• Anonym (Aldrig okej)

Någon som sett mobbing på nära håll?

Och vad handlade det om?

• Svar på tråden Någon som sett mobbing på nära håll?
  • Anonym (Mobbade tjejen)

Har själv blivit mobbad så ja. Men orkar helst inte gå in på hur det gick till eller vad det handlade om om. Vill helst glömma, men det kan jag tyvärr inte. Längtar verkligen tills jag fullt ut kan lägga detta bakom mig, komma över det och gå vidare i livet, om jag nu någonsin lyckas med det men det hoppas jag.

• Anonym (Aldrig okej)
    Anonym (Mobbade tjejen) skrev 2018-06-12 05:14:08 följande:

Har själv blivit mobbad så ja. Men orkar helst inte gå in på hur det gick till eller vad det handlade om om. Vill helst glömma, men det kan jag tyvärr inte. Längtar verkligen tills jag fullt ut kan lägga detta bakom mig, komma över det och gå vidare i livet, om jag nu någonsin lyckas med det men det hoppas jag.

Du är inte hon Trelleborgstjejen som varit i TV?
    Anonym (Aldrig okej) skrev 2018-06-12 06:30:27 följande:
    Nej.
  • Anonym (Hjärtat)

Ja, jag blev själv mobbad under 6 år i skolan. Från åk 3 till 9. Vad undrar du mer specifikt?

Jag blev alltid vald sist på gympan och om vi hade lagidrott (så hemskt!) fick jag alltid skulden om vi förlorade även om det inte var mitt fel.

Om vi skulle paras ihop två och två och göra något klagade den som blev ihopparad med mig högljutt och på ett väldigt elakt sätt.

De sa att jag luktade illa, hade fula kläder, att jag var knäpp. De sa att jag var tjock, fast det var jag faktiskt inte har jag fattat efteråt när jag ser foton från den tiden.

Om jag satte mig vid ett bord i matsalen gick alla de andra därifrån.

Ingen ville vara med mig på rasten.

Ingen kom på mina födelsedagskalas

• Anonym (Hjärtat)
    Anonym (Mobbade tjejen) skrev 2018-06-12 05:14:08 följande:

Nu, när jag snart är 50, kan jag lägga det lite grand bakom mig, men jag kan inte låta bli att bli både förvånad och irriterad när någon av mobbarna ville bli vän med mig på Facebook. I bästa fall fattade hon inte hur illa hon gjorde mig då.

En av de två värsta, ledarens högra hand, såg jag på TV för ett par år sedan, i en dokumentär. Hon var bara en bifigur, men jag märkte att hon är EXAKT likadan fortfarande, lika elak- fast nu ser hon väldigt sliten ut. Du kan tänka dig någon som är kring 45 och klär sig som hon gjorde när hon var 15 ungefär. Det knöt sig i magen när jag såg henne först men sedan insåg jag vilken loser hon blivit och det kändes faktiskt gött.
    Anonym (Hjärtat) skrev 2018-06-12 09:10:11 följande:
    Nu, när jag snart är 50, kan jag lägga det lite grand bakom mig, men jag kan inte låta bli att bli både förvånad och irriterad när någon av mobbarna ville bli vän med mig på Facebook. I bästa fall fattade hon inte hur illa hon gjorde mig då.

En av de två värsta, ledarens högra hand, såg jag på TV för ett par år sedan, i en dokumentär. Hon var bara en bifigur, men jag märkte att hon är EXAKT likadan fortfarande, lika elak- fast nu ser hon väldigt sliten ut. Du kan tänka dig någon som är kring 45 och klär sig som hon gjorde när hon var 15 ungefär. Det knöt sig i magen när jag såg henne först men sedan insåg jag vilken loser hon blivit och det kändes faktiskt gött.
    Hur gammal var du när du började känna att du kunde börja lägga det bakom dig?
  • Anonym (Torkade tårar)

Mobbning är tyvärr rätt vanligt, så märkligt att du inte sett det någon gång eller så har du inte tänkt att det är mobbning. Att frysa ut någon. Reta någon eller misshandla någon vid upprepning kränkande och nedvärderande saker mot någon är mobbning fins nog mycket mer som kan till läggas.

Jag vart själv mobbad i flera år. Vart retad pga min inpulskontroller vilket alla tyckte var roligt när jag vart arg och jagade folk. Om det på går i flera år varje rast varje skol dag. Av inprensip alla på skolan. Även de som var mina närmaste vänner på fritiden gjorde det. Alla viste om det. Min lärare sa att de inte kunde göra något eftersom de inte såg vad som hände mer än att jag jagade de andra barnen. Men att de förstod vad som hade hänt. En sak som min lärare så var att bli slagen gör ont för stunden men att bli mobbad gör ont rösten av livet. Förstod inte då vad han mena men det gör jag idag. Allt detta har gjort att jag har dålig själv känsla. Även om den är lite bättre än för bara ett år sedan. Klandrar fortfarande mig själv att det var mitt fel. Att jag förtjänar det. Ser mig själv som ett monster med. Även om jag vet att jag inte är det så är det svårt att inte se det så. Men som sagt bättre har det blivit trotts allt och slutat skämmas över det och accepterat den jag är här gjort mycket.

