• JohannaSaGo

    När vet man att barnet inte behöver dagsvilan mer =)

    Sonen är nu 21 månader. 


    Han sover nu cirka 20-07 om nätterna :) 

    På dagarna sover han cirka 1h-1,5h. (på dagis vill dom inte väcka honom oavsett vad föräldrar säger) iallafall... 

    Vi har märkt ett tag tillbaka att det tar cirka 30-40min att söva sonen på natten, till skillnad från förut då det kanske tog 15-20min.

    Så vi kortade ner vilan till 1h max, Vilket funkat rätt Okej =) 

    Men vi märker att sonen däremot har svårt att somna vid vilan nu istället. 


    Protest och svårsövd. 


     


    (undantag om man te.x varit och badat en hel förmiddag, då slocknar han som en stock =) 


     


    Vi lät sonen "bestämma" nu i 2 dagar, då han blev jätte ledsen och verkade pigg. Ville verkligen inte sova =) 


    Det gick rätt bra.. han verkade glad och pigg resterande av dagen, (vi gjorde inte värsta aktiviteterna den dagen heller) men sen däckade han i soffan redan 18:00 och vaknade vid 06:00 på morgonen, ..

    likadant där.. då var han vaken hela dagen, däckade vid 17 istället :P


     


    Så vi märker ju att han behöver sin vila ett bra tag till.. men frågan är om det bara är att envisas med att söva honom? Aktivera rejält på förmiddagen bara?


     


    Eller ska man avvänja vilan? 

  • Svar på tråden När vet man att barnet inte behöver dagsvilan mer =)
  • Anonym (Anonym)

    Jag har precis sökt info kring detta själv och man kan säga att man märker det om läggningarna börjar bli besvärliga, om han börjar vakna på natten eller vaknar för tidigt. Då kan det vara dags, men det blir ändå en period där han kan gå från dag till dag att han ibland ändå behöver sin dagvila.

Svar på tråden När vet man att barnet inte behöver dagsvilan mer =)