• Deen07

    Hej!

    Hej alla! Jag har två frågor om min pomeranian som är 3-4 månader gammal. När hon bodde hos sin förra ägare så hade hon blivit tränad till att kissa och bajsa på tidningar. Hon gör det hos oss också. Det första problemet är att när vi är ute och rastar henne eller när hon får vara ute så vägrar hon kissa eller bajsa. Eller net vägrar ibland kanske när hon verkligen inte kan hålla det men t.e.x för några minuter sen så fick min lilla valp vara ute men hon kissade inte eller bajsade. Så jag tänkte att hon inte var nödig så jag tog in henne igen och när jag gjorde det så gick hon direkt till tidningen och kisade. Grejen är ju också att det brukar läcka till golvet så vi behöver tvätta bort. Alltså hade hon hållit inne kisset tills hon fick sin tidning inomhus. Det andra problemet är att hon ibland vägrar gå när vi rastar henne. Hon försöker bara springa hem igen och jag vågar liksom inte dra för hårt trots att det går runt både magen och halsen. Det gör det hela mycket värre och svårare. Skulle gärna vilja ha tips om vad jag kan göra för att fixa alla dessa problem. Det är inte så att vi skriker åt henne eller något när hon kissar inne utan vi kanske får lite argare röst eller något ord råke komma ut men annars torkar vi bara upp kisset/bajset och låtsas som ingenting. Och ja, jag har läst mycket om att ha tålamod men om hon inte ens vill gå när man rastar så tar  tålamodet verkligen slut. Känn er fria att svara och tack för alla svar!Glad

  • Svar på tråden Hej!
  • katrinp

    Börja att lägg tidining ute? Låter som att hon är rumsren och då blivit tränad att bara kissa på tidning. Lika svårt att vänja av med som att vänja till.. tidningar ute och massa beröm och tid.

  • Deen07

    Ja men jag vill ju att hon ska lära sig gå när vi rastar henne, hon försöker bara springa hem igen

  • Anonym (B)

    Då måste du börja lära den att gå i koppel och det är en bra tid att göra det nu. Läs på om hur man lär en hund gå i koppel. Tänk på att man inte ska gå långt med en valp. Den är ännu inte färdig för halvtimmespromenader t.ex.

    Tänk också på att miljöträna den. Träna den att vara ute. Dem kanske vill springa hem för att den är osäker ute och vill in till det välkända. Sitt på gräset med den. Ta med den till en park. En skog. Ett bostadsområde där det går människor på gångvägarna och där den kan se trafik på vägarna, som kan vara väldigt skrämmande i början. Umgås med hunden ute. Läs på om miljöträning.

Svar på tråden Hej!