• Anonym (rte)

Så jävla trött på allt skitsnack inom vården

Hej. 
    Jag är så förbannat trött på allt jävla gnäll inom vården, när det gäller patienter eller personal sinsemellan. 
    Jag ska vara tydlig med att jag syftar på personalens skitsnack om vissa patienter.  

Jag studerar till fysioterapeut och gör min andra sommar inom vården, som omvårdnadspersonal. Jag är på ett korttidsboende och hela tiden hör man samma skitsnack om att vissa patienter är så otrevliga, oartiga, jobbiga osv. Jag har aldrig upplevt någon patient som jobbig eller oartig, går man som personal in med en positiv inställning och är trevlig så blir man bemött på samma sätt. Många undersköterskor och vårdbiträden snackar massa skit om patienter som är "jobbiga", men min uppfattning är en helt annan. Personalen är idioter, jag förstår mig inte på dem. Klart som fan att en människa som är förlamad, amputerad, levt svårt sjuka eller har fått sitt liv förstört inte kan var lika glada som oss andra. Dem är ju djupt olyckliga eftersom deras liv är helt förstörda, men detta verkar inte personalen fatta. Dem fäller nedsättande kommentarer om boende patienter bakom ryggen. Man vill bara kräkas på dem eller på alla er som håller på så. Ha lite jävla empati för helvete!  Hur glada hade dem själva varit om dem fick sina liv förstörda och inte kunde ta hand om sig själva trots en ung ålder? Jävla idioter!!!!!!!!!!!!!!

• Svar på tråden Så jävla trött på allt skitsnack inom vården
  • Anonym (Line)

Men gud är det sant?! Så får man inte göra :-O

Jag läser till undersköterska, har börjat för bara ett halvår sen men bland det första man får lära sig är ju hur viktigt respekt och bemötande är. Det behöver man inte ens en utbildning för att förstå!

Jag skulle bli fruktansvärt obekväm om personalen snackade skit om patienterna på sättet du berättar, fy..

• Anonym (Sissi)

Fast att skriva skitsnack inom vården är ju lite magstarkt. Detta sker där du är. Har jobbat på flera sjukhus och avdelningar och har aldrig hört det du beskriver. Att vissa patienter är besvärliga ja, men på vår arbetsplats pratar vi definitivt inte sådär.

• Anonym (JW)

Det blir så i stort sett överallt på kvinnodominerade arbetsplatser. Det är precis likadant i förskolan. En massa skitsnack om både kollegor, föräldrar och barn. Riktigt vidrigt och främsta anledningen till att jag valt bort dessa yrken och arbetsplatser (har till och med hoppat av utbildningar pga att jag inte kunde tänka mig att jobba på sånna arbetsplatser).

• Anonym (rte)
    Anonym (Line) skrev 2018-06-12 17:17:00 följande:

Men gud är det sant?! Så får man inte göra :-O

Jag läser till undersköterska, har börjat för bara ett halvår sen men bland det första man får lära sig är ju hur viktigt respekt och bemötande är. Det behöver man inte ens en utbildning för att förstå!

Jag skulle bli fruktansvärt obekväm om personalen snackade skit om patienterna på sättet du berättar, fy..

Välkommen till verkligheten då.. 
  • Anonym (rte)
    Anonym (JW) skrev 2018-06-12 17:21:52 följande:

Det blir så i stort sett överallt på kvinnodominerade arbetsplatser. Det är precis likadant i förskolan. En massa skitsnack om både kollegor, föräldrar och barn. Riktigt vidrigt och främsta anledningen till att jag valt bort dessa yrken och arbetsplatser (har till och med hoppat av utbildningar pga att jag inte kunde tänka mig att jobba på sånna arbetsplatser).

Så det är samma sak där då alltså.. 
  • Anonym (Fy vad trist)

Fy vad trist och respektlöst. Jag skulle inte heller trivas i sådan miljö.

Jag jobbar inom skola och fritids i flera olika skolor och har inte upplevt det där, lyckligtvis.

