zdudmwml skrev 2018-06-12 07:09:42 följande:
Sluta mansplaina tack. Jag vet vad barn, skolor och läxor innebär. Du får inte rätt bara för att du försöker förklara vad läxläsning är och fungerar. Herregud. Du får skaffa dig bättre argumentation. Har boendeföräldern svårt att räcka till får den planera annorlunda. Försöker man lägga sin brist på planering på umgängesförälder har man misslyckats rejält och framförallt saknar man barnperspektivet. Då handlar det om sin egen bekvämlighet och att någon annan får klä skott för sina egna tillkortakommande. Och nej, du behöver inte splaina om detta heller.
Det anser att du inte har därför att här handlar det om varannan helg. Hade det varit varannan vecka hade det varit en annan sak. Men det barn som bara träffar sin andre förälder max 20% av barnets tid har en mycket begränsad tid att umgås och lära känna föräldern. Den tiden är så otroligt värdefull så att kräva att göra vardagliga saker som läxor, då har man inget barnperspektiv.
Man fråntar inte barnen möjligheten att läsa läxor, herregud så larvigt. Den tillbringar trots allt 80% av sin vardag hos boendeföräldern.
Nej, jag mainsplainade inte - jag var tydlig i min förklaring. Jag har ingen aning om vad du vet eller inte vet eftersom du är en anonym person bakom ett intetsägande anonymt nick. Dessutom har några år på FL lärt mig att man ofta behöver vara övertydlig eftersom en hel del har svårt att läsa vad som skrivs istället för att läsa in egna åsikter mellan raderna.
Och jag hävdar inte att jag har rätt - jag har en ÅSIKT som jag framförde och till denna åsikten la jag fram argument. Du får gärna ha en annan åsikt men vet du - den är inte heller "rätt" bara för att den är din ;)
Nej, jag behöver inte skaffa mig bättre argumentation än att veckan bara har ett visst antal dagar och att vissa barn behöver helgen till läxläsning. Men du får gärna komma med bättre argument för ditt "den tiden är för värdefull för att göra läxor". JA, den tiden är värdefull - och då är vardagliga saker ÄN viktigare.
Ja, barnet är 80% av månaden hos boendeföräldern men varannan vecka är det strax över 40% som barnet INTE är där. Eftersom du vet hur läxor fungerar så vet du förmodligen att de återkommer varje vecka - skolan tar inte hänsyn till att barnet är vh hos sin andra förälder.
Så jag hävdar fortfarande att man totalt saknar barnperspektiv om man fråntar barnet rätten/möjligheten att läsa läxor med båda föräldrarna (jag anser även att man fråntar ngt viktigt från relationen barn/förälder) :)
Du måste inte hålla med. Vi får ha olika åsikter ;)