• Anonym (Hjärtat)
    Anonym (Mobbade tjejen) skrev 2018-06-12 09:13:04 följande:
    Hur gammal var du när du började känna att du kunde börja lägga det bakom dig?
    Det var nog efter 40 nån gång. Det har ju hjälpt att jag själv fått ett bra liv. Jag har byggt upp en egen trygg plattform. De som tillhörde "svansen" har jag nästan förlåtit, men inte helt och jag kommer nog aldrig att förlåta dem till 100% heller. Ledarna förlåter jag aldrig.

Jag har haft så många fantasier om att hämnas. Det har jag inte längre (men skulle jag få chansen till ett tjuvnyp kanske jag tar den ändå). Det har ju underlättat att veta att både ledaren och hennes högra hand är riktiga losers. Verkligen WT. De bor också kvar i den håla jag växte upp i. Själv flyttade jag till en större stad för länge sedan.

Anonym (Hjärtat) skrev 2018-06-12 09:36:06 följande:
    Det var nog efter 40 nån gång. Det har ju hjälpt att jag själv fått ett bra liv. Jag har byggt upp en egen trygg plattform. De som tillhörde "svansen" har jag nästan förlåtit, men inte helt och jag kommer nog aldrig att förlåta dem till 100% heller. Ledarna förlåter jag aldrig.

Jag har haft så många fantasier om att hämnas. Det har jag inte längre (men skulle jag få chansen till ett tjuvnyp kanske jag tar den ändå). Det har ju underlättat att veta att både ledaren och hennes högra hand är riktiga losers. Verkligen WT. De bor också kvar i den håla jag växte upp i. Själv flyttade jag till en större stad för länge sedan.
    Så du var alltså så pass gammal, var det inte jobbigt att det tog så lång tid? Eller mådde du dåligt enda fram tills dess menar jag? Men låter ju skönt hur som helst att du verkar må bättre nu
  • Anonym (Hjärtat)
    Anonym (Mobbade tjejen) skrev 2018-06-12 09:39:04 följande:
    Så du var alltså så pass gammal, var det inte jobbigt att det tog så lång tid? Eller mådde du dåligt enda fram tills dess menar jag? Men låter ju skönt hur som helst att du verkar må bättre nu
    Nejdå. Det klingade ju av efter hand! Jag mådde inte dåligt fram tills jag var 40. Värst var det väl i 20-årsåldern.
    Anonym (Hjärtat) skrev 2018-06-12 10:13:18 följande:
    Nejdå. Det klingade ju av efter hand! Jag mådde inte dåligt fram tills jag var 40. Värst var det väl i 20-årsåldern.
    Åh, låter ju skönt. Så det kan alltså börja kännas bättre då, låter ju bra att höra. Är själv i tjugoårsåldern just nu och kan må väldigt dåligt, dvs ofta ledsen, mardrömmar om de läskigaste mobbarna, väldigt blyg och osäker - alltså ännu blygare än från början, nästan rädd för människor ibland osv. Men det kanske kan vara en jobbig ålder då alltså.
    Tyckte du det kändes bättre på nåt sätt att flytta till en annan stad?
  • Anonym (trasig)
    Anonym (Aldrig okej) skrev 2018-06-12 06:30:27 följande:

Du är väl medveten om att mobbing är vanligt? Så bara för att någon skriver att de är mobbade betyder inte att de är den som du sett i tv.....

Jag blev också mobbad... hela skoltiden... Vad det handlade om var att det var idioter som saknade respekt för sina medmänniskor och var okapabla till att känna empati. 

• Anonym (Hemsk)

Jag bevittnade mobbing i princip dagligen under min skolgång, jag har själv blivit mobbad och mobbat själv.

Det har handlat om allt! Som exempel kan jag ge:

Fel kläder, att nån är ful/töntig, pratar konstigt, nåns familj,

Handlingar jag bevittnat/upplevt/utfört är

Kladda smör i kläder, gömma kläder/skor, utfrysning, viskningar och fnitter bakom ryggen, väljas sist på gympan, skälsord (som fetto, tönt, hora,), stänga in nån, elaka lappar,

Ungar är skit elaka mot varandra!och värst är dem som står och tittar på tycker jag. Det är dom man ska jobba på, inte offer eller utföraren.

Svar på tråden Någon som sett mobbing på nära håll?