• fanola

    Hur ofta äter din 3-månaders på natten?

    Hej alla föräldrar!

    Har en fråga jag undrar om ni kan svara på, hur ofta äter erat barn under natten?

    När min son föddes hade han gulsot (vilket tog 3 månader att bli av med) så han var tvungen att äta minst var 3:e timme. Under natten vaknade han då varannan timme av sig självt.

    Nu är han 3 1/2 månad och ibland får ja väcka honom på natten efter 7 timmars sömn..

    Är det ovanligt, tycker alla säger att deras barn äter så himla ofta då fortfarande..

    Blir lite orolig men han är iaf väldigt glad så tror inte han mår dåligt av att äta så sällan!

  • Svar på tråden Hur ofta äter din 3-månaders på natten?
  • Iowhannah

    Om ni inte längre måste mata var tredje timme så ser jag ingen anledning till att väcka heller. Låt ungen sova, han säger nog till när det är dags för mat :)

    Vi var också tvungna att mata var tredje timme i början men när bvc såg att han gick upp i vikt så fick han börja reglera själv och när han var runt tre månader så sov han 6-7 timmar i sträck.

  • Missjag

    Min 4 månaders äter ännu var varannan/var 3:e timme dygnet runt. På sin höjd sover han 4h på natten i sträck, ibland. 6-7h sammanhängande sömn låter underbart, haha! :)

  • GAndrea

    Första barnet åt kl 22 och 06 vid 4 månader. Sov hela tiden där emellan. Men ville upp för dagen vid 06.

    Andra barnet, 3 månader nu, äter 22, 01, 03.30 (Nu alltså ;) ) och 06. Vid sista matningen brukar hon sova till 07 eller 08.

    Flaskmatade båda

  • Jsv17

    Precis så där var min lilla kille vid 3mån då han gick upp i vikt och var pigg och glad annars fick jag tom rådet från bvc att låta honom sova. Så satte en egen max-gräns på 8tim, och behövde faktiskt aldrig väcka honom, utan kom vi nära nån gång vaknade han av sig själv. Nu är han 6mån och sover jättebra, 20-06, och det har bara blivit bättre och bättre från 3mån och nu låter jag ju honom givetvis sova så länge han vill då han klarat de nu

    Njut, vi har haft tur! Och man vet aldrig hur länge det varar de kan komma in i nån period när de sover jättedåligt så jag passar på att sova nu när jag kan


    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • fanola
    Iowhannah skrev 2018-06-11 23:42:23 följande:

    Om ni inte längre måste mata var tredje timme så ser jag ingen anledning till att väcka heller. Låt ungen sova, han säger nog till när det är dags för mat :)

    Vi var också tvungna att mata var tredje timme i början men när bvc såg att han gick upp i vikt så fick han börja reglera själv och när han var runt tre månader så sov han 6-7 timmar i sträck.


    Ja du har nog helt rätt, ska inte vara så orolig!
  • fanola
    Missjag skrev 2018-06-12 03:35:10 följande:

    Min 4 månaders äter ännu var varannan/var 3:e timme dygnet runt. På sin höjd sover han 4h på natten i sträck, ibland. 6-7h sammanhängande sömn låter underbart, haha! :)


    Haha jaa de är ju fakstiskt rätt skönt! Men har man inget att oroa sig för så skaffar man sig!
  • fanola
    GAndrea skrev 2018-06-12 03:43:58 följande:

    Första barnet åt kl 22 och 06 vid 4 månader. Sov hela tiden där emellan. Men ville upp för dagen vid 06.

    Andra barnet, 3 månader nu, äter 22, 01, 03.30 (Nu alltså ;) ) och 06. Vid sista matningen brukar hon sova till 07 eller 08.

    Flaskmatade båda


    Så olika de kan vara! Men ja lugnar mig lite nu..

    Hur funkade amningen för er, de va inte så att produktionen blev mindre om de inte äter så ofta på natten?
  • fanola
    Jsv17 skrev 2018-06-12 07:09:57 följande:

    Precis så där var min lilla kille vid 3mån då han gick upp i vikt och var pigg och glad annars fick jag tom rådet från bvc att låta honom sova. Så satte en egen max-gräns på 8tim, och behövde faktiskt aldrig väcka honom, utan kom vi nära nån gång vaknade han av sig själv. Nu är han 6mån och sover jättebra, 20-06, och det har bara blivit bättre och bättre från 3mån och nu låter jag ju honom givetvis sova så länge han vill då han klarat de nu

    Njut, vi har haft tur! Och man vet aldrig hur länge det varar de kan komma in i nån period när de sover jättedåligt så jag passar på att sova nu när jag kan


    Ja jag har väl satt den gränsen på 5 timmar förut men får nog dra lite på den, 7 timmar är ju fakstiskt okej om han tycker de!

    Haha jaa de är bara att njuta på, man vet aldrig vad som väntar nästa dag!
  • reptilina

    Min tjej är 3m 3v nu, och sover mellan 22-23 och 04 (en riktigt bra natt till 06), sedan i ungefär två timmar till innan det är dags för nästa matning. Jag tycker att det börjar bli jobbigt, men BVC sade att det var jättebra att hon kan sova 5-6 h i stöten.

    Sen är det ju en annan fråga att man själv inte går och lägger sig direkt efter att hon somnat, men det är ju egentligen bara min huvudvärk om jag blir trött av det.

    Ammar bara. Upplevde att hon kunde sova längre på natten när jag också stöttade matningen med flaska, men sedan 2-3 veckor ratar hon flaskan med ett fnys.

Svar på tråden Hur ofta äter din 3-månaders på natten?