• Anonym (ensam vårdnad)

    Ensam vårdnad, vad innebär det egentligen?

    Jag har två barn med min exman. Barnen är runt 10 år. Jag har haft enskild vårdnad över dom sedan 7 år tillbaka för att pappan själv skrev över vårdnaden.


    Barnen har bott hos mig hela tiden. Första 3-4 åren efter separationen så träffade han dom varannan helg under en period och sedan några timmar i veckan med "stöd" från mig efter överenskommelse och önskemål från barnens sida. 

    Nog om det. Numera bor han i södra Europa och kontakten är begränsad till 1-2 ggr/år. Barnen har inte något vidare intresse i att träffa pappan pga saker som hänt tidigare (oväsentligt i denna tråd).

    Min fråga är nu. Jag har läst många trådar, hört många folk prata och även läst artiklar och haft kontakt med jurister MEN jag blir inte klok på vad man får och inte får göra när man har "enskild vårdnad".


    Jag vet att jag har både rättigheter och skyldigheter för barnens skull. Se till att de har en relation med sin övriga släkt inkl pappan. Har skyldighet att informera honom om saker som är viktiga t ex sjukdom, skola mm. 


    Jag vet att jag kan bestämma själv om vi ska flytta, byta skola osv.


    MEN ibland säger man att om man har enskild vårdnad så kan man mer eller mindre göra hur man vill för den andra föräldern har inget att säga till om. 


    Vad gäller egentligen?? Någon som vet SÄKERT?

  • Svar på tråden Ensam vårdnad, vad innebär det egentligen?
  • Drottningen1970

    Du kan besluta om exakt allt som har med barnen att göra förutom det som eventuellt kan finnas fastslaget i en dom. Som exempelvis en dom gällande ett visst umgänge. Du har full beslutanderätt.

    Däremot kan ju saker du gör kunna ligga dig till last vid en eventuell vårdnadstvist om du innat exempelvis ägnat dig åt umgängessabotage eller liknande.

  • Meriall

    Vad är det du tänker på som du ev vill göra? Lättare att svara på om du säger något exempel. Du får tex inte adoptera bort dem till din nya man utan pappans tillåtelse men du får nog göra det mesta annat.

  • Panke

    Du får bestämma precis allting själv förutom umgänget med den andra föräldern samt adoptionsärenden. Dvs om du har en partner som vill adoptera barnen måste den biologiska föräldern tillfrågas oavsett vårdnad. Och rätten till umgänge kvarstår, du får inte vägra umgänge på eget bevåg.

  • Anonym (Lungnet)

    Ensam vårdnad är att du tar besluten behöver inte ha den andra förälderns underskrift. Men det betyder inte att den andra förälderns kan stäma dig och att det anses högst olämpligt. Som att ta barnet och flytta 100mil bort. Umgänge ligger helt på barnen. Så de kan komma en dag och säga att jag vill nu bo hos den andra förälder istället. Så är det faktiskt de som bestämmer om de vill de eller inte. Sedan har ju det med ålder och mognad att göra med. Som en 3åring kanske inte kan bestäms det själv. Men en 10åring möjligen. Sedan är du också skyldig att skydda dit barn med. Ifall den andra förälderns kan vara farlig för barnet med. Men det lättaste är ju att fråga familjerätten om det är någon fråga som du undrar över.

  • Drottningen1970
    Anonym (Lungnet) skrev 2018-06-10 13:03:22 följande:

    Ensam vårdnad är att du tar besluten behöver inte ha den andra förälderns underskrift. Men det betyder inte att den andra förälderns kan stäma dig och att det anses högst olämpligt. Som att ta barnet och flytta 100mil bort. Umgänge ligger helt på barnen. Så de kan komma en dag och säga att jag vill nu bo hos den andra förälder istället. Så är det faktiskt de som bestämmer om de vill de eller inte. Sedan har ju det med ålder och mognad att göra med. Som en 3åring kanske inte kan bestäms det själv. Men en 10åring möjligen. Sedan är du också skyldig att skydda dit barn med. Ifall den andra förälderns kan vara farlig för barnet med. Men det lättaste är ju att fråga familjerätten om det är någon fråga som du undrar över.


    Nej. Omyndiga barn, vare sig de är 3 el 10 bestämmer själva.
  • Anonym (ensam vårdnad)
    Meriall skrev 2018-06-10 12:01:26 följande:

    Vad är det du tänker på som du ev vill göra? Lättare att svara på om du säger något exempel. Du får tex inte adoptera bort dem till din nya man utan pappans tillåtelse men du får nog göra det mesta annat.


    Jag vill inte göra nåt speciellt. Jag vill att barnens önskemål ska vara det som prioriteras. Inte mina eller pappans, utan just BARNENS vilja. 


    Dessutom vill jag inte råka göra nåt fel t ex att säga nej till att han vill ses en viss vecka som vi inte kan. Att jag saboterar genom att säga nej då t ex.  

