• Anonym (g)

Vad köper du till läraren?

Jag tycker detta är ett intressant ämne. Jag håller med (...) om att man borde lägga lite tanke bakom om man ska ge något.

Bara i en facebookgrupp jag är med i såg jag dagligen för några veckor sedan (det har börja minska nu) hur folk efterfrågade nyckelringar, fröpåsar och chokladkakor med "bästa läraren" skrivet på.

Jag tror alla blir glad för ansträngningen och tanken att i huvudtaget köpa någonting men knappast för själva fröpåsen (som de själva kan köpa för en femma utan text på ICA ifall odling intresserar de) den trettiofemte nyckelringen (säger sig självt) eller chokladen (om de nu inte älskar choklad).

Jag tror uppskattningen skulle vara mycket större ifall presenten var mer personlig och genomtänkt (alltså att förstå att en lärare antagligen redan har minst 7 nyckelringar liggandes hemma och att läraren aldrig kan använda de eftersom det skulle signalera dåliga saker till de barn som inte givit något). Alternativt ge något som gynnar verksamheten så som ex leksaker, material, lämpliga växter till gården utomhus eller utbildande böcker för personalen mm.

• Anonym (g)
    EnAnonumius skrev 2018-06-13 01:05:04 följande:

Vad är en "neutral doft"?

Det är faktiskt subjektivt vad som klassas som "neutral doft", och att en s.k neutral doft "faller andra i smaken2 för att det faller dig i smaken.

Så jag köper inte det svaret med att "det går nog bra".

Sedan så brydde du dig inte ens att reflektera över att jag påtalade för dig att personen kan vara doftallergiker/-överkänslig. Men jag antar att det inte är viktigt för dig att ta med det i beräkningen. För det doftar ju såå gott.

Hur skall du kunna veta detta när du inte känner människan väl?

Såja, såja. Hon läste garanterat din text och avfärdade det som inte var viktigt för henne. Om någon nu råkar vara doftkänslig eller allergisk så är det fullt möjligt att ge presenten vidare eller kasta den.

Visst är det trist för mottagaren om presenten blir en miss, trist för givaren också ifall mottagaren inte lyckas hålla masken. Men knappast hela världen. De flesta lyckas nog förstå att gåvan inhandlades i syfte att glädja och nöjer sig med den vetskapen.
  • Anonym (g)
    EnAnonumius skrev 2018-06-13 10:07:50 följande:

Efter dessa två orden så försvann intresset att läsa vidare...Kan du gissa varför?

Jag gissar att de fick önskad effekt och du lugnade ner dig och insåg hur onödigt aggressiv du varit mot någon som bara försökt vara snäll.

Du behöver inte tacka mig.
  • Anonym (g)
    EnAnonumius skrev 2018-06-13 11:03:31 följande:

Bra att jag slipper att tacka dig, för du har inget att tacka för med dina kommentarer mot mig. 

Du hade inget vettigt att komma med till mig alls.

Det du tillförde var bara ett  ytterligare ett tydligt bevis att det är mycket viktigare för vissa folk att de kan klappa sig själva på axeln, visa sig präktiga, skryta med att slösa pengar, och skita i att ta hänsyn till att mottagaren KAN vara allergisk/överkänslig.

Något mer du vill tillföra för att rättfärdiga hänsynslöshet, vid gåvogivande?

Haha hänsynslöshet vid gåvogivande? Jaha nu förstår jag, du skämtar.
Svar på tråden Vad köper du till läraren?