• Anonym (Orolig)

Kan han tvinga mig att flytta (skilsmässa)?

Vi ligger i skilsmässa och vi äger två hus (50/50) ett "vanligt" hus och en sommarstuga (i ett område där det bor blandat permanent / sommarboende).

Jag har flyttat ut för några månader sedan och är skriven i sommarstugan. Vi har gjort två oberoende värderingar.

Kan han tvinga mig att flytta? Kan jag göra något för att förhindra eller åtminstone förhala det?

• Svar på tråden Kan han tvinga mig att flytta (skilsmässa)?
  • Anonym (Jurist.)

Frågan är luddig. Du har ju redan flyttat till somamrstugan? Ni äger ju uppenbarligen hälften var dessutom. Jag förstår inte riktigt problemet. Eftersom du tydligen är delägare så kan han inte tvinga bort dig. Ni är dessutom gifta under skilsmässa. Giftorätt finns i detta.

Kontakta omedelbart en jurist! Du verkar inte ha så stor kunskap, och risken är enormt stor att du står som förlorare i slutändan. Så se till att du har juridiken i ryggen. De flesta jurister har nån timmes fri rådgivning innan de sätter på timern :).

• Anonym (Häpp)

Så länge ni inte har gjort en bodelning så har du fortfarande rätt till hus och hälften av era tillgångar. Ni har fortfarande gemensam ekonomi och ingen av er får ta stora ekonomiska beslut utan att båda godkänner det. Han får inte sälja era gemensamma saker eller köpa dyra saker utan att du är med på det.

Han kan inte tvinga dig att flytta ut och oavsett var du är skriven eller bor under skilsmässan så har du samma rättigheter tills bodelningen är gjord.

Vid bodelning så kan han köpa loss halva huset från dig (om du vill det), du kan kräva att det skall säljas och att ni skall dela på pengarna. man brukar ta dit en mäklare som får göra en bedömning av värdet och sen hitta en lösning om den ene skall köpa loss huset. Om båda äger till 50% så gör det ingen skillnad om den ena har lagt mer tid på renovering, eller vem som ägde det från början.

• cb66

Om ni gjort värderingar och han köpt båda husen (din del) av dig så kan han tvinga dig att flytta. Om ni fortfarande är gifta (lagligt) och ni inte gjort upp ekonomiskt vad gäller husen kan du fritt använda båda husen så mycket du vill.

• Anonym (Orolig)

Förtydligande; "riktiga" huset ska säljas. Jag bor i sommarstugan och vill bo kvar där.

Jag har en jurist som kommer hjälpa till med bodelningen men jag har inte möte där förrän nästa vecka.

Vi är fortfarande gifta och bodelning är inte gjord.

Tanken har hela tiden varit att sälja "riktiga" huset och att jag ska lösa ut honom ur sommarstugan.

Nu verkar det som att han ska djävlas (såklart). Vad jag läst mig till, på bland annat Lawline, är att han kan tvinga fram en tvångsförsäljning av sommarstugan via samägandelagen och en tingsrättsprocess.

Kan någon berätta hur en sån process går till och ungefär hur lång tid det tar? Tar det tre år eller fyra månader? Kan han hindra mig från att lägga bud i en öppen budgivning?

• Anonym (Orolig)

Förtydligande; "riktiga" huset ska säljas. Jag bor i sommarstugan och vill bo kvar där.

Jag har en jurist som kommer hjälpa till med bodelningen men jag har inte möte där förrän nästa vecka.

Vi är fortfarande gifta och bodelning är inte gjord.

Tanken har hela tiden varit att sälja "riktiga" huset och att jag ska lösa ut honom ur sommarstugan.

Nu verkar det som att han ska djävlas (såklart). Vad jag läst mig till, på bland annat Lawline, är att han kan tvinga fram en tvångsförsäljning av sommarstugan via samägandelagen och en tingsrättsprocess.

Kan någon berätta hur en sån process går till och ungefär hur lång tid det tar? Tar det tre år eller fyra månader? Kan han hindra mig från att lägga bud i en öppen budgivning?

• Anonym (Orolig)

Enligt paragraf 6 i lagen om samäganderätt kan han tvinga fram en försäljning av sommarstugan via tingsrätten. Men hur lång tid tar det, hur går det till? Vill ha lite koll innan nästa möte med juristen.

• Anonym (Häpp)

Är det en eller två fastigheter. Kan man sälja dom separat utan fastighetsdelning ?

Man kan tvinga fram en tvångsförsäljning men det tar lite tid, sen ska den ut på försäljning, det ska budas och skrivas avtal. Sen gör man upp om tillträdesdatum. Allt detta tar tid.

Givetvis får du lämna bud på försäljningen, det är det högsta budet som gäller. Man sätter ett minimipris, ofta taxeringsvärdet.

Man kan också göra undantag från tvångsförsäljningen om det av sociala skäl, (ett barn som går i skola) eller att värdet är så lågt att det inte går att få ett rimligt pris.

• Kjell2
    Anonym (Orolig) skrev 2018-06-08 14:59:43 följande:

Enligt paragraf 6 i lagen om samäganderätt kan han tvinga fram en försäljning av sommarstugan via tingsrätten. Men hur lång tid tar det, hur går det till? Vill ha lite koll innan nästa möte med juristen.

År om du obstruerar och inte innan bodelningen är klar.
  • Anonym (?)
    Anonym (Orolig) skrev 2018-06-08 14:59:43 följande:

Men vad är egentligen problemet med det? Han kan ju inte stoppa dig från att köpa den på den öppna marknaden om du lägger högsta budet, eller hur?
  • Anonym (Orolig)
    Kjell2 skrev 2018-06-08 15:47:28 följande:

År om du obstruerar och inte innan bodelningen är klar.

Kan du förklara vad du menar? Jag motsätter mig försäljning. Bodelningen är inte klar. Tanken var att jag skulle lösa ut honom. Det kan vi ju inte skriva i bodelningen om vi är oense.
Svar på tråden Kan han tvinga mig att flytta (skilsmässa)?