• Anonym (Mamman)

Utökat umgänge - veckodag?

Mitt barn som går i mellanstadiet är hos sin pappa varannan helg fredag till söndag. Pappan har stämt mig på varannan vecka men Familjerätten har gjort sin utredning och rekommenderar utökat umgänge med en dag.

Pappan och jag är inte heller där ense utan han vill ha fredag till måndag och jag att han har torsdag till söndag varannan helg.

Jag tycker söndagskvällen betyder så mycket just när man är ensamstående med barn större delen av tiden. Det är då vi planerar veckan, läser läxor som glömts göras hos pappan och allmänt landar inför kommande vecka.

Samtidigt kan jag förstå pappan som tycker söndagarna blir stressiga.

Någon annan som haft denna fråga uppe eller har tankar kring dag att växla på vid umgänge?

• Svar på tråden Utökat umgänge - veckodag?
  • zdudmwml
    Brumma skrev 2018-06-11 16:47:19 följande:
    Och jag anser att det - ur ett barnperspektiv - kan vara bra att göra läxor med mer än en förälder/vuxen. Samt få lite extra tid på sig att göra dem.
    Skolor - i den åldern - ska inte ge läxor över helgen, men ofta är det från veckodag till veckodag (tex tisdag till tisdag och torsdag till torsdag osv).
    Läsläxor behöver ofta göras flera gånger i veckan. Matten kan, för vissa barn, vara jobbig att bara ha vid ett tillfälle. Sedan har vi engelska som behöver förhöras flera gånger i veckan. För att ge några exempel.

Har barnet dessutom aktiviteter mitt i veckan blir det tight att hinna med. Då är det ett uruselt barnperspektiv att inte ha viss läxläsning på helgen. Alla barn är olika och läxläsandet behöver naturligtvis läggas upp på det sätt som passar barnet. Och ÄR det nu ett barn som BEHÖVER läsa fyra gånger i veckan, ha två dagar på sig för matten och bli förhörd på engelskan fem dagar så förstör man mycket genom att minimera de möjliga dagarna tre dagar varannan vecka.

Så jag håller alltså inte med dig :) Tvärtom anser jag att man brister i barnperspektiv genom att frånta barnet möjligheten att ha läxläsning med sin ena förälder och minimerar dagarna.
    Sluta mansplaina tack. Jag vet vad barn, skolor och läxor innebär. Du får inte rätt bara för att du försöker förklara vad läxläsning är och fungerar. Herregud. Du får skaffa dig bättre argumentation. Har boendeföräldern svårt att räcka till får den planera annorlunda. Försöker man lägga sin brist på planering på umgängesförälder har man misslyckats rejält och framförallt saknar man barnperspektivet. Då handlar det om sin egen bekvämlighet och att någon annan får klä skott för sina egna tillkortakommande. Och nej, du behöver inte splaina om detta heller.

Det anser att du inte har därför att här handlar det om varannan helg. Hade det varit varannan vecka hade det varit en annan sak. Men det barn som bara träffar sin andre förälder max 20% av barnets tid har en mycket begränsad tid att umgås och lära känna föräldern. Den tiden är så otroligt värdefull så att kräva att göra vardagliga saker som läxor, då har man inget barnperspektiv.

Man fråntar inte barnen möjligheten att läsa läxor, herregud så larvigt. Den tillbringar trots allt 80% av sin vardag hos boendeföräldern.
  • Anonym (mami)

Håller med att det bästa ur barnsynpunkt vore att inte ha byten som hackar upp tillvaron på en helg, om man kan undvika. Umgänge fredag - måndag låter vettigare. Barnet går från ena förälderns hem på morgonen och går sedan hem till den andra föräldern. Skolan blir som en naturlig brytpunkt.

• Anonym (Förälder)

När vi hade återlämning söndagar så skulle barnet komma hit innan middag för att få en bra nedvarvning.

Så barnet kom senast 17 om jag inte minns helt fel.
    Längesen nu.

• Anonym (Mamman)
    Brumma skrev 2018-06-11 16:47:19 följande:

Och jag anser att det - ur ett barnperspektiv - kan vara bra att göra läxor med mer än en förälder/vuxen. Samt få lite extra tid på sig att göra dem.

Skolor - i den åldern - ska inte ge läxor över helgen, men ofta är det från veckodag till veckodag (tex tisdag till tisdag och torsdag till torsdag osv).

