• LaPrincipessa

    Andningslarm BabySense

    Tänkte inhandla andningslarmet BabySense 7 (från andningslarm.se, blir iofs inte klok på om de har förlossningsgaranti eller inte), men det kostar ju 1800 kr. Ngn som är nöjd? Vi tänkte ha spjälsängen med sidan av intill vår säng, något som vet om larmet ger utslag när vi rör oss då (jag vänder mig mkt...). Alternativet är Snuza Hero men många som får falsklarm då det sitter fast i blöjan, fast tar gärna emot ris och ros på det

  • Svar på tråden Andningslarm BabySense
  • Mortiscia

    Alla andningslarm går ut på att barnet andas/rör sig, antingen är det kopplat direkt på barnet eller så ligger det under barnets madrass. Er säng ska alltså inte kunna påverka.

    Jag skulle inte rekommendera en sort som sitter på blöjan, de har alla samma besvär men vissa lossnar också. Antingen runt magen eller under madrassen. Jag vet att det finns larm med två sensorer men minns tyvärr inte namnet!

  • EpicNurse

    Ja larmet reagerar på så ytterst små rörelser så det kommer känna När ni rör er och eventuellt när ni andas. Därför är det viktigt att sängen som larmet sitter på dvs spjälsängen inte nuddar er säng överhuvudtaget.

    Vi hade larmet och är jättenöjda! Lite störigt att komma ihåg att stänga Av det innan man tar upp barnet ur sängen, ffa med amningshjärnan haha.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • IrriteradMamma
    Mortiscia skrev 2018-06-12 08:34:38 följande:

    Alla andningslarm går ut på att barnet andas/rör sig, antingen är det kopplat direkt på barnet eller så ligger det under barnets madrass. Er säng ska alltså inte kunna påverka.

    Jag skulle inte rekommendera en sort som sitter på blöjan, de har alla samma besvär men vissa lossnar också. Antingen runt magen eller under madrassen. Jag vet att det finns larm med två sensorer men minns tyvärr inte namnet!


    Om deras säng rör vid spjälsängen kommer den störa larmet när de själva rör sig.
  • Mortiscia
    IrriteradMamma skrev 2018-06-12 09:43:16 följande:
    Om deras säng rör vid spjälsängen kommer den störa larmet när de själva rör sig.
    Det larmar ju inte för att man rör sig utan just för att barnet inte gör det.
  • LaPrincipessa

    Tack för svar, blir det ett babysense man lägger under madrassen men vi ska tänka på att vi inte kan ha spjälsängen kloss intill. När de är färska trillar rör de ju inte sig så mkt och kommer ha babynest i spjälsängen ändå så funkar nog en bit ifrån ändå. Är ju väldigt bekvämt när man ammar på natten att slippa gå upp...

  • LaPrincipessa
    Mortiscia skrev 2018-06-12 10:04:42 följande:

    Det larmar ju inte för att man rör sig utan just för att barnet inte gör det.


    Hmmm....sant :)
  • EpicNurse
    Mortiscia skrev 2018-06-12 10:04:42 följande:

    Det larmar ju inte för att man rör sig utan just för att barnet inte gör det.


    Precis. Och slutar då barnet andas och sängen nuddar föräldrarnas säng, så kommer det inte att larma för att larmet känner att de vuxna rör sig/andas.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Mortiscia
    EpicNurse skrev 2018-06-12 10:39:28 följande:
    Precis. Och slutar då barnet andas och sängen nuddar föräldrarnas säng, så kommer det inte att larma för att larmet känner att de vuxna rör sig/andas.
    Andningslarm har en begränsad radie av hur långt de känner. Den kommer inte att reagera på föräldrarnas andning. TS har ju redan en bra lösning på det där genom att ställa sängen någon cm ifrån.
  • EpicNurse
    Mortiscia skrev 2018-06-12 10:41:02 följande:

    Andningslarm har en begränsad radie av hur långt de känner. Den kommer inte att reagera på föräldrarnas andning. TS har ju redan en bra lösning på det där genom att ställa sängen någon cm ifrån.


    Jag har själv provat att ha sängen helt intill och larmet känner av minsta lilla grej, ibland även andningen, och larmar inte trots att barnet inte ens låg i spjälsängen. Det står dessutom i instruktionerna att spjälsängen måste stå fritt. Så ja, lösningen är att ha den nån cm ifrån!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Mortiscia
    EpicNurse skrev 2018-06-12 11:04:51 följande:
    Jag har själv provat att ha sängen helt intill och larmet känner av minsta lilla grej, ibland även andningen, och larmar inte trots att barnet inte ens låg i spjälsängen. Det står dessutom i instruktionerna att spjälsängen måste stå fritt. Så ja, lösningen är att ha den nån cm ifrån!
    Ja, andningslarm är ju tydligen inte pålitliga. Den största verkan de har är att lugna oroliga föräldrar x)
  • LaPrincipessa

    Kommer titta till bebisen ändå, man kan ju aldrig lita på dem helt, bara ett komplement när vi sover. Var nojjig av mig med första så tänkte andningslarm var ngt för oss när vi sover. Avståndet mellan sängarna får bestämmas av om det larmar utan bebis i sängen så det inte blir en falsk trygghet.

  • IrriteradMamma
    Mortiscia skrev 2018-06-12 10:04:42 följande:

    Det larmar ju inte för att man rör sig utan just för att barnet inte gör det.


    Skrev att det stör larmet, inte att det larmar.

    Trodde det var givet iom att det är så larmen funkar.
  • Thewoodstockgirl

    Jag har ett snuza hero och är supernöjd. Smidigt att ta på och av och kan användas var som helst. Bara trillat av blöjan två gånger på fyra månader. Har larmat vid ett par tillfällen när han inte andats på ett tag.

Svar på tråden Andningslarm BabySense