• Äldre 9 Jun 16:45
    5355 visningar
    8 svar
    8
    5355

    Ont övre delen av magen

    Är i vecka 36, fått ont i övre delen av magen, tagit alvedon och omaprezol men det hjälper inte. Känner mig sjuk på något sätt också....

    Var hos BM igår och urin och blodtryck såg bra ut.

    Vad kan det vara?

  • Svar på tråden Ont övre delen av magen
  • Äldre 9 Jun 17:05
    #1

    Livmodern som pressar på uppåt eller magkatarr som är så pass grav att omeprazol inte har effekt. Kan också vara att fostret ligger annorlunda än tidigare och har lyckats peta in fot på något ont ställe.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Äldre 9 Jun 18:56
    #2

    Omeprazol har ju endel biverkningar också som är mycket vanliga, typ samma som de symptomen man vill ha bort. Om jag tar omeprazol mer än några dagar i rad får jag alltid ont i övre delen av magen, ungefär som magkatarr fast lite mer ihärdigt... Så skulle kunna vara det!

  • Äldre 9 Jun 19:16
    #3

    Jag är också i v. 36 och har ont i magen, men mest på höger sida.

    Magkatarr och blir mätt av ingenting... Tror helt enkelt att bebben trycker så pass att det är alldeles "fullt" i magen. Håll ut, det blir bättre när den sjunker ner!

  • Äldre 9 Jun 23:08
    #4

    Gallsten. Vanligt att det kommer av graviditet har jag fått till mig.

  • Äldre 10 Jun 11:00
    #5
    Trippelmamma76 skrev 2018-06-09 23:08:39 följande:

    Gallsten. Vanligt att det kommer av graviditet har jag fått till mig.


    Ja tanken har slagit mig så jag har tagit upp det med vården, men så länge jag inte har några riktiga attacker så tror dom inte det är det. Men det kan ju va' stenar som passerar och gör att det ömmar.
  • Äldre 10 Jun 11:41
    #6

    Jag har varit öm länge och förväxlat det med magkatarr. Fick inte diagnos förrän det blev ett riktigt stopp med ambulansfärd. Den smärtan var så intensiv att jag trodde jag skulle dö. Men de flesta som har gallsten lider ju inte av det så man kan ju vänta och se i så fall.


    Johanna79 skrev 2018-06-10 11:00:49 följande:

    Ja tanken har slagit mig så jag har tagit upp det med vården, men så länge jag inte har några riktiga attacker så tror dom inte det är det. Men det kan ju va' stenar som passerar och gör att det ömmar.


  • Äldre 10 Jun 13:44
    #7

    Åh fy så hemskt!

    Jag blev undersökt med ct buk och ul buk förra våren, så läkarna tycker inte att det skulle hunnit bli sten så fort.

    Hoppas du mår bra nu!

  • Äldre 11 Jun 19:46
    #8

    Det lugnade sig till kvällen, var nog magkatarr...

Svar på tråden Ont övre delen av magen