• Anonym (NN)

Vad köper du till läraren?

EnAnonumius skrev 2018-06-13 01:05:04 följande:

Vad är en "neutral doft"?

Det är faktiskt subjektivt vad som klassas som "neutral doft", och att en s.k neutral doft "faller andra i smaken2 för att det faller dig i smaken.

Så jag köper inte det svaret med att "det går nog bra".

Sedan så brydde du dig inte ens att reflektera över att jag påtalade för dig att personen kan vara doftallergiker/-överkänslig. Men jag antar att det inte är viktigt för dig att ta med det i beräkningen. För det doftar ju såå gott.

Hur skall du kunna veta detta när du inte känner människan väl?

Jäklar...du brinner verkligen för den här frågan! Jag har flera gånger gett bort set med tvål & handkräm som gå-bortpresent. Även...håll i dig...doftljus vid några tillfällen. Det har aldrig föresvävat mig att gåvor med doft skulle vara som ett rött skynke för en tjur!

Allt som är ätbart går väl också bort då, utifrån olika preferenser och evt allergier / intoleranser? Alkohol dricker inte alla och många blommor doftar ju också. Vad tusan ger man för 2-300 som inte riskerar att få personen att gå i taket, frågar jag mig bekymrat..
  • Anonym (NN)
    EnAnonumius skrev 2018-06-13 10:25:25 följande:

Det är tydligare att det är viktigare för folk att kunna klappa sig själva på axeln över hur duktiga och präktiga de är som ger fina dyra presenter, och visa att de kan slösa pengar med på gåvor, sedan skita i att man kan riskera hälsan på mottagaren. Nej varför skall man behöva tänka på sådant?

Var det tillräckligt sarkastiskt bra bemötande på ditt sarkastiska "jag bryr mig inte" inlägg?

Nu pratade vi ju inte om dyra gåvor utan små symboliska saker för ett par hundra eller så att ge som värdinnegåva eller vid tex skolavslutning. Jag är genuint nyfiken på vad du anser vara en lämplig gåva till någon man inte känner så väl, i den prisklassen?

Dyra gåvor, som du nämner, är ju betydligt lättare. Dels då utbudet blir större men även då man väl oftast (iaf jag) känner en person väl om man ger vederbörande en dyr gåva. Oavsett prisklass håller jag dock inte med om att pengar som går till gåvor är "slösade". Oaktat tillfälle och prisklass är en gåva ämnad att väcka glädje hos och visa uppskattning gentemot mottagaren. Det är inte slöseri utan en trevlig gest i min värld..
  • Anonym (NN)
    zdudmwml skrev 2018-06-13 11:18:33 följande:

Visst är det en trevlig gest men EnAnonumius har uppenbart rätt i att gesten och självberömmet är det viktiga, mycket viktigare än att ta hänsyn till mottagarens önskemål och behov. Och så kan man konstatera att några blir otroligt provocerade av att få den trevliga gesten ifrågasatt. Jag har insett efter många års deltagande i olika forum att det alltid finns orsaker varför folk blir provocerade. De känner sig alltid träffade för att budskapet alltid har rätt men i varierande grad givetvis.

Jag hör vad du säger och ser din poäng i att det alltid finns orsaker att folk blir provocerade. Hade det inte varit för det fenomenet hade det nog inte funnits så många diskussionsforum!

Är dock - utöver provocerad - väldigt frågande till när / under vilka omständigheter en gåva uppfattas mer som självberöm än något annat? Att det är olämpligt att köpa väldigt dyra gåvor till någon man inte känner såväl är nog de flesta av oss eniga i men därutöver?

Jag erkänner villigt att jag känner mig glad och nöjd när jag köpt en gåva jag tror att mottagaren kommer att uppskatta. Hade jag inte velat glädja vederbörande hade jag inte köpt någonting alls. Att jag sedan freestyle'ar och utgår ifrån vad jag tror vederbörande skulle kunna bli glad över i de fall jag inte känner honom/henne så väl är inte av ondsinthet på något sätt..
Svar på tråden Vad köper du till läraren?