  • Anonym (A)
    Anonym (Lungnet) skrev 2018-06-10 13:03:22 följande:
    Ensam vårdnad är att du tar besluten behöver inte ha den andra förälderns underskrift. Men det betyder inte att den andra förälderns kan stäma dig och att det anses högst olämpligt. Som att ta barnet och flytta 100mil bort. Umgänge ligger helt på barnen. Så de kan komma en dag och säga att jag vill nu bo hos den andra förälder istället. Så är det faktiskt de som bestämmer om de vill de eller inte. Sedan har ju det med ålder och mognad att göra med. Som en 3åring kanske inte kan bestäms det själv. Men en 10åring möjligen. Sedan är du också skyldig att skydda dit barn med. Ifall den andra förälderns kan vara farlig för barnet med. Men det lättaste är ju att fråga familjerätten om det är någon fråga som du undrar över.
    Så är det
  • Anonym (Verkar gissa?)
    Anonym (Lungnet) skrev 2018-06-10 13:03:22 följande:

    Ensam vårdnad är att du tar besluten behöver inte ha den andra förälderns underskrift. Men det betyder inte att den andra förälderns kan stäma dig och att det anses högst olämpligt. Som att ta barnet och flytta 100mil bort. Umgänge ligger helt på barnen. Så de kan komma en dag och säga att jag vill nu bo hos den andra förälder istället. Så är det faktiskt de som bestämmer om de vill de eller inte. Sedan har ju det med ålder och mognad att göra med. Som en 3åring kanske inte kan bestäms det själv. Men en 10åring möjligen. Sedan är du också skyldig att skydda dit barn med. Ifall den andra förälderns kan vara farlig för barnet med. Men det lättaste är ju att fråga familjerätten om det är någon fråga som du undrar över.


    Här har vi en som gissar helvilt.

    Du skriver att du har ensamvårdnad, du kan byta efternamn på barnet om du vill, om barnet har pappans så får du byta till ditt egna om du vill, ensamvårdnad.

    Sedan flytta självklart får du flytta, förstår inte varför folk säger nej, klart du får flytta, du får flytta tusen mil om du vill med ensamvårdnad, enda du får är o hjälpa till med umgänget, betala halva kostnaden..

    Kan kopiera uttalande från lawline.
    Hej! Jag har en dotter på 3år ihop med en man här ifrån Sverige han har dock inte träffat vår dotter på två år eller hört av sig till henne. Nu vill jag flytta utomlands pga jobb erbjudande nere i södra europa. Jag har ensamvårdnad och har haft detta sedan vår dotter föddes. Umgänget som fanns under det första året av hennes liv var väldigt turbulent och jobbigt. Då det var väldigt mycket på min dotters pappas villkor. Han har inte hört av sig på födelsedagar eller julafton eller dylikt under två års tid. Han har en ny kvinna och ett nytt barn på väg. Min fråga är helt enkelt kan jag flytta dit ner med min dotter utan några problem? Mvh
    SVAR
    Hej

    Vid gemensam vårdnad så har den vårdnadshavare som inte bor med barnet rätt att motsätta sig om barnet och den andre vårdnadshavaren flyttar. 
    Men då du är ensam vårdnadshavare av er dotter finns ingen sådan möjlighet för fadern vilket i praktiken ger dig möjligheten att ta jobbet i Europa utan komplikationer, detta följer av FB 6 kap 14a §. Dock har fadern rätt till umgänge med er dotter och att få upplysningar om henne 6 kap 15 § vilket kan leda till problem för dig om faders intresse för umgänge med er dotter ökar. Eftersom det innebär långa och dyra resor som du är skyldig att hjälpa till att betala i den mån som är skäligt för att er dotter skall få träffa sin far 6 kap 15b §.
  • Anonym (Pia)
    Anonym (ensam vårdnad) skrev 2018-06-10 17:04:36 följande:

    Jag vill inte göra nåt speciellt. Jag vill att barnens önskemål ska vara det som prioriteras. Inte mina eller pappans, utan just BARNENS vilja. 

    Dessutom vill jag inte råka göra nåt fel t ex att säga nej till att han vill ses en viss vecka som vi inte kan. Att jag saboterar genom att säga nej då t ex.  


    Du sköter det här bra.Var är du orolig för?Du gör inget fel.
  • Anonym (ensam vårdnad)
    Anonym (Pia) skrev 2018-06-10 20:21:51 följande:
    Du sköter det här bra.Var är du orolig för?Du gör inget fel.

    Som jag skrev, att jag ska göra nåt fel.


    Det är ju som jag skrev att barnen inte har något vidare intresse i pappan. Egentligen har väl inte pappan det i dom heller, men han vill gärna upprätthålla kontakten på "sina villkor", när han känner för det, vilket barnen nog börjar tröttna lite på. De har blivit så stora så det förstår och framför allt känner vilka i deras liv som verkligen bryr sig.
    De säger att de vet att han egentligen inte bryr sig "som en pappa ska". 


    Då är väl min rädsla att jag ska göra nåt dumt om jag lyssnar på barnen. Jag försöker peppa dom till en relation på det sätt som är möjligt när situationen är som den är, men vill inte heller pressa dom när de inte vill. Det är väl där skon klämmer. Vem ska jag lyssna på liksom..? :( 


    Jag har inget emot pappan alls. Vi har kontakt med varann och är väl så pass bra vänner man kan vara efter en separation, man bor långt i från varann och han inte har så stort intresse i våra gemensamma barn. Så det är inget groll mellan oss på nåt sätt, jag vill bara göra rätt för barnens, men även för pappans skull.

Svar på tråden Ensam vårdnad, vad innebär det egentligen?