• Anonym (Kaffedraken)

    Utökat umgänge - veckodag?

    Mitt barn som går i mellanstadiet är hos sin pappa varannan helg fredag till söndag. Pappan har stämt mig på varannan vecka men Familjerätten har gjort sin utredning och rekommenderar utökat umgänge med en dag.

    Pappan och jag är inte heller där ense utan han vill ha fredag till måndag och jag att han har torsdag till söndag varannan helg.

    Jag tycker söndagskvällen betyder så mycket just när man är ensamstående med barn större delen av tiden. Det är då vi planerar veckan, läser läxor som glömts göras hos pappan och allmänt landar inför kommande vecka.

    Samtidigt kan jag förstå pappan som tycker söndagarna blir stressiga.

    Någon annan som haft denna fråga uppe eller har tankar kring dag att växla på vid umgänge?

  • Svar på tråden Utökat umgänge - veckodag?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag känner att det beror lite på hur långt det är att åka?

    Om det bara är några minuters resväg/gångavstånd så kan det ju funka att byta nån timme innan läggdags på söndagen, men absolut inte tidigare än så på dagen. Jobbar man och bara har barnen varannan helg så lär det ju förstöra hela helgen om man byter tidigare på söndagen. Dvs det du vill göra på söndagen kommer ändå inte hinnas med på den dagen...

    Det där med läxorna kan man ju lösa på andra sätt än att de ska behöva göras på den lilla tid de är med sin pappa, eller att tid tas från pappans helg med barnen. "Planera veckan" kan man ju lika gärna göra på måndagen, eller onsdagen eller vilken dag som helst om man byter på andra dagar. Har du dessutom bara ett barn så vet jag inte riktigt vad som behöver planeras osv varje vecka?

    Jag skulle nog spontant tycka att fredag till måndag är betydligt bättre så de verkligen får en hel helg för sig själva och inte en avbruten helg. Det är ju inte bara pappan det blir stressigt för utan även barnet och att alltid behöva stressa hem och sen till nästa hem om man varit iväg någonstans är ju inte så trevligt.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag tycker int att det är så mycket fokus på barnet här utan du vill ha hem barnet på söndagen för att du vill ha en mysig söndag eftermiddag/ kväll och planera veckan... Du har ju redan varannan helhelg plus all vardag med barnet. Varför ska barnet inte få en hel helg med sin pappa? Alltså fredag-måndag. Du får göra läxorna med barnet på måndagkväll då och planera veckan då eller så planerar du kommande veckan och göra läxorna på torsdagkväll innan barnet åker till pappa på fredag. Barnet har så mycket tid med dig redan jämfört med vad hen har med pappan. Varannan fredag-måndag- minus tiden barnet är i skolan då på måndagen och fredagen, alltså egentligen bara två heldagar är inte mycket tid med sin förälder. Barnet har bara 8 dagar i månaden med sin pappa och du har barnet 22-23 dagar i månaden och du vägrar att barnet ska få en söndagkväll med sin pappa för att den kvällen betyder så mycket för dig med barnet.... Du har inte alls tänk på vad en helhelg med pappan kan betyda för barnet?  

  • Anonym (Kaffedraken)

    Du får ju en söndagkväll varannan helg så då kan väl pappan få det med? Fred-mån låter bäst. Han är ändå inte en del av barnets skolgång så är nog bäst med fred-mån. Se till så läxorna görs på torsdag så slipper det göras på helgen. Kan säga av egen erfarenhet att om det ska hackas på söndagen så väntar oftast barnet på att åka till föräldern. Det blir liksom ingen umgängestid då. Ungefär som när man ska resa någonstans.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Griseknoen35 skrev 2018-06-11 14:28:07 följande:
    Jag tycker int att det är så mycket fokus på barnet här utan du vill ha hem barnet på söndagen för att du vill ha en mysig söndag eftermiddag/ kväll och planera veckan... Du har ju redan varannan helhelg plus all vardag med barnet. Varför ska barnet inte få en hel helg med sin pappa? Alltså fredag-måndag. Du får göra läxorna med barnet på måndagkväll då och planera veckan då eller så planerar du kommande veckan och göra läxorna på torsdagkväll innan barnet åker till pappa på fredag. Barnet har så mycket tid med dig redan jämfört med vad hen har med pappan. Varannan fredag-måndag- minus tiden barnet är i skolan då på måndagen och fredagen, alltså egentligen bara två heldagar är inte mycket tid med sin förälder. Barnet har bara 8 dagar i månaden med sin pappa och du har barnet 22-23 dagar i månaden och du vägrar att barnet ska få en söndagkväll med sin pappa för att den kvällen betyder så mycket för dig med barnet.... Du har inte alls tänk på vad en helhelg med pappan kan betyda för barnet?  
    +1
    Jag saknar också barnperspektivet utan den vuxnas önskan lyser igenom lite för mycket.

    Själva byter vi oftast på måndagar för att det passar oss bäst, bla för att vi bägge vill ha helga helgen. Det är inget statiskt utan varierar i olika perioder men vi har vv så det är inte fullt jämförbart.

    TS du har det huvudsakliga boendet och i princip all vardag. Jag tycker att det är självklart att du ska sköta vardagen som läxläsning och låta pappa och barn umgås den begränsade tid de har tillsammans. Alltså sluta skylla på att det ''glöms'' göra läxor hos honom.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Min mans dotter var vh hos oss när hon växte upp - det hade varit guld att få avsluta söndagen i lugn och ro istället för att större delen av dagen skulle gå åt till väntan för att mamma skulle hämta. Spelar liksom ingen roll hur kul eller mysigt man har det - man går automatiskt och väntar på att bryta upp...