Läsläxor behöver ofta göras flera gånger i veckan. Matten kan, för vissa barn, vara jobbig att bara ha vid ett tillfälle. Sedan har vi engelska som behöver förhöras flera gånger i veckan. För att ge några exempel.

Har barnet dessutom aktiviteter mitt i veckan blir det tight att hinna med. Då är det ett uruselt barnperspektiv att inte ha viss läxläsning på helgen. Alla barn är olika och läxläsandet behöver naturligtvis läggas upp på det sätt som passar barnet. Och ÄR det nu ett barn som BEHÖVER läsa fyra gånger i veckan, ha två dagar på sig för matten och bli förhörd på engelskan fem dagar så förstör man mycket genom att minimera de möjliga dagarna tre dagar varannan vecka.

Så jag håller alltså inte med dig :) Tvärtom anser jag att man brister i barnperspektiv genom att frånta barnet möjligheten att ha läxläsning med sin ena förälder och minimerar dagarna.

Exakt så här. Jag försökte göra all läxor med barnet men det fungerade inte. För barnet. Det blev för mycket på en gång och för sent på kvällarna i de fall barnet behövde min hjälp vilket är de flesta gångerna.

Pappan har dessutom inte riktigt förmåga att hjälpa barnet med läxor ens när han försöker så det är en annan aspekt jag väger in. Får redan stötta upp och gå igenom sådant pappan har hjälp barnet med.

För mig handlar det om att lägga upp det på ett sätt som gör att jag har bästa möjligheten till ett bra föräldraskap i vardagen. Ett ansvar som jag tar helt själv.

Jag kan uppleva att föräldrar som väljer att plocka russinen ut kakan i sitt föräldraskap ofta ska curlas och argumentet som att ?han har ju så mycket mindre tid? används frekvent. Sällan ut ett barnperspektiv faktiskt.

För barnets skull tror jag det hade varit bättre med torsdag till söndag just för att pappan skulle få mer insyn i vardagen och skolan.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Förälder) skrev 2018-06-12 07:48:56 följande:

När vi hade återlämning söndagar så skulle barnet komma hit innan middag för att få en bra nedvarvning.

Så barnet kom senast 17 om jag inte minns helt fel.

Längesen nu.

Tyckte ni det fungerade bra? Hade måndagen funkat lika bra tror du?
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Mamman) skrev 2018-06-12 07:59:03 följande:
    Tyckte ni det fungerade bra? Hade måndagen funkat lika bra tror du?
    Söndagen var bäst.

Nu var barnet i förskoleålder så inte riktig skola.

Men jag hade inte tyckt att måndagen var bra.
    Ur barnperspektiv.
    Och det tyckte uppenbarligen inte familjerätten heller.
  • zdudmwml
    Anonym (Mamman) skrev 2018-06-12 07:58:04 följande:
    Jag kan uppleva att föräldrar som väljer att plocka russinen ut kakan i sitt föräldraskap ofta ska curlas och argumentet som att han har ju så mycket mindre tid används frekvent. Sällan ut ett barnperspektiv faktiskt.
    När deh handlar om varannan helg är det en realtitet. Tiden är mycket begränsad så du vägrar snarare inse det. Först då han haft ungefär lika mycket tid som dig men ändå skyllt på att tiden är begränsad kan man börja prata om att 'plocka russinen ur kakan'.
    För barnets skull tror jag det hade varit bättre med torsdag till söndag just för att pappan skulle få mer insyn i vardagen och skolan.
    Är det verkligen för barnet det bästa att även få söndagen upphackad i flyttar och väntan och den oro det skapar? Du argumenterar faktiskt bara för att det skulle vara bäst för främst dig men sen även pappan. Trots allt kan han få den där insynen i skolan oavsett om det är en fredag eller en måndag han har kontakt med skolan.

• zdudmwml
    Anonym (Förälder) skrev 2018-06-12 08:05:24 följande:
    Söndagen var bäst.

Nu var barnet i förskoleålder så inte riktig skola.

Men jag hade inte tyckt att måndagen var bra.
    Ur barnperspektiv.
    Och det tyckte uppenbarligen inte familjerätten heller.
    Familjerätten värderar inte veckodagar som att måndagar är skit och söndag är toppen utan de ser mer till helheten och vad som är minst illa.
    Som du ser i tråden tycker människor olika.

