• Anonym (Adam)
    Äldre 11 Jun 11:43
    3835 visningar
    7 svar
    7
    3835

    Adoptera flickvännens syster

    Hej! Jag har ett problem och vet inte i vilken ände jag ska börja. Min sambo (mamma till Mina barn) har en 16 årig lillasyster som bor hos deras mamma, mamman har alkohol missbruk och systern vägrar vara hemma, skiter i skolan, rymmer, umgås med fel folk. Familjen är redan iblandad med soc då situationen inte är hållbar men inget händer. Nu vill vi att systern ska bo hos oss då hon behöver komma hemifrån och faktiskt beter sig bra här hos oss. Vi har ordnat rum till henne och kommer behandla henne som våran egen med tydliga regler och respekt. Här hemma måste man förtjäna tillit, vill man hänga med kompisar på helgerna? Fine men bestämd tid ska du vara hemma och alltid kontaktbar osv. Vi har 3 egna barn som älskar sin moster (alla under 3) hur är det rent lagmässigt? Som jag förstår får vi inte bli foster föräldrar då vi har för små barn... vi är även ganska unga (25 & 28) men visst måste vilken myndighet som helst tycka att det är bättre hon bor med din egen familj? Än att skeppa iväg henne till fosterhem någon annanstans? Var börjar vi? Kommer det bli enklare om vi gifter oss?

  • Svar på tråden Adoptera flickvännens syster
  • Äldre 11 Jun 11:47
    #1

    Det rör sig om två år, sen är hon myndig. Bågon adoption eller annat behövs inte.

    Är alla inblandade överrens, ni, föräldrarna och hon är det bara att hon flyttar hem till er.

  • Anonym (Adam) Trådstartaren
    Äldre 11 Jun 11:49
    #2
    Kjell2 skrev 2018-06-11 11:47:05 följande:

    Det rör sig om två år, sen är hon myndig. Bågon adoption eller annat behövs inte.

    Är alla inblandade överrens, ni, föräldrarna och hon är det bara att hon flyttar hem till er.


    Så soc kommer bara släppa ?ärendet? om hon flyttar? Vi blir inte utredda som lämpligt boende? Då kommer vi inte kunna göra något åt henne rent lagmässigt? Tex få info från skola, sjukvård osvosv då vi inte är förmyndare?
  • Äldre 11 Jun 11:58
    #3
    Anonym (Adam) skrev 2018-06-11 11:49:44 följande:
    Så soc kommer bara släppa ?ärendet? om hon flyttar? Vi blir inte utredda som lämpligt boende? Då kommer vi inte kunna göra något åt henne rent lagmässigt? Tex få info från skola, sjukvård osvosv då vi inte är förmyndare?
    Ni bör ha en dialog med soc men har svårt att se varför de skulle säga nej. Med en fullmakt från föräldrarna kan ni få info från skolan odyl. Annars får väl föräldrarna begära ut och skicka till er.

    Ta ett snack med soc, förklara ert upplägg och fråga om det är ok.


  • Äldre 11 Jun 12:51
    #4

    Vidare: Soc kommer nog inte släppa ärendet men så länge skolgång mm funkar så finns det ingen anledning att göra något.

    Vill hon bo hos er och kommer hon acceptera era regler?

  • punkts­lash
    Äldre 11 Jun 13:05
    #5

    Vad säger föräldrarna om att systern ska bo hos er?

  • Äldre 11 Jun 13:59
    #6

    När man är 16 får man skriva sig varman vill. Vill hon bo hos er och ni också vill det så finns det ingenting direkt att sätta emot. 

    Soc kommer säkert vilja ha ett öga på henne ändå.


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (Barns­ekrete­rare)
    Äldre 21 Jun 18:24
    #7
    Kjell2 skrev 2018-06-11 11:47:05 följande:

    Det rör sig om två år, sen är hon myndig. Bågon adoption eller annat behövs inte.

    Är alla inblandade överrens, ni, föräldrarna och hon är det bara att hon flyttar hem till er.


    Barn får inte tas emot i enskilt hem för sk. stadigvarande vård och fostran utan medgivande från socialnämnden. För att kunna ha systern boende hos sig behöver vårdnadshavaren ansöka hos socialtjänsten om en medgivandeplacering. Är inte omöjligt att de blir godkänd men är i gränszonen utifrån den låga åldersskillnaden.
Svar på tråden Adoptera flickvännens syster