• LukasVincent

    Önskar snabb hjälp ang. VAB!

    Hej på er!

    Jag har en 1-åring hemma och är gravid i vecka 28. Jag har fått stora problem med foglossning. Jag klarar inte längre av att ta hand om min lilla till fullo ensam, utan behöver hjälp med att lyfta henne med mera.

    Läkare, BM och sjukgymnast säger alla att jag måste sjukskrivas. Problemet är att min man inte kan vara hemma från jobbet. Han har fyra veckor kvar till semester.

    Hur göra? Min mamma har erbjudit sig att komma och bo hos oss och hjälpa mig. Är det då smartast att jag blir sjukskriven, maken jobbar och min mamma ansöker om VAB?

    Tacksam för hjälp!

  • Svar på tråden Önskar snabb hjälp ang. VAB!
  • violis

    Om din mamma är pensionär förlorar hon ju ingen arbetsinkomt för att hjälpa dig och kan alltså inte få ut VAB...( däremot. Kan hon ju såklart hjälpa till )

  • LukasVincent

    Det är ju sant. Men funkar det att min mamma hjälper mig, jag är sjukskriven och min man jobbar?

    Jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till annars?

  • Mortiscia
    LukasVincent skrev 2018-06-12 00:25:28 följande:

    Hej på er!

    Jag har en 1-åring hemma och är gravid i vecka 28. Jag har fått stora problem med foglossning. Jag klarar inte längre av att ta hand om min lilla till fullo ensam, utan behöver hjälp med att lyfta henne med mera.

    Läkare, BM och sjukgymnast säger alla att jag måste sjukskrivas. Problemet är att min man inte kan vara hemma från jobbet. Han har fyra veckor kvar till semester.

    Hur göra? Min mamma har erbjudit sig att komma och bo hos oss och hjälpa mig. Är det då smartast att jag blir sjukskriven, maken jobbar och min mamma ansöker om VAB?

    Tacksam för hjälp!


    Varför kan din man inte vara hemma? Han kan ju VAB:a.
  • Ms H
    LukasVincent skrev 2018-06-12 00:41:23 följande:

    Det är ju sant. Men funkar det att min mamma hjälper mig, jag är sjukskriven och min man jobbar?

    Jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till annars?


    Ja, ingen kommer att protestera över den lösningen.
  • IsabelleLi

    Ja, det går bra att hon "Vabbar".
    Om du blir sjukskriven från föräldraledighet så måste du kunna uppge vem som istället vårdar barnet. Det är det enda som FK bryr sig om i sin bedömning. Som andra har skrivit så har din mamma inte rätt till ersättning från FK när hon vårdar ditt barn, men det spelar ingen roll. 

  • Fosse

    Dina mamma kan inte ta ut VAB som pensionär, men hon kan väl komma och hjälpa dig iaf? Eller missförstår vi din fråga?

  • LukasVincent

    Tack för era svar!!

    Min mamma är här nu och hjälper mig. Himla tur är väl det, för foglossning var visst ingen dans på rosor alls... Jag är föräldraledig nu, men kommer att be om sjukskrivning månaden innan BF (augusti). Då ska mamsen bort och gubben min jobbar egentligen.

  • Sonnet
    LukasVincent skrev 2018-06-15 21:39:37 följande:

    Tack för era svar!!

    Min mamma är här nu och hjälper mig. Himla tur är väl det, för foglossning var visst ingen dans på rosor alls... Jag är föräldraledig nu, men kommer att be om sjukskrivning månaden innan BF (augusti). Då ska mamsen bort och gubben min jobbar egentligen.


    Men vem ska ta hand om barnet då? Du får ingen sjukpenning om du tar hand om barnet.
  • Iowhannah
    Mortiscia skrev 2018-06-12 08:21:17 följande:

    Varför kan din man inte vara hemma? Han kan ju VAB:a.


    Undrar jag med. Vad är det för jobb man absolut inte kan vara hemma ifrån?
  • Alexi

    Men din man kan ju vabba redan nu, det är ju inte relevant att det är en månad kvar till semestern.

  • LukasVincent

    Min man är en offentlig person. Det han har kvar på jobbet innan semestern måste blir klart och kan inte göras av någon annan.

    Mår verkligen skit för detta! Jag fixar inte ena ICA MAXI nu. Och jag får be om hjälp hela tiden. Vet inte vilket som är värst. Det psykiska - dåligt samvete över att inte kunna ta hand om sitt egna barn så som man vill, oro och det uppenbara fysiska.

    Men som sagt är mamma hos oss nu och är helt underbar! Men mitt dåliga samvete blir inte direkt bätte. Men jag är otroligt tacksam!

    Ska bli såå skönt när lillen kommer ut till världen!

  • Sonnet

    Skönt att du får hjälp!

    Men som sagt, när varken din mamma eller man kan hjälpa dig med barnet kan du inte vara sjukskriven med sjukpenning och ändå fortsätta ta hand om ditt barn.

Svar på tråden Önskar snabb hjälp ang. VAB!