Inlägg från: Anonym (förälder) |Visa alla inlägg
  • Anonym (förälder)

Mina barns pappa dricker

Jag tycker du ska kontakta Soc och berätta vad dottern sagt och fråga dem vad de anser man bör göra. Det kan vara så att de anser det är fog att upprätta en orosanmälan och då kommer de kontakta pappan och prata med honom. det kan hända att det räcker och han inser vad konsekvenserna kan bli om han dricker mer och mer (är som sagt svårt att veta hur mycket han dricker i nuläget) 

Jag håller dock inte helt med föregående inlägg om att man inte kan förändra honom, bara sig själv. I det här fallet skulle det nog kunna gå att han förändrar sig, bara han förstår att barnen blir äldre och de har börjat reagera mer (små barn kan ju oftast inget säga) och om han vill vara en ok förälder kan han styra sitt öldrickande på ett bättre sätt. Mycket händer när barn växer upp, de mognar, inser saker och att vara förälder kräver att man hänger med i de svängarna. Vill pappan det så kan han absolut inse och förändras, men någon behöver nog påvisa detta för honom (tex Soc). 
    Ska han dessutom snart ha en liten bebis hemma hans nya sambo inte blir helt glad om han sitter om kvällarna och somnar av öldrickandet. 

• Anonym (förälder)

Tycker igen att du visst kan ringa Soc, åtminstone för att fråga om råd. Du kan vara anonym om du inte är beredd att göra mer sak av detta än. 
    Folk som skriver att det inte kommer något gott ur det kanske är personer som varit på "fel" sida och vägrat inse att de behöver ändra på sig och då kanske förlorat vårdnaden?

Jag vet flera som fått bra stöttning via Soc och nej, det handlar inte om att "ta barnen". Man måste dock lyssna på barn som mår dåligt och blir oroliga! 

Är pappan en hyfsat vettig person som skulle kunna lyssna på vad tex Soc säger, så kan det vara mycket värt och det kanske inte behövs mer än så. 

Svar på tråden Mina barns pappa dricker