• Anonym (A)
    Anonym (JW) skrev 2018-06-12 17:21:52 följande:
    Det har jag aldrig upplevt.
  • Anonym (människa)

Självklart finns det jobbiga patienter och det är mänskligt att vilja prata av sig om saker man upplevt. Precis som du gör, du gör exakt samma sak du klagar på fast om dina kollegor istället. 

Så länge dom inte är otrevliga eller oprofessionella mot patienterna ser jag inget fel i det. 

• Anonym (Samma)

Jag håller med dig! Är undersköterskötersa o har hört samma. Från ett kortis boende. Jag blev helt mörkrädd av hur empati lösa personalen var? Sedan var det mobbning där oxå, av stackars vikarier. Men bemötandet av dom sjuka, var hemskt! Jag drog in arbetsmiljöverket. Socialchefen mm. Sen slutade jag. Vägrar jobba under dom premisser där några få gör en dålig stämning, o vanvårdar sjuka...

• Anonym (Samma)
    Anonym (människa) skrev 2018-06-12 18:00:57 följande:

Självklart finns det jobbiga patienter och det är mänskligt att vilja prata av sig om saker man upplevt. Precis som du gör, du gör exakt samma sak du klagar på fast om dina kollegor istället. 

Så länge dom inte är otrevliga eller oprofessionella mot patienterna ser jag inget fel i det. 

Finns ställen som jag vart på där dom säger" nu jävlar klipper vi till kärringfan!" där dom hulkar o rynkar på näsan åt någon som bajsat på sig! Där de tydligt visar inför patient att det är äckligt.

Där dom kört in patienter som grymtar i dödsångest, då dom " låtit för mycket", på sina rum. Där har dom fått sitta till dom dör. Det är inte humant! Det är sjukt...
  • Anonym (människa)
    Anonym (Samma) skrev 2018-06-12 18:07:39 följande:
    Finns ställen som jag vart på där dom säger" nu jävlar klipper vi till kärringfan!" där dom hulkar o rynkar på näsan åt någon som bajsat på sig! Där de tydligt visar inför patient att det är äckligt.

Där dom kört in patienter som grymtar i dödsångest, då dom " låtit för mycket", på sina rum. Där har dom fått sitta till dom dör. Det är inte humant! Det är sjukt...
    Ah det låter sjukt men det var ju uppenbarligen inte ens nära vad jag pratade om eller hur. Blanda inte ihop saker. 
  • John22

Nej men oj då! Om du har en upplevelse som skiljer sig från andras så betyder det givetvis att de har fel och är helt ute och cyklar! Det finns bara en subjektiv sanning, och det är minsann den du upplever!

• Anonym (mår illa)

Mår illa av vad ni berättar!

Arbetar inom tandvården och jag kan säga att ALDRIG under mina 10 + år där har det låtit så från personal. Är nån patient återkommande överjävlig el hotfull etc, så kanske vi mer stämmer av vem som "orkar" bäst just den dan, om de kommer akut. Men det är faktiskt lika mkt för patientens skull, så bemötandet blir så bra som möjligt...

Får jag fråga: skitsnacket etc : märker ni nån skillnad i utbildningsgrad, är det mer el mindre skitsnack och respektlöshet ju mer välutbildad..? Tex mer fr undersköterskor än sköterskor, mer från fysioterapeuter än undersköterskor...? Eller det är mer att vissa individer gör det? Är det spritt, eller i vissa arbetsgrupper? Mer när det är stressigt? Vill gärna veta allt, för jag har så svårt att ta förstå hur det kan bli sådär... :/ Tack!

• Anonym (lite naiv?)
    Anonym (rte) skrev 2018-06-12 17:08:40 följande:

Jag har aldrig upplevt någon patient som jobbig eller oartig, går man som personal in med en positiv inställning och är trevlig så blir man bemött på samma sätt. 

Skarp inlärningskurva i sikte... Cool Med det sagt är det självklart inte okej att tala illa om de man ska ta hand om.
Svar på tråden Så jävla trött på allt skitsnack inom vården