• Anonym (Trådstartaren)

Orkar inte jobba mer, klarar inte av hamsterhjulet

Jag orkar inte jobba mer. Känner mig otroligt lat och svag som människa, man ska ju klara det. "Alla" andra klarar det och får det att se så lätt ut. Men jag orkar inte och mår dåligt. Gråter ofta över det här. Det händer att jag till och med går och låser in mig på toan på jobbet för att gråta eller går iväg ensam på en promenad på lunchen och gråter. Ibland går jag förbi barnens dagis på lunchen i hopp om att se dem när de är utomhus på gården där.

Har alltid haft svårt att trivas med livet när det varit en massa rutiner och måsten. Redan i grundskolan verkade jag tycka vardagen var lite jobbigare än andra. På loven mådde jag så bra, särskilt på sommarloven. Det var helt underbara tider, som det säkert var för de flesta. Men redan när det var flera veckor kvar tills skolan skulle starta igen började jag drömma mardrömmar om att lovet var slut och kände en gnagande ångest över att skolan snart skulle börja igen. Detta trots att jag inte hade det svårt studiemässigt eller var mobbad på något sätt, utan hade bra vänner där.

Jag har studerat på universitet (både kurser och program) och jobbat med flera olika saker men jag trivs inte någonstans. Det är inte arbetsuppgifterna eller studieämnena i sig det handlar om utan rutiner och måsten. Hamsterhjulet. Klarar inte av hamsterhjulet. Får panik och känner mig fångad. Känner mig som en slav eller en arbetsmyra i myrstacken. Folk skyndar iväg på mornarna dödströtta och i sina egna tankar, och samma sak på vägen hem på kvällen. Det känns som jag lever i en zombievärld. Vet inte om ni förstår hur jag menar. 

Dessutom saknar jag barnen och vill egentligen inte att de ska gå på dagis alls, i alla fall inte inte yngsta, och jag vill definitivt inte ha dem där på heltid som det är idag. Det känns fruktansvärt att lämna dem där när de är ledsna och gråter, som de gör ibland. Jag saknar dem hela dagarna och känner att jag missar deras uppväxt.

Min man gör absolut lika mycket i hemmet och med barnen som jag gör, så det är inte där problemet ligger. Han tycker dock inte att det är jobbigt att jobba på det sättet jag tycker utan han gillar att arbeta och kan längta tillbaka till jobbet lite efter semestern och känner ingen ångest inför måndagar.

Vad gör man? Någon som känner igen sig? Jag har testat att jobba deltid och det hjälpte inte. Det var såklart skönt att ha lite mer fritid varje dag men det fick mig inte att må bättre eftersom rutinerna, måstena och hamsterhjulet ändå fanns där. 

• Svar på tråden Orkar inte jobba mer, klarar inte av hamsterhjulet
  • Meriall

Hur mkt tjänar din man? Kan du vara hemmamamma eller arbeta kanske en dag i veckan typ? Det är ju mkt mindre jobbigt än att jobba kortare tid varje dag.

Kan du jobba hemifrån med ngt på kvällen när barnen somnat (tex översättning) och vara hemma?

• Anonym (Puts)

Det är dags att putsa till sig tror jag.
    Du är ännu ung, det framgår ju när du berättar att du har dagisbarn.

Jag har jobbat fysiskt i snart 40 år och har aldrig ens varit i närheten av det gnället som du framför i din ts.

Skärp dig ts!
    Eller köp en lott.

• Anonym (J)
    Anonym (Puts) skrev 2018-06-11 20:00:32 följande:

Det är dags att putsa till sig tror jag.

Du är ännu ung, det framgår ju när du berättar att du har dagisbarn.

Jag har jobbat fysiskt i snart 40 år och har aldrig ens varit i närheten av det gnället som du framför i din ts.

Skärp dig ts!

Eller köp en lott.

Gnäll?
  • Anonym (Zxc)

"Alla" andra klarar det och får det att se så lätt ut"

Jag tror att detta tankesätt gör det ännu jobbigare för dig. Av de där "alla" är det väldigt många där arbetet tar nästan allt, och vi fattar att det behöver vara så om man ska stoppa mat i munnen. Underskatta inte andras slit. Särskilt ensamstående föräldrars jobbtillvaro. Gå i terapi för din missnöjda inställning till naturliga måsten om du inte kan vara hemmafru.

• Anonym (Trådstartaren)
    Meriall skrev 2018-06-11 19:56:01 följande:

Hur mkt tjänar din man? Kan du vara hemmamamma eller arbeta kanske en dag i veckan typ? Det är ju mkt mindre jobbigt än att jobba kortare tid varje dag.

Kan du jobba hemifrån med ngt på kvällen när barnen somnat (tex översättning) och vara hemma?

Ekonomiskt skulle det nog funka för mig att vara hemmamamma, maken tjänar tillräckligt. Men det känns så osäkert och utsatt om det skulle hända något som gjorde att hans inkomst försvann eller minskade. Är jag hemma på det sättet tjänar jag ju inte heller in någon pension. Annars hade det nog varit idealiskt för mig att vara hemmamamma. Mådde otroligt bra och var så nöjd med livet under föräldraledigheterna.

Att jobba hemifrån hade jag gärna testat i alla fall, för att se om det kändes bättre, men vet inte riktigt hur man skulle hitta ett sånt jobb. Tyvärr har jag inte tillräckliga kunskaper i något språk för att jobba med översättning eller så. Men jag ska absolut undersöka möjligheterna kring jobb hemifrån lite mer i alla fall. 
  • Anonym (Puts)
    Anonym (J) skrev 2018-06-11 20:04:20 följande:
    Gnäll?
    Ja, gnäll.
  • Anonym (Samma)

Jag känner likadant. Jag tror att vi är många som känner oss som slavar fast vi har stimulerande, givande arbeten. Det enda jag kan komma på att göra är att skaffa sig ett jobb där man inte har fasta arbetstider och där man bestämmer över sina egna arbetsuppgifter. På det sättet klarar jag av vardagen bättre i alla fall. I perioder jobbar jag mindre, i andra mer.

• Anonym (Maria)

Jag känner samma sak. Har dessutom ett meningslöst jobb på ett större företag där alla andra verkar tycka att jobbet är Sååå intressant när det bara handlar om att dra in pengar till rika gubbar. Det ska göras rapporter om allt och statistik om allt och det är specifika datum man ska ta fram detta och jag bara fattar inte hur alla lyckas ha koll på när allt ska göras. Jag orkar inte hänga med i rutinerna. Jag vill ha ett jobb men jag orkar inte med detta meningslösa skit.

Svar på tråden Orkar inte jobba mer, klarar inte av hamsterhjulet