Vi har provat lite olika saker, måndagar har varit överlägset bäst i ett barnperspektiv av den enkla anledningen att barnen ska få hela sin helgvila. Flyttar innebär alltid att dagen blir upphackad och allt annat än vilsam för alla inblandade.
  • Anonym (.)

Exakt så här. Jag försökte göra all läxor med barnet men det fungerade inte. För barnet. Det blev för mycket på en gång och för sent på kvällarna i de fall barnet behövde min hjälp vilket är de flesta gångerna.

Pappan har dessutom inte riktigt förmåga att hjälpa barnet med läxor ens när han försöker så det är en annan aspekt jag väger in. Får redan stötta upp och gå igenom sådant pappan har hjälp barnet med.

För mig handlar det om att lägga upp det på ett sätt som gör att jag har bästa möjligheten till ett bra föräldraskap i vardagen. Ett ansvar som jag tar helt själv.

Jag kan uppleva att föräldrar som väljer att plocka russinen ut kakan i sitt föräldraskap ofta ska curlas och argumentet som att ?han har ju så mycket mindre tid? används frekvent. Sällan ut ett barnperspektiv faktiskt.

Men om han inte har förmåga hjälpa med läxor så är det ju dumt låta han har torsdag. Då är det bättre ni gör läxan på torsdag istället och han får en helg med sin pappa.

Hade du hellre velat ha varannan vecka? Hade det gått? Varför nekade du till det?du får det låta som han inte vill ha barnet mer men han ville ju ha varannan vecka? Det blev inte så så då förstår jag han vill "plocka russinen ur kakan"
  • Brumma
    zdudmwml skrev 2018-06-12 07:09:42 följande:

Sluta mansplaina tack. Jag vet vad barn, skolor och läxor innebär. Du får inte rätt bara för att du försöker förklara vad läxläsning är och fungerar. Herregud. Du får skaffa dig bättre argumentation. Har boendeföräldern svårt att räcka till får den planera annorlunda. Försöker man lägga sin brist på planering på umgängesförälder har man misslyckats rejält och framförallt saknar man barnperspektivet. Då handlar det om sin egen bekvämlighet och att någon annan får klä skott för sina egna tillkortakommande. Och nej, du behöver inte splaina om detta heller.

Det anser att du inte har därför att här handlar det om varannan helg. Hade det varit varannan vecka hade det varit en annan sak. Men det barn som bara träffar sin andre förälder max 20% av barnets tid har en mycket begränsad tid att umgås och lära känna föräldern. Den tiden är så otroligt värdefull så att kräva att göra vardagliga saker som läxor, då har man inget barnperspektiv.

Man fråntar inte barnen möjligheten att läsa läxor, herregud så larvigt. Den tillbringar trots allt 80% av sin vardag hos boendeföräldern.

Nej, jag mainsplainade inte - jag var tydlig i min förklaring. Jag har ingen aning om vad du vet eller inte vet eftersom du är en anonym person bakom ett intetsägande anonymt nick. Dessutom har några år på FL lärt mig att man ofta behöver vara övertydlig eftersom en hel del har svårt att läsa vad som skrivs istället för att läsa in egna åsikter mellan raderna.

Och jag hävdar inte att jag har rätt - jag har en ÅSIKT som jag framförde och till denna åsikten la jag fram argument. Du får gärna ha en annan åsikt men vet du - den är inte heller "rätt" bara för att den är din ;)

Nej, jag behöver inte skaffa mig bättre argumentation än att veckan bara har ett visst antal dagar och att vissa barn behöver helgen till läxläsning. Men du får gärna komma med bättre argument för ditt "den tiden är för värdefull för att göra läxor". JA, den tiden är värdefull - och då är vardagliga saker ÄN viktigare.

Ja, barnet är 80% av månaden hos boendeföräldern men varannan vecka är det strax över 40% som barnet INTE är där. Eftersom du vet hur läxor fungerar så vet du förmodligen att de återkommer varje vecka - skolan tar inte hänsyn till att barnet är vh hos sin andra förälder.

Så jag hävdar fortfarande att man totalt saknar barnperspektiv om man fråntar barnet rätten/möjligheten att läsa läxor med båda föräldrarna (jag anser även att man fråntar ngt viktigt från relationen barn/förälder) :)

Du måste inte hålla med. Vi får ha olika åsikter ;)
Svar på tråden Utökat umgänge - veckodag?