänner fast vagnen och du gå fram med deras kort.
  • Anonym (C)

Har du ett barn i barnvagnen eller är vagnen tom?

Svar på tråden Busskort till 7 och 9-åring?