• Äldre 11 Jun 13:32
    8585 visningar
    23 svar
    23
    8585

    Utländsk surrogatmamma ska föda i Sverige

    Hej

    Detta inlägg kanske inte helt hör hemma i tråden ?adoption?, men jag kör i alla fall.

    Jag och min fru kommer att skaffa barn med en surrogatmamma från Ryssland via en klinik där. Någon månad efter inseminationen visade det sig att der blir tvillingar. Ägget kommer från en äggbank i Ryssland så varken min fru eller surrogatmamman är biologisk mor till barnen, äggen är befruktade av mig.

    Nu är det en och en halv månad kvar till nedkomst och vi har beslutat att låta surrogatmamman komma till Sverige och föda.

    Det är ju inte så lätt att få svar från svenska myndigheter vad som gäller i denna situation. Jag ska just vända mig till en jurist för att utröna vad som gäller.

    Surrogatmödraskap är olagligt i Sverige och om jag förstått det rätt är det kriminellt om det skett mot ersättning. Är det någon som har någon kunskap runt detta?

    När barnen föds här i Sverige så skrivs automatiskt den födande kvinnan som mor, och jag kommer att skrivas in som far. Hon är ju inte mor till barnen biologiskt och hon har inget intresse av att vara deras mamma. Efter födseln vill hon åka hem till sina egna barn i Ryssland. Finns det någon möjlighet för henne att inte skrivas in som mor? Min fru kommer bli deras mamma. Jag föreställer mig att hon kommer att behöva adoptera den för att bli mamma juridiskt. Är det någon som har idéer om hur detta ska gå till? Är det problematiskt att ta bort surrogatmamman som barnets mor?

    1000 frågor snurrar just nu. Jag är tacksam för all input jag kan få runt detta. Om någon har tips på en jurist eller advokat i Stockholm som är insatt i denna typ av frågor får ni gärna tipsa mig.

    Jag förstår att det är kontroversiellt med surrogatföräldraskap och jag kan förstå dem som är mot det. Jag hoppas dock att slippa en diskussion om detta i tråden. Vi har snart två små bäbisar och jag vill ge dem och oss den bästa möjliga starten.

    Tack på förhand

  • Svar på tråden Utländsk surrogatmamma ska föda i Sverige
  • Äldre 11 Jun 13:44
    #1
    +3

    Inte för att vara den som är den men.. borde ni inte kollat upp det här INNAN ni satte igång projektet?

  • Äldre 11 Jun 13:53
    #2

    Vem skulle skrivas in som mor om inte den ryska kvinnan då?

    Svårt att ha två nyfödda utan en mor...

    Din fru blir som du säger nog tvungen att adoptera barnen, så var det för en kollega till mig som också använde surrogatmamma, men hon födde inte här i Sverige utan utomlands.

  • Äldre 11 Jun 15:46
    #3

    Hon som föder i Sverige blir automatiskt mamma. Du och hon kan skriva på papper att du är pappa innan födseln och det rekommendersr jag verkligen i er situation. När barnet är fött måste hon avsäga sig vårdnad och föräldraskap och din fru närståendeadoptera. Det kan ta ganska lång tid och säkert väntetid för henne.

    Tycker ni ska skippa detta med surrogat. Det är ju inte din frus ägg utan du och denna kvinna har skaffat barn och din fru ska adopteta det. Det blir tillräckligt komplicerat så men inte olagligt iaf.

    Hon kan åka till ryssland och du tar barnen under tiden ifall hon skriver på adoptionspappwr sedan och du också har vårdnad om barnen (fixa innan de föds).

  • Äldre 11 Jun 15:51
    #4
    -1 +4

    Surrogatmödraskap är inget annat än handel med kvinnokroppar. Förkastligt, och visar på en fruktansvärd kvinnosyn.

  • Äldre 11 Jun 17:40
    #6

    Surrogatmamman kommer skrivas som mamma, och får ange att du är pappan. Hon skriver över vårdnaden på dig, sen får din fru adoptera barnen. 

  • Äldre 11 Jun 18:06
    #7
    Gnuttee skrev 2018-06-11 17:37:57 följande:

    Jaha o vi skattebetalare sk betAla förlossningsvården.....


    Ja det gör vi ju med alla barn som föds, varför skulle det vara konstigt?
  • Äldre 11 Jun 18:57
    #8
  • Äldre 11 Jun 19:31
    #9
    Anna74a skrev 2018-06-11 18:06:12 följande:

    Ja det gör vi ju med alla barn som föds, varför skulle det vara konstigt?


    Dock tror jag inte surrogatmamman omfattas av det. TS (antar jag) kommer behöva betala för förlossningen.
  • Äldre 11 Jun 20:13
    #10

    Tack för alla konstruktiva svar!

    Vet inte hur man get induella svar. Här kommer återkoppling på några frågor som ställts.

    Ja, vi har fixat visum och hon är snart här.

    Vi inser att vi kommer att få betala för förlossningen och sjukhuskostnaden själva. Det räcker inte med att jag som far är Svensk i detta fall.

  • Äldre 11 Jun 20:23
    #11
    Vidar Sthlm skrev 2018-06-11 20:13:37 följande:

    Tack för alla konstruktiva svar!

    Vet inte hur man get induella svar. Här kommer återkoppling på några frågor som ställts.

    Ja, vi har fixat visum och hon är snart här.

    Vi inser att vi kommer att få betala för förlossningen och sjukhuskostnaden själva. Det räcker inte med att jag som far är Svensk i detta fall.


    Gällande dina frågor i TS.

    Surrogatmödrarskap är inte olagligt i Sverige, det är inte lagligt heller - det är helt enkelt inte reglerat i svensk lag. Dock, även om det inte finnd något uttryckligt förbud mot surrogatmödraskap så är det trots det inte är tillåtet inom hälso- och sjukvården. Men det är inget kriminellt alltså, än så länge.

    Nej, det finns inge möjlighet att kvinnan inte skrivs in som barnets mamma. Det går inte att komma runt. Så det ni behöver ta reda på är processen av att din partner adopterar barnet och kvinnan godkänner det. En del länder har olika regler kring det, så ni låste kolla upp om Ryssland har några sådana regler gällande hur det ska gå till eftersom det också kan påverka, inte bara hur processen ser ut i Sverige.
Svar på tråden Utländsk surrogatmamma ska föda i Sverige