• Kroken

    Ta in kaninerna över vintern?

    Vi har två kaniner, en hona och en kastrerad hane, som bor ute. Vi skaffade dem förra sommaren då de var ungar så de är lite över ett år nu. De har bott ute hela tiden. Tyvärr så har vi förlorat lite av närheten med kaninerna under detta år. De är lite svåra att hantera och klappa, går bara när de matas och ibland när de ligger och vilar. Nu tänker jag att vi tar in kaninerna till hösten (vet att det inte ska bli kallt ute och att det ska vara max 10 graders tempskillnad när de tas in) så kanske vi kan få de hanterbara och ?mysiga? igen. Vi har ett stort kök där de kommer få springa fritt när vi är hemma. Tyvärr får det inte plats någon 120-bur där. Om vi ställer buren på annat håll tänkte jag utöka buren med kompostgaller. Vi har två katter och jag vet inte om jag vågar ha kaninerna fritt även när vi inte är hemma. Annars skulle en lösning vara en mindre bur på 1m, för det får plats i köket, och sen ha den öppen hela tiden så de kan skutta in och ut hela dagarna som de vill.

    Svamligt inlägg, jag vet! Men någon som har tips och idéer? Erfarenheter av liknande?

  • Svar på tråden Ta in kaninerna över vintern?
  • AndreaBD

    Vi hade också två kaniner som var ute, men det är några år sedan. Jag minns att vi då läste på lite om det där med ute och inne, och vad jag minns var att man egentligen måste bestämma sig . Om man kör ute, så får de vara ute även på vintern. Man får inte ha dem inne ibland, eftersom de måste få vinterpäls för att klara vara ute. Och utan att minnas detaljerna nu - grovt sagt så finns det väl risk att de fryser, blir sjuka, kanske dör, om man inte är konsekvent där.

    Iofs kan man ju tänka sig att det inte kan vara någon större fara om de då bara är ute om det är tillräckligt varmt ute, men då måste man verkligen ta reda på lite mera exakt hur man ska göra då. Det vet jag inte.

  • Kroken
    AndreaBD skrev 2018-06-11 13:46:33 följande:

    Vi hade också två kaniner som var ute, men det är några år sedan. Jag minns att vi då läste på lite om det där med ute och inne, och vad jag minns var att man egentligen måste bestämma sig . Om man kör ute, så får de vara ute även på vintern. Man får inte ha dem inne ibland, eftersom de måste få vinterpäls för att klara vara ute. Och utan att minnas detaljerna nu - grovt sagt så finns det väl risk att de fryser, blir sjuka, kanske dör, om man inte är konsekvent där.

    Iofs kan man ju tänka sig att det inte kan vara någon större fara om de då bara är ute om det är tillräckligt varmt ute, men då måste man verkligen ta reda på lite mera exakt hur man ska göra då. Det vet jag inte.


    Ja den biten har jag koll på Vet vad som gäller om jag vill ha de ute resp inne etc.

    Tänkte mer på hur jag gör det bra inne för dem? Det har n stor uteblir med tillhörande rastgård.
Svar på tråden Ta in kaninerna över vintern?