• Anonym (Bygg)

Byggtekniker vs -ingenjör vs arkitekt

Vad är skillnaden (vem gör vad) mellan olika yrken inom byggbranschen ? Vad jobbar med en byggingenjör / en byggtekniker / en arkitekt? Hur arbetsdagarna ser ut?

Undrar även hur mycket får de ut i lön? Är det stora skillnader ?

• Svar på tråden Byggtekniker vs -ingenjör vs arkitekt
  • Anonym (Bygg)

Anledningen att jag undrar är att jag vill utbilda mig men vet inte till vad: jag vet exakt vad vill jag jobba med men ingen aning vilket utbildning leder dit.

• Anonym (Cat)

Sök på "utbildning byggteknik" och börja där följt av arkitekt och ingenjör.
    Du får hur mycket mer detaljerade svar än du får här inne.

Själv jobbar jag som projektledare på ett teknikkonsultföretag och trivs toppen med det.
    Vill man vara ute mer i fält väljer man kanske hellre att jobba på entreprenadsidan.

mvh
    /ingenjören

• Anonym (Cat)

Missade lönefrågan.

Ingångslönerna som nyanställd är mellan 30' och 34' ungefär, beroende på utbildning. I stockholmsregionen. Därefter är det individuell lönesättning som gäller för nästan alla. Efter en 5-10 år, och bytt jobb några gånger (för det är det som gäller för att få snabbast löneutveckling) ligger man på mellan runt 40' och 50', beroende på hur duktig man är.

• Kjell2
    Anonym (Bygg) skrev 2018-06-12 12:11:32 följande:

Vad är skillnaden (vem gör vad) mellan olika yrken inom byggbranschen ? Vad jobbar med en byggingenjör / en byggtekniker / en arkitekt? Hur arbetsdagarna ser ut?

Jobb, förutsättningar, lön, arbetsdag varierar mycket inom de kategorier du nämner. Finns allt från kontorsjobb 8 till 5, till intensiva projektuppdrag utomlands där man jobbar på byggen mer eller mindre dygnet runt. En del jobbar som chefer med personalansvar, andra som experter, en del inom offentlig sektor, andra inom små privata företag.

Sen är det en viss överlappning också, det finns arkitekter som gör samma saker som byggingenjörer.

• Anonym (ing)
    Anonym (Bygg) skrev 2018-06-12 12:11:32 följande:

Grovt:

Arkitekter är konstnärer och målar med kritor och bygger pappmodeller dagarna i ända. Det finns landskapsarkitekter också. De pysslar med träd och buskar och markytor i samhället.

Tekniker/ingenjörer jobbar med teknik, beräknar och gör detaljerade ritningar på olika system i CAD-program. Eller leder produktion av dessa system.

Det är två helt olika personlighetstyper.

Lön kan vara allt från 25-30000 till långt över 100000. Beroende på position och uppdrag.
  • Anonym (Bygg)

Hm ... okej ...

Vilket utbildning ska jag välja om jag vill jobba med att organisera, planera, leda och följa upp själva bygget - alltså den praktiska från A till Ö ?

• Kjell2
    Anonym (Bygg) skrev 2018-06-12 18:27:11 följande:

Hm ... okej ...

Vilket utbildning ska jag välja om jag vill jobba med att organisera, planera, leda och följa upp själva bygget - alltså den praktiska från A till Ö ?

Byggingenjör alt Väg och Vatten
  • snedtak
    Anonym (Bygg) skrev 2018-06-12 18:27:11 följande:
    Hm ... okej ...

Ingenjör, 3- eller 5-årig. Kan heta Byggingenjör, Samhällsbyggnadsprogrammet, Väg- och vatten, Byggteknik och design, m.m. De olika skolorna verkar kalla utbildningen lite olika saker, men skaffa en högskole- eller civilingenjörsexamen. Var vill du läsa?
Svar på tråden Byggtekniker vs -ingenjör vs arkitekt