    Men om vi bortser från pappans perspektiv här - liksom även ditt - och enbart ser det ut barnets perspektiv så tänker jag att det vore skönt att få ha en söndag hos pappan också. För att slippa bryta upp varannan söndag. För att kunna koppla bort "snart skall jag åka" och få ha en hel helg var med föräldrarna. Underlättar ju även om de vill hitta på ngt under helgen utan att behöva passa mer tid än att komma hem till läggdags..

    Sedan tycker jag kravet att läxor som skall göras under helgen SKA göras absolut kan ställas.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Brumma skrev 2018-06-11 15:34:10 följande:
    Min mans dotter var vh hos oss när hon växte upp - det hade varit guld att få avsluta söndagen i lugn och ro istället för att större delen av dagen skulle gå åt till väntan för att mamma skulle hämta. Spelar liksom ingen roll hur kul eller mysigt man har det - man går automatiskt och väntar på att bryta upp...

    Men om vi bortser från pappans perspektiv här - liksom även ditt - och enbart ser det ut barnets perspektiv så tänker jag att det vore skönt att få ha en söndag hos pappan också. För att slippa bryta upp varannan söndag. För att kunna koppla bort "snart skall jag åka" och få ha en hel helg var med föräldrarna. Underlättar ju även om de vill hitta på ngt under helgen utan att behöva passa mer tid än att komma hem till läggdags..

    Sedan tycker jag kravet att läxor som skall göras under helgen SKA göras absolut kan ställas.
    jag undrar hur skolan motiverar att eleverna ska göra läxor under helgerna... 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Brumma skrev 2018-06-11 15:34:10 följande:
    Min mans dotter var vh hos oss när hon växte upp - det hade varit guld att få avsluta söndagen i lugn och ro istället för att större delen av dagen skulle gå åt till väntan för att mamma skulle hämta. Spelar liksom ingen roll hur kul eller mysigt man har det - man går automatiskt och väntar på att bryta upp...

    Men om vi bortser från pappans perspektiv här - liksom även ditt - och enbart ser det ut barnets perspektiv så tänker jag att det vore skönt att få ha en söndag hos pappan också. För att slippa bryta upp varannan söndag. För att kunna koppla bort "snart skall jag åka" och få ha en hel helg var med föräldrarna. Underlättar ju även om de vill hitta på ngt under helgen utan att behöva passa mer tid än att komma hem till läggdags..

    Sedan tycker jag kravet att läxor som skall göras under helgen SKA göras absolut kan ställas.
    Som ovanstående skriver kan man starkt ifrågasätta vilken skola som kräver att läxor ska göras på helgen.

    I huvudsak håller jag med dig men tycker att du brister i barnperspektivet när du slänger in att man absolut kan kräva att ev läxor görs på helgen när det handlar om ett så begränsat umgänge som vh.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Du vill ha söndagkvällen för mys med barnet, det vill nog pappan också ha för att runda av. Om anledningen inte är mer än så skulle jag låta pappan ha sitt barn då också, eller rättare låta barnet ha sin pappa. 

  • Anonym (Kaffedraken)
    zdudmwml skrev 2018-06-11 15:56:32 följande:

    Som ovanstående skriver kan man starkt ifrågasätta vilken skola som kräver att läxor ska göras på helgen.

    I huvudsak håller jag med dig men tycker att du brister i barnperspektivet när du slänger in att man absolut kan kräva att ev läxor görs på helgen när det handlar om ett så begränsat umgänge som vh.


    Och jag anser att det - ur ett barnperspektiv - kan vara bra att göra läxor med mer än en förälder/vuxen. Samt få lite extra tid på sig att göra dem.

    Skolor - i den åldern - ska inte ge läxor över helgen, men ofta är det från veckodag till veckodag (tex tisdag till tisdag och torsdag till torsdag osv).

    Läsläxor behöver ofta göras flera gånger i veckan. Matten kan, för vissa barn, vara jobbig att bara ha vid ett tillfälle. Sedan har vi engelska som behöver förhöras flera gånger i veckan. För att ge några exempel.

    Har barnet dessutom aktiviteter mitt i veckan blir det tight att hinna med. Då är det ett uruselt barnperspektiv att inte ha viss läxläsning på helgen. Alla barn är olika och läxläsandet behöver naturligtvis läggas upp på det sätt som passar barnet. Och ÄR det nu ett barn som BEHÖVER läsa fyra gånger i veckan, ha två dagar på sig för matten och bli förhörd på engelskan fem dagar så förstör man mycket genom att minimera de möjliga dagarna tre dagar varannan vecka.

    Så jag håller alltså inte med dig :) Tvärtom anser jag att man brister i barnperspektiv genom att frånta barnet möjligheten att ha läxläsning med sin ena förälder och minimerar dagarna.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Griseknoen35 skrev 2018-06-11 15:44:15 följande:

    jag undrar hur skolan motiverar att eleverna ska göra läxor under helgerna... 


    Skolor i den åldersgruppen ger inte läxor enbart över helgen. Tror faktiskt inte de får det.

    MEN om barnet har läxa tisdag till tisdag tex, samt simskola på måndagen och fotbollsträning på onsdagen (som exempel), matteläxa och engelska torsdag till torsdag kan det vara så att BARNET behöver lite av tiden på helgen också. Det är ju inte bara läxa i ett ämne i mellanstadiet utan minst tre i veckan ofta. Ovh - någon dag i veckan kan det ju vara kul att leka med en kompis också? Är det bättre att man minimerar tiden för barnet att själv lägga upp sin löxläsning (med hjälp av föräldrarna) i den fart som passar barnet och låta barnet stressa med läxorna istället för att i lugn och ro kunna bli förhörd på engelska glosor tio minuter på lördag efter frukost eller läsa högt en kvart medans pappa plockar i disken?
Svar på tråden Utökat umgänge - veckodag?